Gå til innhold

Zoologi?


MoonStew

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter en del googling og research har jeg kommet frem til at jeg gjerne vil jobbe med noe innen zoologi, men jeg vet ikke hvordan å gå frem for å oppnå det. Realfag på videregående er det meste jeg har funnet ut, samt at jeg har hørt litt forskjellig om bachelor, mastergrad og slikt.

Innen zoologi tenker jeg mest på å studere rovdyr, og da litt mer eksotiske dyrearter enn bjørn og gaupe.

Jeg kunne også tenkt meg å drive litt med noe innen paleontologi, om det da ville være mulig å kombinere det med zoologi?

Lurte også på hvordan det vil bli med karakterer og lønn - hvor gode karakterer vil man trenge og hvordan vil lønnen bli? Er ganske engstelig på karakterer, ettersom jeg er 98% sikker på at jeg stryker eller ikke får karakter i mat og helse. Jeg har ganske gode karakterer ellers.

Håper på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karakteren fra vgs for å komme inn på biologistudier her i Norge er ikke noe spesielt. På NTNU er poenggrensen litt høy, men ikke uoverkommelig. I Bergen, Oslo, Tromsø, osv, kommer du inn så lenge du har studiekompetanse pluss de obligatoriske realfagene de krever for å komme inn.

 

Det finnes jo ikke noe eget studie som heter Zoologi her i Norge, men det du er ute etter er nok et bachelorstudie i Biologi, så kan du fordype deg mer i zoologi etterpå. Det spørs jo også litt hvilke aspekter ved zoologi du er interessert i. På NTNU er det masse muligheter for å ta emner om adferd, evolusjon og sånne ting, mens ved UMB (i Ås) har de kanskje litt flere tradisjonelle zoologiemner. Se her f.eks: http://www.umb.no/studietilbud/element/studprog/?sp=b-biol

 

Der har du emner som Virveldyr, Insekter og edderkoppdyr, Atferdsøkologi og Dyrs signaler og kommunikasjon som kan inngå i bachelorgraden.

 

De har også masse spennende her på NTNU, og i Bergen og Oslo.

 

Det å få jobb som zoolog er noe litt annet. Da er det forskning du tenker på? Det krever i så fall stort sett doktorgrad.

Endret av Elgstuing
Lenke til kommentar

Vet for øvrig ikke så mye om paleontologi, men de har vel det på Universitetet i Oslo under geologiprogrammet deres?

 

Edit: "Er ganske engstelig på karakterer, ettersom jeg er 98% sikker på at jeg stryker eller ikke får karakter i mat og helse." Du går altså på ungdomsskolen? Karakterer fra ungdomsskolen teller ikke når du søker til universitetet.

 

Tips for vgs: Ta minst R1 matematikk, full fordypning i kjemi og biologi, muligens også geofag hvis du er interessert i paleontologi.

Endret av Elgstuing
Lenke til kommentar

Skjønner. Det viktigste å få med seg fra ungdomsskolen er faglige evner (pass på at du behersker matematikk og naturfag hvis du vil ta realfag på vgs og universitetet), men for mange går det fint å hente seg inn i løpet av vgs på akkurat det. Karakterene dine fra ungdomsskolen er det ingen som bryr seg om. Litt svadaråd, men mer er det egentlig ikke å si. Ingen grunn til bekymring over ungdomsskolekarakterer.

Lenke til kommentar
Tips for vgs: Ta minst R1 matematikk, full fordypning i kjemi og biologi, muligens også geofag hvis du er interessert i paleontologi.

Helt enig med dette, har man dette i bånn før man begynner på bachelorgraden er mye allerede på plass. Matematikk virker kanskje litt unødvendig nå, men det vil lønne seg i lengden. Altfor mange biologistudenter er redd formler (som det er en del av), og skal man gå hele veien til å bli zoolog blir statistikk viktig, og da hjelper det godt med litt ferdigheter i matte.

 

Kombinering av rovdyr + zoologi + paleontologi går som hånd i hanske, men jeg er enig med Elgstuing i at man må studere lenge for å bli "zoolog" (doktorgrad minimum). Men jeg er sikker på at det finnes muligheter til å studere noe som er relevant for dine interesser på masternivå, og som allerede nevnt finnes det mange interessanne relevante fag å ta på bachelor. I Norge har det vært en rekke studier på hvilke rovdyr som har befunnet seg rundt der mennesker bosatte seg i tidligere tider, der man da blant annet har sett på benfunn. Riktignok går dette mer på de tradisjonelle rovdyra, men jeg er sikker på det finnes muligheter å studere mer eksotiske, særlig om man reiser utenlands.

 

Angående Bergen som studiested så er det mest fisk det går i der, i de siste åra har masterkullene bestått av cirka 90% som studerer fisk, meg inkludert. Satsingen er stor særlig på oppdrettsarter. Blant de gjenværende 10% er det meste botanikk. Jeg ville derfor sett på andre studiesteder om levende ting på landjorda er av interesse, selv om det faktisk finnes en del muligheter for zoologisk interesserte på det naturhistoriske museet i Bergen. Det går en rekke zoologer rundt i gangene her også.

Lenke til kommentar

Det høres kanskje banalt ut, men jeg føler jeg bør nevne at engelsk er et nyttig fag på VGS. Å kunne snakke, lese og skrive engelsk godt gjør livet som student på høgskole/universitet enklere når man kommer så langt. Pensum er ofte på engelsk, artikler og tidsskrifter er også ofte utelukkende på engelsk og i mange tilfeller er også forelesningene på engelsk. Mange ord og uttrykk brukt i litteraturen finnes det ikke norske synonymer for. Dessuten har universiteter ofte utenlandske studenter, og da er det jo greitt om man kan snakke med dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...