Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk muntlig-praktisk eksamen?


Anbefalte innlegg

Heihei! Jeg skal opp til muntlig eksamen i desember (fysikk 1), og lurer på om noen kan gi et eksempel på en muntlig-praktisk oppgave?

 

jeg har hørt at jeg får 30 minutter forberedelse, og at jeg skal lage en fremføring om et emne og ha en praktisk oppgave. Er dette riktig?

 

Får jeg en oppgave jeg har gjort før om jeg leverer bevis på at jeg har gjort noen praktiske oppgaver som er relevante?

Har dere noen gode tips ? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

privatist? tror de har 48 timer prepare for de som tar det vanlig på vgs, 30 min for privatister, og er ikke kjent med at det er noen praktiske øvelser muligens av den grunn at ikke alle privatister har et laboratorie i kjelleren.

jeg hadde reform 94s 2fy for 2 år siden som privatist. satt på gangen og ventet i 2 timer, fikk vite tema(ikke mer spesifisert enn "termofysikk") og satt med læreboken på et klasserom og leste. kunne ikke en døyt om termo annet enn det jeg leste på den halvtimen, kunne ikke si så mye på strak arm så de hjalp og fisket etter kunnskap etc, selv da kunne jeg ikke svare. men på den uforberedte delen, elektro, spurte de om enkle ting som hvordan man regner resistans og effekt osv, latterlig lett da jeg har gått elektro. rodde meg fra en svak 2er til en 4 på pur flaks med den uforberedte delen.

 

PS! det virket på de andre privatistene på venterommet som om de alltid spør om newtons lover uansett hva tema du trekker, så hvis du forbereder en liten preken om dem, og kan vise enkel anvendelse på sparket får du kanskje en hel gratiskarakter på de 2 minuttene. jeg var ikke helt stødig på dem heller, ellers kunne jeg fått en 5er sa de! virket latterlig snilt i forhold til 2ere jeg har fått på norskeksamen etter å ha fått skrivekrampe og slitt ræven av meg:P

Lenke til kommentar

Heihei! Jeg skal opp til muntlig eksamen i desember (fysikk 1), og lurer på om noen kan gi et eksempel på en muntlig-praktisk oppgave?

 

jeg har hørt at jeg får 30 minutter forberedelse, og at jeg skal lage en fremføring om et emne og ha en praktisk oppgave. Er dette riktig?

 

Får jeg en oppgave jeg har gjort før om jeg leverer bevis på at jeg har gjort noen praktiske oppgaver som er relevante?

Har dere noen gode tips ? :D

Du kommer på eksamen og trekker et tema. Så får du 30 minutter forberedelse.

Alt du skal kunne på eksamen står i lærerplanen. Den må du se på altså! Det er det du skal eksamineres i. Blir du spurt om noe som ikke står i læreplanen, kan du klage.

Du får gå gjennom alle kompetansemålene og sørge for at du kan alt som står der.

Et eksempel på en praktisk oppgave kan jo være å koble parallellkobling med motstander, hvis du trekker kapittelet om elektrisitet.

Vet ærlig talt ikke så mye, for har ikke hatt eksamen i det selv, men skal ha det nå snart. Dette er hva lærern min har sagt i hvert fall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takk for svar folkens :D

 

noen som vet om eventuelle regneoppgaver vi får er skikkelig hjernebry eller om det er simpel drilling? ;D

Regner med at man starter rimelig lett, og heller bygger seg opp og får vanskeligere og vanskeligere oppgaver.

Trekker du kapittelet om bølger,lyd og lys, må du sikkert definere noe grunnleggende sånn som bølgelengde, periode, frekvens osv...

Du bør kunne vise Youngs intereferens forsøk. Synes det ville vært rart om de ikke ga det på eksamen innenfor det temaet.

Og så får du sikkert noen oppgaver med bølgelengde, gitterkonstant, lysmaksima osv..

Som jeg har sagt, les læreplanen, så vet du hvilke formler og lover du må kunne gjøre beregninger med:)Da er det enklere å tenke seg til hva slags oppgaver som blir gitt også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...