Gå til innhold

Ønsker hjelp om kjøp av praktisk bærbar PC


Anbefalte innlegg

Hei folkens. Har planer om å kjøpe meg en ny pc, og har i grunn satt øynene mine på Toshiba Satellite r830 (Link), fordi den har fått god mottagelse og virker som en god PC til mine ønsker. Den har en overkommelig pris, er passe liten, lett, har lang batterilevetid og USB 3.0. At den er laget i Japan er jo en fordel om det faktisk betyr noe som helst. Den kan også oppgrades fra 4 til 8 GB DDR RAM. Er dette nødvendig?

 

Uansett. Jeg ønsker som sagt en praktisk PC som jeg kan flytte på og gjøre skoleoppgaver med, og som duger som videospiller, til surfing, og til musikkavspilling (bruker som regel TV og anlegg/headset til henholdsvis video og musikk). Foretrekker at det er litt god ytelse, kun fordi jeg liker å unngå irritasjonsmomenter, ikke fordi jeg skal spille BF3.

 

Men jeg skjønner jeg har litt manglende kunnskap om dette her. For eksempel at r830 er dyrere enn L750, selv om sistnevnte har 6GB DDR RAM fremfor kun 4, og 110 GB ekstra lagrinskapasitet? Det er slike ting som gir meg dårlig selvtillit, og er noe av grunnen til at jeg spør om hjelp blant folk som har litt mer peiling.

 

Er dette en god PC for mine ønsker?

 

Og ja, prisgruppe, helst ikke over 6000.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal gardere deg mot irritasjonsmomenter så er en Toshiba bærbar i utgangspunktet et dårlig valg grunnet ekstremt varierende kvalitet med tanke på støy og varmeutvikling.

Jeg antar at dette skyldes billige kjøleløsninger uten at jeg kan si dette sikkert.

Hvordan akkurat denne modellen er med tanke på disse punktene vet jeg dog ikke.

 

2 fabrikanter som derimot leverer produkter med jevnt over gode, stille kjøleløsninger er Asus og Dell. Kvalitetsmessig er de også på øverste hylle.

 

Siden du har funnet en maskin uten dedikert grafikk så antar jeg også at den ikke skal brukes til noen form for spilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal gardere deg mot irritasjonsmomenter så er en Toshiba bærbar i utgangspunktet et dårlig valg grunnet ekstremt varierende kvalitet med tanke på støy og varmeutvikling.

Jeg antar at dette skyldes billige kjøleløsninger uten at jeg kan si dette sikkert.

Hvordan akkurat denne modellen er med tanke på disse punktene vet jeg dog ikke.

 

2 fabrikanter som derimot leverer produkter med jevnt over gode, stille kjøleløsninger er Asus og Dell. Kvalitetsmessig er de også på øverste hylle.

 

Siden du har funnet en maskin uten dedikert grafikk så antar jeg også at den ikke skal brukes til noen form for spilling.

Ok, takk, det er jo greit å vite! Men angående varmeutvikling så har i hvert fall DinSide oppfattet den som veldig lite varm. Og ja, du gjetter riktig angående spillingen. Har du noen forslag til disse du nevner?

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Eh, dobbelt så mye RAM til prisen av en grei tur på vorspiel? Hadde forventet mye høyere pris. Hva er downsiden? Ingen garanti?

Asus U36 er en eksepsjonelt bra maskin. Det er en ny versjon på trappene nå som er sinnsvakt lekker og etter det jeg kan se produsert i rein aluminium. Den kommer i flere størrelser.

Ulempen er kanskje at de er litt overspeccet til ditt bruk siden de har dedikert grafikk, noe i og for seg U36 også har.

U36 har vært en av de mest populære maskinene de siste åra hos folk som trenger portabilitet og laaaaang batteritid.

 

Angående kommentaren fra 1001zero rundt Dell så er det bare tant og fjas. Dell lager utmerkede maskiner som er fullt på høyde med de beste, men alle produsenter kan være uheldige å lage mandagsmaskiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, har tenkt meg ny pc jeg og. Å jeg har satt øyne mine på HP Pavilion dv6 (Link). Er det en bra pc? kan jeg få noe bedre til ca samme pris? (rundt 8000) :)

Skal det spilles på maskinen?

Ja, men jeg vil at den skal takle di fleste spillene :p

Da er det klare valget noe med GTX560 grafikkort, som f.eks.

ASUS G53SX CI5 2.3 4GB/500 GTX560M 15.6" W7HP Hvorfor kompromisse med ytelsen for mobilitet?, pris 7999kr.

 

Den finnes også i 17" men da hopper prisen et par tusen kroner.

Lenke til kommentar

Hei, har tenkt meg ny pc jeg og. Å jeg har satt øyne mine på HP Pavilion dv6 (Link). Er det en bra pc? kan jeg få noe bedre til ca samme pris? (rundt 8000) :)

Skal det spilles på maskinen?

Ja, men jeg vil at den skal takle di fleste spillene :p

Da er det klare valget noe med GTX560 grafikkort, som f.eks.

ASUS G53SX CI5 2.3 4GB/500 GTX560M 15.6" W7HP Hvorfor kompromisse med ytelsen for mobilitet?, pris 7999kr.

 

Den finnes også i 17" men da hopper prisen et par tusen kroner.

Hvor lang tid tar d før man får d her? er komplett raskere eller tregere?

Likte ikke bakenden på den der heller.. Skal ikke ha sånn "svettgamer" pc, er ikke skikkelig gamer jeg x)

Lenke til kommentar

Hvis man tenker spillytelse så spiller cpuen en noe underordnet rolle såfremt den er avstemt mot grafikkortet som er innstallert. Hvis du tar 2 like maskiner hvor bare cpuen er forskjellig ala de typene du linker så vil du ikke få bedre spillytelse med en i7 kontra en i5 såfremt grafikkdelen er lik.

Til annen bruk som videoredigering eller andre programmer som klarer å bruke flere cpukjerner så vil i7 være betydelig raskere enn en i5.

Lenke til kommentar

 

Angående kommentaren fra 1001zero rundt Dell så er det bare tant og fjas. Dell lager utmerkede maskiner som er fullt på høyde med de beste, men alle produsenter kan være uheldige å lage mandagsmaskiner.

 

Vel, jeg sa ikke at alle maskinene deres har like mange problemer, men de datamaskinene fra Dell som jeg har vært borte i, har hatt problemer.

Er helt med på at Dell har muligheten til å lage kvalitetsmaskiner, men har dessverre ikke fått muligheten til å bekrefte dette.

Lenke til kommentar

Eh, dobbelt så mye RAM til prisen av en grei tur på vorspiel? Hadde forventet mye høyere pris. Hva er downsiden? Ingen garanti?

Asus U36 er en eksepsjonelt bra maskin. Det er en ny versjon på trappene nå som er sinnsvakt lekker og etter det jeg kan se produsert i rein aluminium. Den kommer i flere størrelser.

Ulempen er kanskje at de er litt overspeccet til ditt bruk siden de har dedikert grafikk, noe i og for seg U36 også har.

U36 har vært en av de mest populære maskinene de siste åra hos folk som trenger portabilitet og laaaaang batteritid.

 

Angående kommentaren fra 1001zero rundt Dell så er det bare tant og fjas. Dell lager utmerkede maskiner som er fullt på høyde med de beste, men alle produsenter kan være uheldige å lage mandagsmaskiner.

Link?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...