Gå til innhold

En liten utfordring: Kraftig maskin til CAD/DAC, tilsvarende krav til maskin som bilde og videoredigering, MEN:


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal snart begynne med CAD/DAC tegning og trenger en maskin som kan hamle opp med programmene som brukes i Building Smart, dette er programmer som krever veldig mye av maskinen tilsvarende Bilde og filmredigering på middels + nivå.

 

Har egentlig sett meg ut en laptop, men kom til å tenke på om det var mulig og bygge en standard PC som er kraftig nok, men som fremdeles ikke veier 100kg og er på størrelse med en liten lastebil?

 

tenkte noe i samme kategori som en desktop maskin eller liknende, gjerne mini ITX hvis mulig.

 

Pris er maks 25 - 30k

 

så for meg ett fire GL eller quadro FX skjermkort og jeg vil helst ha en SSD disk.

 

mvh. Skrollan

 

btw: hvis dette ikke passer i denne kategorien så beklager jeg, men kom ikke på noe annet sted å skrive dette.

Endret av Skrollan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 1 stk PCI-e x16 slot burde det gå fint :)

 

Men vær litt obs på målene til kortet, mtp kabinettet. Jeg tror Silverstone kabinettet jeg linket har plass til skjermkortet ditt hvis du velger et som er fullengde som f.eks. FX4800, men er ikke 100% sikker.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Hei! Hva får deg til å tro at du trenger en kraftig maskin til AutoCad? Har ingen erfaring med platformen BS, men tviler på at det betyr all verden. For AutoCad kan du benytte hvilken som helst PC, som er å få kjøpt i dag.

 

Men kontakt skolen (eller Auto Desk) du, så får du høre hvilke krav som maskinen bør innfri!

 

Men et lite råd, benytt en stor skjerm. Små skjermer gir for dårlig oversikt, selv om du selvfølgelig kan zomme inn og ut. Det blir bare knotete! Personlig så vil jeg annbefale 17 tommer, som et minimum.

Lenke til kommentar

Hei! Hva får deg til å tro at du trenger en kraftig maskin til AutoCad? Har ingen erfaring med platformen BS, men tviler på at det betyr all verden. For AutoCad kan du benytte hvilken som helst PC, som er å få kjøpt i dag.

 

Men kontakt skolen (eller Auto Desk) du, så får du høre hvilke krav som maskinen bør innfri!

 

Men et lite råd, benytt en stor skjerm. Små skjermer gir for dårlig oversikt, selv om du selvfølgelig kan zomme inn og ut. Det blir bare knotete! Personlig så vil jeg annbefale 17 tommer, som et minimum.

 

hei, autoCAD er det svakeste og minste programmet som brukes, Revit 2012, ArchiCAD og andre liknende programmer krever vanvittige resurser, jeg bruker disse programmene litt smått nå og laptoppen min med en AMD phenom 620 på 2,8ghz, 6GB ram og M880G sliter til tider med disse programmene, selv med små, lette oppgaver. HD revidering i revit feks er umulig med maskinen min.

Lenke til kommentar

Med riktig Quadro-kort vil han få utrolig mye mer ytelse. For enkle oppgaver i AutoCAD duger vanlige GTX-kort fra Nvidia, men ikke for mer avanserte daglige oppgaver.

 

my point exactly, og etter hva jeg har skjønt kan quadro mobile kortene bli litt svake i forhold til pris, derfor tenkte jeg på en "mobil" stasjonær maskin

Lenke til kommentar

Hei! Hva får deg til å tro at du trenger en kraftig maskin til AutoCad? Har ingen erfaring med platformen BS, men tviler på at det betyr all verden. For AutoCad kan du benytte hvilken som helst PC, som er å få kjøpt i dag.

 

Men kontakt skolen (eller Auto Desk) du, så får du høre hvilke krav som maskinen bør innfri!

 

Men et lite råd, benytt en stor skjerm. Små skjermer gir for dårlig oversikt, selv om du selvfølgelig kan zomme inn og ut. Det blir bare knotete! Personlig så vil jeg annbefale 17 tommer, som et minimum.

 

hei, autoCAD er det svakeste og minste programmet som brukes, Revit 2012, ArchiCAD og andre liknende programmer krever vanvittige resurser, jeg bruker disse programmene litt smått nå og laptoppen min med en AMD phenom 620 på 2,8ghz, 6GB ram og M880G sliter til tider med disse programmene, selv med små, lette oppgaver. HD revidering i revit feks er umulig med maskinen min.

Som sagt, så har jeg ingen erfaring med platformen BS. Men det er sikkert ikke meningen at du skal kjøre flere tegneprogrammer samtidig. Meningen er sikkert at du skal kunne konvertere enkelt. Det er det vi gjør, når vi sender tegninger til andre prosjekterende.

 

I større prosjekt, er det mange involverte og tegningene går frem og tilbake. Forskjellige firmaer, benytter forskjellige programmer. Eks. ingeniører (on shore) bruker helst AutoCad, mens arkitekter benytter ArchiCad. Så jeg undrer på hvordan du bruker programmene. Men uansett, kontakt skolen, eller Auto Desk du! Da får du riktig informasjon.

Lenke til kommentar

Antar du ikke har tekninsk utdanning, men skal begynne. Så, hvilken utdanning søker du?

 

Skal du forsøke å lære deg å tegne, bør du i så fall starte med et program. Men slike program har så mange muligheter at å starte opplæring "for deg selv", fører sansynlig til at du velger tungvinte løsninger. Samt at du benytter løsninger som ikke er standard for din bransje. Og da lærer du å tegne, på en feil måte. D.v.s. bortkastet læring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fagskolen! Hva mener du?

 

Fagskolen, eller Teknisk Fagskole?

 

På Teknisk Fagskole, har du fagretninger og da skal du lære det programmet som er mest vanlig innen din fagretning!

 

Har ingen peiling på Fagskolen, men dere her vel fagretninger der også? Og da blir det det samme.

 

Men tilbake til din tråd. Da er det bare å spørre data ansvarlig på skolen, hun/han kan svare deg!

Lenke til kommentar

jeg går teknisk fagskole bygg og anlegg for å være helt nøyaktig.

 

har sjekka litt rundt på systemkrav til programmene og de sier de ikke er så høye, men jeg tror fremdeles at en kraftig maskin kan være lurt med tanke på fremtiden osv. har ikke lyst til å bruke 15k i år også måtte bruke 15k til en ny maskin om ett år når 2013 versjonen kommer

Lenke til kommentar

Teknisk Fagskole, i fagretning bygg og anlegg! Da blir du Tekniker og de benytter ikke program for arkitekter, VVS og elektro fagene. Så hvorfor skal du lære de programmene? Har læreren sagt det?

 

Lær deg AutoCad og hvorden du bruker platformen BS. BS er bare en felles plattform, du trenger ikke lære tegneprogrammet til de andre fag-gruppene. Og du har nok med AutoCad, så lær det.

Lenke til kommentar

Da jeg gikk på Teknisk Fagskole i Drammen 1989 -1991, ble 24 terminaler kjørt over en pc. som fungerte som server. Pcen hadde ikke innebygd matteprosessor, så det ble benyttet en co-prosessor. Det var vistnok dos verson og ikke windows. Og det var marginalt, så vi måtte ofte trykke på "Redraw", ellers kunne skjermen bli sort en stund.

 

Jeg har bruket AutoCad (windows) i perioder helt siden skoledagene, på forskjellige maskiner. Og programmet trenger lite drakraft.

 

Og som bygnings tekniker/bygningsingeniør, laster du ikke opp en (eks) tegneprogrammet til arkitekten, når du får en fil fra han. Du konverterer kun hans tegnefil, i ditt program! Dette har vi gjordt i mange år, selv før plattformen BS kom.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...