Gå til innhold

Naturbruk--->Vg3--->Marinejeger


Nala

Anbefalte innlegg

Hei! Skal snart inn. på videregående nå! Jeg har veldig lyst til og begynne innen forsvaret i framtiden min, tenker da mest på for eks. Marinejeger. Men det er vell sånn at man må gå en høgskole for og komme inn? Befalskolen? Krigskolen? Jeg tenker på og gå på videregående en linje som heter Naturviter, der driver man mye ute med jakt, fiske, fjellturer og er mye ut i naturen, og gå vg3 studieforberedende så jeg kommer inn på høgskolen. Naturviter og vg3 blir nesten det samme som og ha gått studiforbredende? Man har vell de samme mulighetene?

Har ikke så veldig lyst til og gå studiforbredning pga jeg er veldig lei skolen. Vet at vg3 blir hardt.

 

Har ikke så veldig mye peiling så jeg ønsker og få litt tips og råd hva dere mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger ingen spesiel skolegang for å kvalifisere seg som Marinejeger etter hva som står på forsvarets sider, og du kan også ta dette som førstegangstjeneste. Ganske sikker på at VG karakterer vil ha lite, eller ingenting å si når det gjelder å bli marinejeger.

 

Det er krav at du må fylle 18år eller være eldre det året du går marinejeger utdanningen.

 

Det du kan gjøre er å forberede deg så gått som mulig til opptaksprøvene, også sende inn søknad til opptak samme året du fylder 18.

 

Nå skal ikke jeg anbefalle dette, men du trenger egentlig ikke engang å fullføre VG3, men kan gå rett på marinejeger opptaket, siden husker jeg rett blir man 18 året man er i VG3.

Men ta heller å fullfør VG3.

 

Du bør lese ang. Marinejeger på forsvarets sider:

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/velg-utdanning/spesialstyrker/marinejeger/Sider/marinejeger.aspx

 

Dette er filmet under et marinejeger opptak som du kan ta titt på:

 

Du bør også starte å trene, NÅ.

Du kan se på det som dette: Man har personer som sikkert har trent 2-3år, og har drøm om å bli marinejeger, forsatt så velger dem selv å forlate opptaket på grunn av det mentale stresset. Og da er det ikke bare bare.

 

Har selv ikke vært marinejeger.

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Spesialstyrkene har en litt annen vei å gå enn vanlige soldater.

 

FSK hadde rekruteringsforedrag for oss når vi dimmet, og det de sa var at man kunne bli andbefalt til befalutdanning.. som varte i 6 uker og var likeverdig med ethvert annet normalt befal (ett år). Og deretter kunne man bli offiser gjennom en 3 måneders greie (normalt 3 el 4 år). Fortsatt må man bli andbefalt da..

Lenke til kommentar

Spesialstyrkene har en litt annen vei å gå enn vanlige soldater.

 

FSK hadde rekruteringsforedrag for oss når vi dimmet, og det de sa var at man kunne bli andbefalt til befalutdanning.. som varte i 6 uker og var likeverdig med ethvert annet normalt befal (ett år). Og deretter kunne man bli offiser gjennom en 3 måneders greie (normalt 3 el 4 år). Fortsatt må man bli andbefalt da..

TROR dette gjelder KJK/FSK/Marinejeger, og kansje HJK.

At vis man under "utdanningen" viser seg til å ha det som skal til får å bli leder innen "komandoen" så kan du bli anbefalt, og får mulighet til å ta 6mnd'r befals- kurs/skole.

 

Men tror ikke man burde satse på at dette skjer, hehe. Tror ikke man bør satse på at man greier opptaket heller, med tanke på hvor mange som faktisk ikke kommer igjennom nåløyet. :p

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Man trenger ingen spesiel skolegang for å kvalifisere seg som Marinejeger etter hva som står på forsvarets sider, og du kan også ta dette som førstegangstjeneste. Ganske sikker på at VG karakterer vil ha lite, eller ingenting å si når det gjelder å bli marinejeger.

 

Det er krav at du må fylle 18år eller være eldre det året du går marinejeger utdanningen.

 

Det du kan gjøre er å forberede deg så gått som mulig til opptaksprøvene, også sende inn søknad til opptak samme året du fylder 18.

 

Nå skal ikke jeg anbefalle dette, men du trenger egentlig ikke engang å fullføre VG3, men kan gå rett på marinejeger opptaket, siden husker jeg rett blir man 18 året man er i VG3.

Men ta heller å fullfør VG3.

 

Du bør lese ang. Marinejeger på forsvarets sider:

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/velg-utdanning/spesialstyrker/marinejeger/Sider/marinejeger.aspx

 

Dette er filmet under et marinejeger opptak som du kan ta titt på:

 

Du bør også starte å trene, NÅ.

Du kan se på det som dette: Man har personer som sikkert har trent 2-3år, og har drøm om å bli marinejeger, forsatt så velger dem selv å forlate opptaket på grunn av det mentale stresset. Og da er det ikke bare bare.

 

Har selv ikke vært marinejeger.

 

Takk for bra svar!:) Skal sefølgelig fullføre vg3. Har trent stykre og litt kondis i ett år nå, så er godt på vei!:) Vet du hva cirka lønnen er for en marinejeger?:)

Lenke til kommentar

Spesialstyrkene har en litt annen vei å gå enn vanlige soldater.

 

FSK hadde rekruteringsforedrag for oss når vi dimmet, og det de sa var at man kunne bli andbefalt til befalutdanning.. som varte i 6 uker og var likeverdig med ethvert annet normalt befal (ett år). Og deretter kunne man bli offiser gjennom en 3 måneders greie (normalt 3 el 4 år). Fortsatt må man bli andbefalt da..

TROR dette gjelder KJK/FSK/Marinejeger, og kansje HJK.

At vis man under "utdanningen" viser seg til å ha det som skal til får å bli leder innen "komandoen" så kan du bli anbefalt, og får mulighet til å ta 6mnd'r befals- kurs/skole.

 

Men tror ikke man burde satse på at dette skjer, hehe. Tror ikke man bør satse på at man greier opptaket heller, med tanke på hvor mange som faktisk ikke kommer igjennom nåløyet. :p

 

Tviler på at det gjelder for KJK.. da de ikke er i spesialstyrkene.

6ukers befalkurs (gjelder også for andre vervede avdelinger som TMBN, FjernEsk, KJK, ++)

3 måneder offiserkurs (krigsskole) Bare spesialstyrker. Andre dødelige må gå 3-4 år.

Så sant eg husker riktigt... ;)

 

Skal man klare opptaket, så møter man ikke opp med innstillingen at "tviler på at eg klarer dette, men vi får se) Da er man vitterlig dømt til å faile..

Man møter såklart opp full i faen og ild i blikket, og tenker at dette er faen meg ikke noe problem.

Lenke til kommentar

I FSK og MJK er befalsutdanning en del av grunnutdanningen.

I hæren kan grenaderer bli tilbudt GBK (Grunleggende Befalskurs), det foregår på Rena og varer rundt 3 måneder. Det krever en anbefaling fra avdelingen for å få dette kurset.

I sjøforsvaret er det BKMA (Befalskurs Marinen), og det foregår i 3 måneder på Christian Radich. Samme krav for dette som GBK.

 

For å bli offiser og få yrkestilsetning kan man enten gå vanlig Krigsskole (3år), eller hvis man allerede har en sivil bachelor kan må få tilbud om Kvalifiseringskurs som varer i 6 måneder. Det finnes unntak for personer som har mye erfaring, hvor de kan få kvalifiseringskurs uten å ha en bachelor. Men dette er et nåløye uten like.

 

 

For å bli Marinejeger finner du det du trenger å vite her: http://forsvaret.no/utdanning-karriere/velg-utdanning/spesialstyrker/marinejeger/Sider/marinejeger.aspx

Det nytter på ingen måte å bare være godt trent, du MÅ ha psyken og viljen til å presse deg videre selv når kroppen skriker nei.

Men det er ingen hemmelighet at det blir lettere hvis du er veldig godt trent.

Fullfør videregående og tren målrettet mot kravene. Det beste er å starte nå! Husk at du også bør trene mye på å gå hurtig med sekk. Begynn rolig og øk etterhvert, pass på å ikke dra på deg skader.

Endret av inf2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går du allerede naturbruk, eller tenker du å begynne på det etter sommeren? I såfall vil jeg heller anbefale idrett. Du får masse trening, lærer om trening, kropp og skader og er endel ute i marka på tur. Du kan i tillegg velge friluftsliv som valgfag to av årene.

 

Tenkt til og begynne:) Det er det at jeg er veldig interisert i jakt og friluft og det er det veldig mye av på linja. Trener mye ved siden av også. Men har vell ikke så veldig mye og si hva jeg går?

Endret av Nala
Lenke til kommentar

Nei, var bare en anbefaling siden jeg går der selv og trives. Du får høyere kompetanse innen almenfag ved å gå der, nesten som studiespesialisering, men med sport og trening som gjør dagene litt mer varierte. Du slipper også påbyggingsår, slik som du gjør i de yrkesfaglige linjene. Ta noe som interesserer deg og som du vil trives med!:)

Lenke til kommentar

Nei, var bare en anbefaling siden jeg går der selv og trives. Du får høyere kompetanse innen almenfag ved å gå der, nesten som studiespesialisering, men med sport og trening som gjør dagene litt mer varierte. Du slipper også påbyggingsår, slik som du gjør i de yrkesfaglige linjene. Ta noe som interesserer deg og som du vil trives med!:)

Stemmer!:) Takk for svar;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...