Gå til innhold

jeg har 6000kr til forsteker..trenger råd.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg falt for fristelsen og kjøpte meg kef IQ90 tidligere iår. Dette var etter at jeg hørte de sammen med Abrahamsen integrert forsterker på elkjøp. Syntes at lyden er helt knall.

Men syns at den forsterkeren er dyr, har ikke lyst til å gi 10 000kr for denne.

 

Siden har jeg forsøkt forskjellige komboer for å se om jeg vil greie å finne en match igjen.

følgende har jeg forsøkt:

 

Yamaha rvx-567 - denne var passet lydmessig men er alt for svak.

 

En billig onkyo stereo receiver - den syns jeg var litt kul lydmessing, sparka fra seg men straks litt volum kom på begynte det å spikre

 

Primare 121 - Denne fikk jeg godt intrykk av. Desverre så hadde høytalere bare ca 20 spilletid på nakken når jeg hadde denne hjemme. Denne var klart kraftigste og jeg følte at den hadde full kontroll hele veien. Men denne komboen føltes vel skarpt. Skjønte først etterpå at I21 trenger 20min pluss før den yter sitt beste og KEf IQ90 trenger minst 200 timer før de er på sitt beste. Dette er en utgående modell så den kan fortsatt får til 6000kr(satt ned fra 10 000kr)

 

Pioneer VSX-2020 soureound receiver - den var varm og god men syns at klangen ble litt blurrete. Ikke følte jeg at den var sterk nok heller selv om dette er en mellomklasse receiver. Samtidig er den utrolig tungvind i bruk. denne hadde jeg i 3mnd i huset før jeg solgte den videre.

 

Nå står jeg uten forsterker og lurer på hva jeg skal gjøre. Jeg vil nødig strekke meg over 6000kr også.

Brukt markedet er også alternativ. Da har jeg kikket etter mye og kanskje En ECi-2 fra Electrocompaniet er alternativ men verker meg å kjøpe noe som er 10-15 år gammelt.

 

Et av alternativene er også Cambridge 740a - men de HIFI klubbene som jeg har i nærheten har de ikke på lager og de skal fases ut fra Cambridge.(Kan bestilles )

 

Så alternativet slik jeg ser det er å vente på et kupp på bruktmarkedet på en 10 000kr klassen integrert forsterker som jeg kanskje får for 4-6 000kr. Men da er også hvis og hva, i fohold til klangen hvis jeg kjøper noe annet enn EC og Abrahamsen.

 

Å gå for effektforsterker og sourround receiver? Er glad i film , denn eutvidelsen kommer helt sikkert etterhvert uansett, men prioriterer stereo og musikk til å begynne med.

 

Der har jeg lite kunnskap igrunn. Surround er greit til film oh har lyst til å utvide uansett, men ser at prisen også er stopper her. Må nok på en Yamaha 767 for å få en preout funskjon og da er det 2 000kr for ne effektforsterker...blir kanskje litt snaut eller?

 

 

Hvis jeg kjører effektforsterker og en forforsterker i for av sourround receiver eller stereo foresterker..Hvilken av de er det som bestemmer lyden, klangen? Er det forforetekeren og receiveren eller effekten har noe å så?

 

Er dt noen som kan forklare i riktige term hvilken jobb de har og hvordan de kan mikses:

 

Effekt forsterker

Forforsterker

integrertforsterker

 

Takker for alle svar...og alle svar er velkomne da jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.

Endret av slimer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg falt for fristelsen og kjøpte meg kef IQ90 tidligere iår. Dette var etter at jeg hørte de sammen med Abrahamsen integrert forsterker på elkjøp. Syntes at lyden er helt knall.

Men syns at den forsterkeren er dyr, har ikke lyst til å gi 10 000kr for denne.

 

Siden har jeg forsøkt forskjellige komboer for å se om jeg vil greie å finne en match igjen.

følgende har jeg forsøkt:

 

Yamaha rvx-567 - denne var passet lydmessig men er alt for svak.

 

En billig onkyo stereo receiver - den syns jeg var litt kul lydmessing, sparka fra seg men straks litt volum kom på begynte det å spikre

 

Primare 121 - Denne fikk jeg godt intrykk av. Desverre så hadde høytalere bare ca 20 spilletid på nakken når jeg hadde denne hjemme. Denne var klart kraftigste og jeg følte at den hadde full kontroll hele veien. Men denne komboen føltes vel skarpt. Skjønte først etterpå at I21 trenger 20min pluss før den yter sitt beste og KEf IQ90 trenger minst 200 timer før de er på sitt beste. Dette er en utgående modell så den kan fortsatt får til 6000kr(satt ned fra 10 000kr)

 

Pioneer VSX-2020 soureound receiver - den var varm og god men syns at klangen ble litt blurrete. Ikke følte jeg at den var sterk nok heller selv om dette er en mellomklasse receiver. Samtidig er den utrolig tungvind i bruk. denne hadde jeg i 3mnd i huset før jeg solgte den videre.

 

Nå står jeg uten forsterker og lurer på hva jeg skal gjøre. Jeg vil nødig strekke meg over 6000kr også.

Brukt markedet er også alternativ. Da har jeg kikket etter mye og kanskje En ECi-2 fra Electrocompaniet er alternativ men verker meg å kjøpe noe som er 10-15 år gammelt.

 

Et av alternativene er også Cambridge 740a - men de HIFI klubbene som jeg har i nærheten har de ikke på lager og de skal fases ut fra Cambridge.(Kan bestilles )

 

Så alternativet slik jeg ser det er å vente på et kupp på bruktmarkedet på en 10 000kr klassen integrert forsterker som jeg kanskje får for 4-6 000kr. Men da er også hvis og hva, i fohold til klangen hvis jeg kjøper noe annet enn EC og Abrahamsen.

 

Å gå for effektforsterker og sourround receiver? Er glad i film , denn eutvidelsen kommer helt sikkert etterhvert uansett, men prioriterer stereo og musikk til å begynne med.

 

Der har jeg lite kunnskap igrunn. Surround er greit til film oh har lyst til å utvide uansett, men ser at prisen også er stopper her. Må nok på en Yamaha 767 for å få en preout funskjon og da er det 2 000kr for ne effektforsterker...blir kanskje litt snaut eller?

 

 

Hvis jeg kjører effektforsterker og en forforsterker i for av sourround receiver eller stereo foresterker..Hvilken av de er det som bestemmer lyden, klangen? Er det forforetekeren og receiveren eller effekten har noe å så?

 

Er dt noen som kan forklare i riktige term hvilken jobb de har og hvordan de kan mikses:

 

Effekt forsterker

Forforsterker

integrertforsterker

 

Takker for alle svar...og alle svar er velkomne da jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.

 

Kan også legge til at jeg har hatt XTZ A100 D3 inne i par dager også. en den føltes ganske tam, foretrekker lyden til Primare.

 

Satidig som den er stor, dyp og varm..vanskeig å plassere i lukket skap pga A drift.

Lenke til kommentar

Da har jeg hatt en helg sammen med Abrahamsen v.2 og hattt halvtimer sammenhengene her og der hvor jeg kunne kose meg.

 

 

Jeg har hatt surround receivere i tilsvarende prisklasse(10 000kr) og er ikke sammenlingbare når jeg gjelder kvaliteten på lyden.

Det skal sier at med Pioneer VSX 2020 kunne jeg spille høyrere(som i DB) og det er alt.

Kontroll, varme, trykket og lydbilde er overlegent på Abrahamsen i forhold til Pioneer.

 

 

Når det gjelder ren stereo forsterker , den eneste av de som kommer i nærheten er Primare I21.

Den var enda en smule skarpere, lysere og greide kanskje å få en mer klang i lyden.

 

Men Abrahamsen greier å tegne et flott varmt lydbilde, den gir mye mer trykk, skiller godt mellom instrumentene og til og med jeg greier å høre dybde i musikken jeg hørte på.

 

Selv mine KEFIQ90 greier å trykke slik at hele huset føler også bassen som jeg ikke har greied å få til meg andre komboer.(ikke misforstå dette med at jeg ønsker eller liker monsterbass, noe IQ90 ikke greier uansett)

 

Jeg var ute etter å kunne føle musikken og få et varmt svevende lydbilde med kontroll og klar klang.

Abrahamsen greier dette uten at jeg føler at forsterkeren anstrenger seg engang.

 

Lydnivået er høyt, og høyt nok for enhvert mennesket med normale behov:)

 

Jeg har testet med mye forskjellig musikk, alt fra TV kanal til 320kbs mp3 filer avspilt via WD-TV boksen.

DVs uten DAc så der er det sikkert noen forbedringspotensiale men det tar jeg etterhvert. Akkurat nå er jeg kjempefornøyd med både totalpakken og ikke minst prisen.

 

Lydbilde og separasjon av instrumenter hørte jeg best på Metallica S&M skiva. Orkesteret var i stuen min:) Denne digget jeg bare. Det er slik jeg ønsker at det skal være:)

 

Negativt:

LCD displayet er lite og lite lesbart. står du lenger enn 2.5 meter unna så skal ha utrolig godt synd for å se hva som står der.

Ingen standby??? Det er desverre ingen mulighet å slå av receiveren utenom å slå den helt av med knappen på baksiden. Det er jo DUMT.

Fjernkontroll er en jernklump. bokstavelig talt. føles som om den er laget av jern, er like tung og firkantet. Denne tok jeg bare batterier ut av og pakket den ned med en gang. Bruker Logitech Harmony 650 istedet for denne.

 

Positivt:

Alt det jeg skrev ovenfor

Nå er versjon v.2.1 i butikkene men denne kan oppgraderes for underkant av 1000kr. Da legger de til en trafo til og oppgraderer softwaren.

Ifølge de som ha gjort dette så gir denne mer trykk og kontroll i bunn. Jeg ser at dette forlenger levetiden på forsterkeren og all ære til Abrahamsen som gjør dette.

 

forbehold ang. Primare i21:

 

denne hadde jeg inne mens mine IQ90 hadde bare spilt i 20timer. Derfor ikke helt rettferdig å sammenligne i og med at jeg vet at lyden på IQ90 har endret seg mye fra de var nye.

 

En klar anbefaling fra min side og fra mine ører:)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Når du nevner det.

Par uker siden var jeg en tur til Hifiklubben på kongsberg.

Utrolig hyggelige gutter som tar seg tid å forklare og demostrer og vise frem det de har.

Fikk nesten lyst til å kjøpe noe bare for å kjøpe..

 

Men tilbake til lyden.

Der hørte jeg på B&W CM9 høytalere sammen med cambridge audio effekt forsterker til ca 9000kr(finner den ikke på sidene deres nå men mener at det var 840+noe).

 

Det var godsaker. En del lysere en komboen min, men veldig presist, rytmisk og klar lyd.

 

Likte den godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...