Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvem skal jeg oppsøke med sosial angst?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer veldig på om jeg sliter med litt sosial angst, og vil gjerne få ordnet opp i dette. Problemet er at jeg er en 19 år gammel student, med elendig økonomi og jeg vil ikke blande mine foreldre inn.

 

Så hvor kan jeg gå? Ser for meg at timer hos psykiater (er vel de eneste som kan skrive ut medisiner?) kan bli svært dyrt. Og dette har jeg ikke råd til.

 

Tips?

 

Postet av anonym: aece62f0f6defe05a97bf586f8becbce

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste høgskoler har ett eller annet lavterskel helsetilbud (forutsetter at du er høgskolestudent). Du kan også snakke med fastlegen din og høre om han kjenner til noen gode tjenester i nærmiljøet. Kanskje det finnes en helsestasjon for ungdom der du bor? litt kort svar dette, kan skrive mer senere i kveld.

Lenke til kommentar

Psykologer er heller ikke beste løsninga.

Meld deg inn i et lag/forrening som har jevnlige medlemsmøter, da kurerer du dette sjøl, og med liten fare for tilbakeslag.

 

Skjønner ikke hvordan det skal hjelpe og begynne å spille fotball eller lignende. (hvis det var det du mente?)

 

Postet av anonym: aece62f0f6defe05a97bf586f8becbce

I en lagidrett som fotball blir du veldig sosial, og gradvis brytes sosialangsten ned.

Jeg kjenner spesielt en som slet med sosialangst, han ble med i en fotoklubb, og ble effektivt kurert.

Denne typen klubber er ofte av det meget inkluderende slaget, om du forstår hva jeg mener, det blir litt som en stor familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Psykologer er heller ikke beste løsninga.

Meld deg inn i et lag/forrening som har jevnlige medlemsmøter, da kurerer du dette sjøl, og med liten fare for tilbakeslag.

 

Skjønner ikke hvordan det skal hjelpe og begynne å spille fotball eller lignende. (hvis det var det du mente?)

 

Postet av anonym: aece62f0f6defe05a97bf586f8becbce

I en lagidrett som fotball blir du veldig sosial, og gradvis brytes sosialangsten ned.

Jeg kjenner spesielt en som slet med sosialangst, han ble med i en fotoklubb, og ble effektivt kurert.

Denne typen klubber er ofte av det meget inkluderende slaget, om du forstår hva jeg mener, det blir litt som en stor familie.

 

Jeg vet ikke om dette vil hjelpe for meg. Fordi selve problemet mitt er at jeg begynner å svette under armene i spesielle situasjoner, ofte når jeg er på skolen. Selv om jeg ikke føler noen angst, så svetter jeg. Dette skjer ikke når jeg er med de jeg bor med, eller når jeg er ute å drikker. Det virker som om dette går bort når jeg stoler på de er jeg er med, eller føler at jeg er "trygg" der, som feks hjemme.

 

Så problemet mitt er ikke at jeg ikke er sosial. Jeg har mange venner, og tror ikke at noen ville trodd at jeg kunne ha sosial angst. Men problemet er at jeg svetter. Og, ja derfor vil jeg snakke med noe fagpersonell. Uten å svi av for mye

 

Postet av anonym: aece62f0f6defe05a97bf586f8becbce

Lenke til kommentar

Psykologer er heller ikke beste løsninga.

Meld deg inn i et lag/forrening som har jevnlige medlemsmøter, da kurerer du dette sjøl, og med liten fare for tilbakeslag.

 

Skjønner ikke hvordan det skal hjelpe og begynne å spille fotball eller lignende. (hvis det var det du mente?)

 

Postet av anonym: aece62f0f6defe05a97bf586f8becbce

I en lagidrett som fotball blir du veldig sosial, og gradvis brytes sosialangsten ned.

Jeg kjenner spesielt en som slet med sosialangst, han ble med i en fotoklubb, og ble effektivt kurert.

Denne typen klubber er ofte av det meget inkluderende slaget, om du forstår hva jeg mener, det blir litt som en stor familie.

 

Jeg vet ikke om dette vil hjelpe for meg. Fordi selve problemet mitt er at jeg begynner å svette under armene i spesielle situasjoner, ofte når jeg er på skolen. Selv om jeg ikke føler noen angst, så svetter jeg. Dette skjer ikke når jeg er med de jeg bor med, eller når jeg er ute å drikker. Det virker som om dette går bort når jeg stoler på de er jeg er med, eller føler at jeg er "trygg" der, som feks hjemme.

 

Så problemet mitt er ikke at jeg ikke er sosial. Jeg har mange venner, og tror ikke at noen ville trodd at jeg kunne ha sosial angst. Men problemet er at jeg svetter. Og, ja derfor vil jeg snakke med noe fagpersonell. Uten å svi av for mye

 

Postet av anonym: aece62f0f6defe05a97bf586f8becbce

Kan det da være en form for prestasjonsangst (og ikke en sosialangst)?

Lenke til kommentar

Jeg har gått til psykolog i omtrent 2 år og aldri betalt noe for det.(Går på skole) Skulle tro det var en offentlig tjeneste? Du bør kanskje undersøke litt mer. Men går du til psykolog må du bli vurdert først, hvis du ikke har noen "alvorlige" pyskiske problemer blir du ikke tatt inn. Med mindre du betaler selv vil jeg tro. Svetting under armene er kanskje ikke en sak du skulle tatt opp med en helsesøster eller på helsestasjon for ungdom først? Da forstår du kanskje bedre hva du bekymrer deg for og de kan hjelpe med å vurdere om du må til psykolog.

 

Jeg vil tro du ikke må det og kan bli kvitt dillimaet ditt enkelt:) Prøv å snakke med venner eller annen familie som går til fastlege eller annet som vet hvordan systemet funker.

 

Klem - Vi har alle vært der

 

Postet av anonym: 600e0fb7440424d07b62b7e15172290a

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg var/er igjennom litt av det samme som deg. En mild sosial angst m.m., student, studentøkonomi, og ingen lyst til å blande inn forelder.

 

Det jeg ville ha gjort er som andre har nevnt å skifte fastlege til der du bor nå. Siden du studerer vil jeg anta at du kommer til å gjøre dette en stund fremover, og det er vel ingen god grunn til å ha en fastlege en plass du ikke bor?

 

DPS (distriktspsykiatrisk senter) kjenner jeg noen som bruker, der betaler du egenandel og dette inngår under frikortet for helse.

 

Det er også en del psykologer som er tilknyttet frikortet (psykologer med driftsavtale), men disse har som regel lang venteliste (min erfaring for ca. 1 år siden).

 

Universitetet jeg er tilknyttet (UiB) har en psykologitjeneste, det har sikkert ditt universitet også.

 

Frikort - HELFO

 

Håper det hjalp litt.

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Jeg har vært i samme situasjon. Studerer i Trondheim og ville gå til psykolog uten å blande inn foreldrene mine. Siden jeg studerer på NTNU får jeg psykologhjelp, og må kun betale 600 kroner til sammen i året, uavhengig hvor lenge jeg vil holde på. Ventetiden er lang, 3 mnd for min del, men når du først er inni systemet får du én time i uken.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hei, jeg lurer veldig på om jeg sliter med litt sosial angst, og vil gjerne få ordnet opp i dette. Problemet er at jeg er en 19 år gammel student, med elendig økonomi og jeg vil ikke blande mine foreldre inn.

 

Så hvor kan jeg gå? Ser for meg at timer hos psykiater (er vel de eneste som kan skrive ut medisiner?) kan bli svært dyrt. Og dette har jeg ikke råd til.

 

Tips?

 

Postet av anonym: aece62f0f6defe05a97bf586f8becbce

 

"sosial angst" - er kanskje at du føler deg mindre verdt enn de du skal sosialisere med?!

 

Hvis det stemmer, så er saken veldig enkel - nemlig "programmering"

 

"programmering" betyr at vi programmeres og vi programmerer selv - (mange like signal virker sterkere enn få)

 

Hvis det er sånn for deg anbefaler jeg deg at du blir deg selv bevisst på hvilke tanker og følelser du selv lar få slippe inn i din bevissthet - og fokusere på å hele tiden holde fast i deg selv og motvirke andres eller dine egne dårlige tilbakemeldinger med de samme positive som du selv er helt sikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...