Gå til innhold

Kjøp av digitalt videokamera for nybegynner


Anbefalte innlegg

Skal skaffe meg et digitalt videokamera til max 6000 kroner,men har gått meg vill i jungelen av forskjellige merker og typer. Er det noen som har erfaring med et kamera i denne prisklassen som vil dele dette med meg?Hvor viktig er dette med tilbakeføring av film etter redigering på pc til kassett i kamera? vil det heller lønne seg med dvd-brenner? Har sett på Canon sin modell MV600i.Denne kostet 5995kr,og virket interessant. Er dette et godt kamera?Har forøvrig ikke erfaring med videokamera,så det er vel et poeng at menystyringene er greie. Håper noen kan hjelpe meg i valget! :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har nettopp gått til innkjøp av et Sony dcr-trv 33.

Lurte selv på å kjøpe det kameraet, som du nevner

i innlegget ditt.Men etter at jeg hadde lest litt om de

forskjellige kameratypene var jeg ikke i tvil.

600 serien til Canon har fått mye ris,mens Sony

har fått for det meste ros.Sony dcr-trv 33 får du

for ca 7000 nok.Jeg er ihvertfall kjempefornøyd

så langt.

 

Mvh

T.S

Lenke til kommentar

hadde enten gått på med et gs50 eller gs30- gs30 er fem hundre kroner billigere enn gs50.

 

forskjellen er at gs50 har 1mp bildepunkter mens gs30 har 800kb..

 

vurder selv hva du trenger, hvis du allerede har et digital kamera så hadde jeg heller brukt de ekstra pengene til over på nytt batteri.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Det er ikke sikkert at dette vil hjelpe multi i sitt valg av kamera, men jeg vil til dels forsvare kritikken av Canon som verserer i forumet:

 

Min videoerfaring har jeg med 2.5 år med Canon GH10Hi (Hi8) og Canon MVX150i siden tidlig i vår da det ble lansert, samt Sony TRV30E i sporadisk jobbsammenheng.

 

Jeg har alltid stilt strenge krav til kvalitet når jeg skal investere mange penger privat. Jeg er meget fornøyd med begge mine Canon kameraer når det gjelder billedkvalitet og lydkvalitet. Canon MVX150i, som er aktuelt i denne debatten, mener jeg har bilde og lydkvalitet fullt på høyde med andre kameraer i samme prisklasse, inkludert Sony. Fine, klare, skarpe bilder (bruker 16:9 innstillingen), og klar lyd uten motorstøy eller annen støy (bruker 16bit lyd, ikke 12bit som var default).

 

Jeg skal ikke betvile at kameramodeller fra Canon er/var befengt med dårlig lyd og evt. bilde, det må være ille å kjøpe slike "katta i sekken". Jeg ville selv levert tilbake et slikt kamera. Jeg har også hørt motorstøy på enkelte JVC-kameraer.

 

Men jeg kan ikke forstå kritikken mot Canon MVX150i, som jeg har sett i et par innlegg. Jeg må ha fått et av de få modellene som virker bra.

 

Man må være klar over at alle kameraer liker - mye lys, og - stabil filming (dvs. stø på hånda/lite zoom - gå nærmere, evt. stativ). Dette er helt essensielt. Det er ikke meningen at man skal kunne få bra opptak i lite lys, med kameraet i en skjelvende hånd på full zoom! All markedsføring som sier noe annet er tull.

 

Jeg har også en ide om at DV-kamera med bra bilde- og lydkvalitet starter på en pris rundt 10.000,- og oppover. Kanskje dette gjelder Canon og evt.andre merker i høyere grad enn for Sony. Jeg synes at det kan virke som at Sony kameraer koster mer enn nødvendig i forhold til opptakskvalitet og funksjoner.

 

En annen ting: man bør ikke investere 5000,- og oppover i et flott kamera og deretter kun bruke det med point-and-shoot metoden med alle innstillinger i auto. Det er mange penger i vasken. Lær deg å utnytte kameraet fullt ut, å kjenne kameraet og hvordan det virker, og hvilke begrensninger man bør være klar over. Kan anbefale to norske bøker: Video i praksis (Jarle Leirpoll) og Videlogi (Finn Jacobsen). Fås i bokhandelen.

 

Dette ble langt, men likevel: Ut fra dette kan jeg på det varmeste anbefale Canon MVX150i.

 

Lykke til multi.

 

PS: Lurer på hvordan folk bedømmer bilde- og lydkvalitet på opptakene sine. Det må da være stor forskjell dersom man enten ser og hører opptak i LCD-skjerm og høyttaler i selve kamera, på en TV med video-kabel/S-video-kabel og phono-kabler, eller på en PC fra harddisk - her spiller vel skjermkort og lydkort en viktig rolle for resultatet? Noen som vet mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...