Gå til innhold

Samsung RF511, SSD og RAM


seiran

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøpt meg en Samsung RF511-S03-SE ( http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=630989 )

 

Planene nå er og bytte ut den ene 2gb minnebrikken med en 4gb for 8gb totalt.

 

Og sette inn en 120gb SSD som erstatning for HDDn og ett USB3 kabinett til HDDn.

 

Trenger også tips til en god mus som kan brukes på forskjellige flater, trådløs eller med kabel. Ikke dyr.

 

Det jeg trenger hjelp til er:

 

Hvilken 4gb brikke skal jeg kjøpe for at den skal passe best mulig med den brikken som er fra før på 4gb, med tanke på settings osv?

 

Hvilken 120gb SSD for best mulig ytelse kontra pris? Samtidig stabilitet.

Har også hørt at det er forskjeller på størrelsen på SSD i dybde, trenger en som passer da såklart.

 

Håper på fornuftige svar med begrunnelser.

 

På forhånd takk.

 

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgradering fra 6->8GB er i mine øyne bortkastede penger, det er ytelse du sannsynligvis ikke vil merke.

 

SSD derimot ville jeg aldri vært foruten. Kjøpte samme maskinen som deg, og prøvde den først med standard-disken - og jeg kunne ikke FORDRA det. Har satt inn en Corsair F120 (fra min forrige laptop) og det blir en HELT annen maskin. Maskinen starter opp på notime (kjappere enn jeg klarer å finne frem strømkabelen på skolen) og alle programmer er oppe å går før du rekker å ta en sipp kaffe (photoshop, illustrator o.l i mitt tilefelle) og maskinen er i det hele tatt mer responsiv i den forstand at du slipper å se det j***a hjulet som snurrer når du laster opp et program - spesielt de små som firefox osv.

 

For ytelsesøkning i TALL får du heller lese tester, men i praktisk bruk er den mer enn nok til å forsvare prisen :)

 

Eneste tipset jeg har til deg er: før du setter den inn i laptopen, koble den til en HDD-dock eller annen maskin, og oppgrader firmware på den eventuelle disken. Dette gjelder spesielt om du lander på en disk med SandForce-kontroller.

 

Når det gjelder tillegsutstyr som mus o.l er det vanskelig å gi noen konkrete anbefaliger, kommer helt ann på hva slags grep man bruker, og ikke minst hva man bruker den til. Jeg har en Steelseries XAI i bagen min, og den fungerer ypperlig til mitt bruk, både på bord og musematte. Du må nesten bare gå i butikk, og prøve de forskjellige musene. Men jeg vil uansett aldri anbefale trådløs, er så vanvittig kjipt når man kommer på skolen en dag (eller jobb), også er det tomt for batteri - men noen kan ikke fordra kabel, så der må du nesten gjøre litt soulsearching selv ;)

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et knallbra svar!

 

Driver å kjiker på Crucial M4 eller den du nevner.

 

Ser den er på tilbud på MPX nå, så blir vel bestilling nå denne uken.

 

Skal kjøpe med en HDD dock for og ha HDDn i uansett, så da kan man oppgradere firmwaren uansett.

 

Grunnen til og bytte ut ram er enkelt og greit siden det koster null og niks :p

 

Skal ha mus med kabel, der er vi på samme spor. Blir vel nå randomgreier :)

 

Noen som har tips til en bra PC Sekk som ikke koster skjorta? Er jo umulig når man ikke får prøvd det.

 

Edit:

Har nå bestillt følgende:

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=639424

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=574686

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=638601

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=573094

 

Satser på at det blir bra :)

Endret av seiran
Lenke til kommentar

Det blir nok knallbra! Du får riktignok ikke utnyttet fulle potensialet til den disken, da du ikke har SATA3.0 som du har vært inne på, men prisen er såpass god at det skulle vel ikke spille noen rolle da du ikke har noe å tape på den du har valgt.

 

Sånn, ytelsesmessig, så er dette en fantastisk maskin med SSD :) var kanskje litt mye plastikk her, men la gå. Digg tastatur og digg skjerm får gjøre opp for skaden.

 

Jeg bruker en annen versjon av denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347853

(sikkert fordi min er 5-6 år gammel) men den er god over skuldrene, og lett å dra med seg med et ekstra håndtak på toppen, pluss den er ikke så vanvittig tjukk. Holder iallefall for en multimedia-student på universitetetetetet :p

Lenke til kommentar

Ja må se om jeg finner en bra sekk her i byen :)

 

Tok du en Clean install på Windows 7 eller kopierte du den?

 

Isåfall, hvordan var det i henhold til og få alle drivere riktig installert etterpå?

Funket optimus funksjonen smooth osv osv?

 

Prøver og oppdatere firmwaren på SSDn med en dock, har fått disken opp i windows og formatert den, men når jeg åpner updatefirmware fra corsair så finner den ikke SSDen, må jeg oppdatere BIOS på PCn eller hva gjør jeg feil?

 

Mvh

Thomas

Endret av seiran
Lenke til kommentar

Ja jeg tok clean install såklart. Lastet ned nettverksdrivere på forhånd, slik at jeg kunne laste ned resten fra samsung etter formateringen. Optimus fungerer av seg selv nå, stort sett, så det var ikke noe problem (i motsetning til når det var nytt og hadde endless problemer med whitelisting).

 

Ang oppgraderingen av firmware: sjekket Corsair sin guide? Evt googla problemet? Fins nok svar der ute, gjelder bare å lete litt. Siden du finner den i Windows er det helt sikkert bare en fillefeil :)

Lenke til kommentar

Ja har lest mye men funnet ekstremt lite.

 

Finner heller ikke ut hvilken og hvor jeg skal finne en oppdatering til BIOS som er mitt neste steg for å få funnet SSD med programmet.

 

I dag skal jeg prøve og ta den til en kompis som har stasjonær og putte den inn via sata.

 

Men spørsmålet er, hvor finner jeg oppdateringer til BIOS til Samsungen? Hater de ræva sidene deres.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg det endelig til og fungere etter mye om og men!

 

Pcn er nå helt fantastisk og bruker vel maks 10 sek på og starte opp!

 

Samtidig angrer jeg litt på at jeg ikke kjøpte en PC med GT555 eller 560 da GPUen er nå flaskehalsen i systemet.

 

Men bortsett fra det så er PCn nå en fryd og bruke og innkjøp av SSD anbefales på det varmeste.

Endret av seiran
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...