Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kobling av annlegget


Seater

Anbefalte innlegg

Heisann, hadde en tråd tidligere om valg av sub, o.l.

Endte med kjøpt av følgendes sub og forsterker :

Sub : http://www.judysbilstereo.no/subwoofere/12/audio-system-radion-12

Forsterker : http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/cadence-chicago-4x90w

Drog opp kabler og slik i går, men fikk ikke subben til og spille? Skal laste opp hvordan jeg drog kabler osv nederst.

Forstekeren har 8 tilkoblingspunkt. Channel 1 + og -, osv. hvor skal jeg koble subben og elementene?

Tenkte 2 kanaler til elementene og 2 til subben? Hvordan gjør jeg dette?

Forsterkeren får strøm, og går på. Men subben går ikke på, elementene mine er koblet direkte til spilleren midlertidig, og dem fungerer. prøvde og koble rød på + og svart på - på forsterkeren fra subben, men skjedde ingenting med subben. Om den skal brokoblest med ch1 og ch2, skal det da laskest fra ch2 til ch1, + til +, og - til -, så koblest subben til ch1?

Takk for hjelp.

post-259514-0-08068800-1317391093_thumb.png

Endret av Seater
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Hvorfor har du tegnet en sikring mellom hovedenhet og høyttalere? (6x9ere)

 

2) For å brokoble to kanaler, koble subbens plusskabel på ch1+ (pluss) og minuskabelen på ch2- (minus), eventuellt ch3+ og ch4-.

 

3) Dersom forsterkeren har to forskjellige signal-INNganger (alstå to røde og to hvite phonokabel-innganger), kan det hende at du har satt signalkabelen på front, og koblet subben på back, derfor ingen lyd.

 

4) Jeg ville koblet høyttalerne på hovedenheten, IKKE på forsterkeren. Så koble kun subben på forsterkeren (=4 Ohm RMS effekt: 2 x 280 Watt). Da vil du få mere bass, og du vil sansynlivis ikke merke forskjell på 6x9ernes lyd om du kobler de på spilleren eller på forsterkeren, men du vil merke det på subben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry, tegnet feil, sikringen er mellom hovedenhet og batteri :)

Når subben var koblet til ch1+ og ch1-, ble det ikke lyd når jeg prøvde og bytte rundt på signalkablene, men fikk ingen lyd. Og så om jeg ikke kobler 6x9 til forsterkeren, og kobler sub til ch1+ og ch2-, får jeg bedre effekt enn om jeg kobler 6x9 til forsterker ch3+ og ch4-? :) Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Oioi, her vil jeg anbefale deg å ta det forsiktig, for her kan det fort gå galt ser jeg.

 

1. Koble fra minuspolen på batteriet!!!!!!

 

2. Har du signalkabler koblet på både front out og rear out fra SPILLEREN? Eller har du bare en signal utgang på spilleren?? Litt info om hvilken spiller er greit her ;)

 

3. Så lenge du ikke noe bra FRONThøyttalere, så kobler du 6x9" på forsterkerens ch1 og ch2 og setter høypassfilteret til ca 80hz på ch1 og ch2.

Suben skal du brokoble til ch3 og ch4 (se instruksjoner som fulgte med forsterkeren hvis det ikke står PÅ forsterkeren) Her skal du ha lavpassfilter på ca 80hz.

Skru så gain på ch3 og ch4 så langt MOT klokken den går, og gain på ch1 og ch2 ca midt på.

 

4. Sjekk at pluss, jord og remote er koblet riktig på forsterkeren. Er alt riktig, så kobler du til minuspolen igjen. Når du nå skrur spilleren på, så skal forsterkeren lyse grønt, og med mindre det er noen feil innstillinger på spilleren, så skal det være lyd i 6x9"

 

Si ifra åssen dette går, så skal jeg guide deg videre ;)

Lenke til kommentar

Har ikke rørt forsterkeren siden i går, og da var det grønt lys + forsterkeren lyste som bare det, bare at nå vil den ikke på i det hele? Ødelagt noe nå jeg? Oo har som sagt ikke rørt siden i går ( sub var koblet til ch1+ og ch2-, og signalkabler var på input ch1 og ch2. Har 2 utganger på spilleren, en rød og en hvit (putta bare rød i rød og svart i hvit). Spilleren er bare en dårlig random dritt fra sony :)

Lenke til kommentar

Hvor i bilen har du jordet da?? Og sånn du beskriver det, så har du bare EN signalutgang (stereo rød og hvit ;)) Så du må ha et y-ledd (splitter) inn på forsterkeren for å få lyd i alle kanalene.

Koble fra minuspolen, og sørg for skikkelig jord til forsterkeren, setebeltefestet under/bak baksetet er som regel bra, men puss deg ned til rent metall. Sjekk sikringen på plusskabelen til forsterkeren, og koble minuspolen på igjen hvis sikringen er hel.

 

Btw, Ny spiller og skikkelige fronthøyttalere burde være første pri for deg nå ;)

Lenke til kommentar

har jordet til en bolt i karosseriet under ei plate bak :) men kan bytte til setebeltefeste, da. Vet at ny spiller og fronthøyttalere blir prio, men vil få dette til og fungere først hvertfall xD Står dårlig til med penger for tia, så sliter litt om det ikke funker nå :/ kan jeg bare ha forsterkeren på ch1 og ch2 intill videre, da? også koble høyttalerene til forsterkeren senere? (når jeg får kjøpt en splitter?

 

Edit : Har sjekket alle sikringene. alle er hele :) Men får fortsatt ikke forsterkeren på.

Edit, igjenn: Fikk forsterkeren på nå, subben er koblet til ch1+ og ch2-, batteriet er koblet fra, signalkabelene er koblet etter fargekode på ch1 og ch2. what next? :)

Endret av Seater
Lenke til kommentar

Ja, du kan bruke ch1 og ch2 bare, frem til du får tak i y-ledd...

Sett lowpass/LPF til ca 80hz på ch1 og ch2 og gain så lavt det går. Koble til batteriet, og skru på spilleren. Skru så opp lyden så høyt du mener du kan uten at 6x9" låter helt jævlig, skru så gain på ch1/ch2 opp til bassen harmonerer med musikken i høyttalerene ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

gjorde som sagt over, men bassen slår enda ikke :/ noen forslag til hva jeg kan gjøre? alt virker og være gjort riktig?.. satt lowpass på ca 80db, satt bryteren på lowpass. skrudde på høy musikk og skrudde sakte opp på bass boost/og den andre som var der. ingenting skjedde.

Lenke til kommentar

gjorde som sagt over, men bassen slår enda ikke :/ noen forslag til hva jeg kan gjøre? alt virker og være gjort riktig?.. satt lowpass på ca 80db, satt bryteren på lowpass. skrudde på høy musikk og skrudde sakte opp på bass boost/og den andre som var der. ingenting skjedde.

 

Du er sikker på at du har linjeutganger på spilleren da?? At det ikke er INNganger for cdveksler signal? Hvilken sony spiller er det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...