Gå til innhold

Laptop for ingeniørstudent - 5-7k - noen spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver og titter på ny laptop som jeg skal bruke på skolen. Har tenkt til å bruke mellom 5000 og 7000kr på den. Skal brukes til bla. word, photoshop, og litt tyngre 3D- og analyseprogrammer (Solidworks, ANSYS...)

 

Har tittet en del på mylderet av utvalg, og kommet fram til en laptop som ser grei ut (Asus X53SV i7), og tar utgangspunkt i denne da jeg har en del spørsmål.

 

-Ser at nevnte modell har en i7-prosessor til en ganske overkommelig pris. Tenker at dette er viktig til min type bruk. Men jeg ville jo fått et større/billigere utvalg om jeg gikk for i5 prosessor. Hvor stor er egentlig forskjellen? Sitter med en Intel Core 2 Quad Q9450 på min stasjonære nå, som egentlig er en ganske sterk prosessor, bare litt eldre. i5 prosessorene er kanskje bedre enn q9450'n eller?

 

-Også var det med oppløsningen. 1366x768 på 15,6", blir det for lite? Er jo allerede et kompromiss å kjøpe en laptop på 15", så man kan vel kanskje ikke forvente all verden av plass på skrivebordet?

 

-Tenker at jeg kjøper med en ssd i samme slengen og bytter den ut. Men da må jeg vel kjøpe med en windows cd, så jeg får innstallert windows på nytt eller? Blir dette knotete og dyrt?

 

Noen andre gode alternativer?

 

 

Setter pris på gode innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du slepper å kjøpe med en Windows 7 cd.. Full-HD kunne vært greit til bilderedigering ja ;) en i7 har 4 kjerner(like mange som den du har nå), men en i5 har bare 2... Kjøp gjerne med mer minne, det er jo så billig nå :D

 

-Tenker jeg går for en SSD da. Vanlig harddisk ville nok blitt en flaskehals. Er viktig at programmer starter kjapt, og at ting går litt fort. Blir mer behagelig og jobbe med da. Og da er vel en SSD tingen.

 

-Ser nesten ingen andre 15,6" med bedre skjermoppløsning. Vil jeg ha noe bedre så kanskje jeg bare burde kjøpe meg en ekstra skjerm og ha ved siden av.

 

-Asus X53SV i7 som jeg har sett på har allerede 8gig minne, så det er vel ikke noe vits i å kjøpe noe mer da :!:

 

 

En annen ting jeg har sett er at Asus'en jeg har sett på finnes i en nesten samme variant kalt K53SV. Eneste forskjellen jeg ser er at x-versjonen har en USB3.0 utgang, og mer minne. Noen andre som veit noe ikke jeg vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...