Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisteksamen i Historie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

den kalde krigen, kommunisme/nazisme/fascisme, årsaker til første verdenskrig( dennebeskriver det på en grei måte :), politisk utvikling i Norge etter 1900 og innføring av parlamentarismen, den franske revolusjon og demokratiets utvikling, europeisk kolonitid og imperiene (vekst mot ww1 og fall etter ww2), Opplysningstiden, den industrielle revolusjon( først i england så i amerika/tyskland), mellomkrigstid og depresjoner og krisen i midtøsten.

Virker som at det er mest om Nyere Historie, men har du eksamen i begge deler kan det hende det dukker opp tema fra eldre historie også: Antikken og gresk storhetstid, Romerriket-årsaker til vekst og fall, vikingtid, samfunnsmessig utvikling i Europa under middelalderen(føydalisme, innføring av kapitalisme, svartedauen, statsammensetninger osv), europeiske oppdagelser, reformasjonene og rennessansen, unionstiden med danmark.

 

Jeg vil anbefale å lese mest om nyere historie om du har eksamen i begge på en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for konstruktiv tilbakemelding. En ting er å lese, en annen er å huske det man har lest, noen tips for det ville komme godt med, på forhånd takk.

 

den kalde krigen, kommunisme/nazisme/fascisme, årsaker til første verdenskrig( dennebeskriver det på en grei måte :), politisk utvikling i Norge etter 1900 og innføring av parlamentarismen, den franske revolusjon og demokratiets utvikling, europeisk kolonitid og imperiene (vekst mot ww1 og fall etter ww2), Opplysningstiden, den industrielle revolusjon( først i england så i amerika/tyskland), mellomkrigstid og depresjoner og krisen i midtøsten.

Virker som at det er mest om Nyere Historie, men har du eksamen i begge deler kan det hende det dukker opp tema fra eldre historie også: Antikken og gresk storhetstid, Romerriket-årsaker til vekst og fall, vikingtid, samfunnsmessig utvikling i Europa under middelalderen(føydalisme, innføring av kapitalisme, svartedauen, statsammensetninger osv), europeiske oppdagelser, reformasjonene og rennessansen, unionstiden med danmark.

 

Jeg vil anbefale å lese mest om nyere historie om du har eksamen i begge på en gang.

Lenke til kommentar

husk på forberedelsestiden som pleier å være 20 eller 30 minutter. Det er viktig å forberede seg til den. Minuttene går veldig fort om du sitter å blar i bøker for å finne det du leter etter. Lag din egen mappe som du finner en god struktur på over de forskjellige emnene og hvor du finner om mer temaet i lærebøkene. Bruk mappen under forberedelsetiden. Å sitte å lese i bøkene tar lang tid, da det er de store linjene som teller. Altså om du får om den industrielle revolusjon går jo dette over veldig mange sider og mye unyttig informasjon du ikke trenger å huske på inne til eksamen. Har du på forhånd laget deg en side i mappen der du har stikkord og noen setninger om den industrielle revolusjon, er du på forhånd "ferdig" med forbereelsestiden. Da bruker du de 20 minuttene på å repetere innholdet og viktige hendelser/datoer/mennesker osv.

 

Det tar lang tid å lage en slik mappe selv, men er gull verdt når du får oppgaven og får forberede deg i 20 min. Den hjalp meg til en sekser ihvertfall. Blir som å skrive en egen bok, du vet jo da sannsynligvis handlingen om du blir spurt i etterkant...!

Lenke til kommentar

som sagt er det det lokale eksamenskontoret som utformer eksamen, så de sitter med det beste svaret.

Det vanlige er 30 min forberedelse og 15 min inne. Jeg fikk 20 min forberedelse og 15 min inne.

Det er viktig å få frem alt du kan, det er mye viktigere enn det du ikke kan! Det var noen spørsmål fra lærer jeg ikke kunne svare rett frem på, men klarte sekseren uansett. Det er nemlig det du kan du får karakter for i historie, ikke det du ikke kan. Hvis du forstår den(du må jo selvsagt kunne historie).

Så stikkord er god struktur på forberedelsene og vis hva du sitter inne med av kunnskap!

Endret av eriklepe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...