ishock Skrevet 2. oktober 2011 Skrevet 2. oktober 2011 Hei, kan noen gi meg hjelpe meg med å starte med denne oppgaven? Skal lage et program for et tallspill. Spillet skal kunne kjøres gjentatte runder inntil spilleren velger å avslutte. For hver runde skal programmet foreta følgende: Programmet skal generere et tilfeldig helt tall (slumptall) mellom 0 og 200 (ingen av grensene inkludert). Spilleren skal prøve å gjette på dette tallet. For hver gjetning, som foretas ved at det vises en slik innlesingsboks: Må følge dette oppsettet: import javax.swing.*; public class Tallspill { < Nødvendige datafelt. > public int nyttTall() { < Trekker og returnerer et slumptall mellom 0 og 200. > } public void visMelding(String melding) { < Viser parameterens innhold i en meldingsboks. > } private void forLite( int tall ) { < Viser melding om at parameterens verdi er for lite tall og ber spilleren prøve igjen. > } private void forStort( int tall ) { < Viser melding om at parameterens verdi er for stort tall og ber spilleren prøve igjen. > } public void avsluttRunde( int antall, int gjetning ) { < Viser melding om at det ble gjettet riktig og antall gjetninger som ble brukt. Parametrene gir opplysninger om dette. > } public void kjørSpill() { < Kjører en spillrunde ved å trekke et tall, nullstille tellevariabel, innhente gjentatte gjetninger fra bruker inntil det gjettes riktig. Når det skjer, avsluttes runden med passe meldinger til spilleren. > } } import javax.swing.*; public class Tallspilltest { < Driverklasse som oppretter et Tallspill-objekt og kjører spillet gjentatte runder inntil brukeren velger å avslutte. > }
Cemi Skrevet 2. oktober 2011 Skrevet 2. oktober 2011 (endret) Her er litt hjelp til å starte på denne oppgaven: Følg dette oppsettet: import javax.swing.*; public class Tallspill { < Nødvendige datafelt. > public int nyttTall() { < Trekker og returnerer et slumptall mellom 0 og 200. > } public void visMelding(String melding) { < Viser parameterens innhold i en meldingsboks. > } private void forLite( int tall ) { < Viser melding om at parameterens verdi er for lite tall og ber spilleren prøve igjen. > } private void forStort( int tall ) { < Viser melding om at parameterens verdi er for stort tall og ber spilleren prøve igjen. > } public void avsluttRunde( int antall, int gjetning ) { < Viser melding om at det ble gjettet riktig og antall gjetninger som ble brukt. Parametrene gir opplysninger om dette. > } public void kjørSpill() { < Kjører en spillrunde ved å trekke et tall, nullstille tellevariabel, innhente gjentatte gjetninger fra bruker inntil det gjettes riktig. Når det skjer, avsluttes runden med passe meldinger til spilleren. > } } import javax.swing.*; public class Tallspilltest { < Driverklasse som oppretter et Tallspill-objekt og kjører spillet gjentatte runder inntil brukeren velger å avslutte. > } Litt usikker på hva mer hjelp du kan trenge for å komme i gang? Har jo praktisk talt fått en mal for hva du trenger For å hjelpe deg mer så måtte man jo programmere omtrent hele programmet for deg Endret 2. oktober 2011 av Cemi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå