Gå til innhold

Rensetape?


Anbefalte innlegg

Hei.

Hvor ofte bruker dere rensetape? Bør en gjøre det etter et visst antall timers bruk?

 

Jeg snakket med en som sa at han brukte rensetape hver gang han skiftet tapefabrikant, men dersom en holder seg til samme type tape hele tiden så er ikke det så aktuelt.

 

Det er vel ikke så lurt å bruke rensetape for ofte heller for rensetapen sliter vel på videohodet?

 

Jeg vil gjerne ha noen råd om dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Hvor ofte bruker dere rensetape? Bør en gjøre det etter et visst antall timers bruk?

 

Jeg snakket med en som sa at han brukte rensetape hver gang han skiftet tapefabrikant, men dersom en holder seg til samme type tape hele tiden så er ikke det så aktuelt.

 

Det er vel ikke så lurt å bruke rensetape for ofte heller for rensetapen sliter vel på videohodet?

 

Jeg vil gjerne ha noen råd om dette...

 

Ikke bruk rensetape i det hele tatt. Under forutsetning av at du ikke får feilmelding av kamera. Dagens videotape er meget bra, vel og merke hvis du holder deg til kjente merker. En typisk årsak til at du må rense videohodet til stadighet, er at dette begynner å bli slitt.

 

Selv har jeg brukt profesjonelle kameraer i mange år, og har ytterst få ganger vært nødt til å bruke rensetape. Da video og lydhodene på profesjonelt utstyr er større, og enklere å komme til, brukte vi en bit av ekte pusseskinn og Isopropanol, som vi renset med. Skulle du finne på å gjøre dette, må du kun bevege skinnet i horisontale på hodene, aldri opp og ned. I utgangspunktet fraråder jeg dette, da innmaten i et DV kamera er ytterst sårbar for fremmedlegemer.

 

Enkelte eksperter mener, at har man først begynt å bruke rensetape, så må du bruke det oftere og oftere.

Rensetapen er rene sandpapiret for video og lydhodene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...