Gå til innhold

[Gamer-PC] Komplett eller bygge selv?


Anbefalte innlegg

Heisann! Takker på forhånd til alle som gidder å lese gjennom posten min :)

 

Jeg planlegger å anskaffe meg en ny stasjonær PC og kunne trengt litt oppdatert visdom, da jeg ikke har bygget en PC på 8 år. PCen vil bli brukt til å spille SC2, WoW, Diablo 3 og Skyrim, når det endelig kommer. Muligens GW2 / Star Wars.

 

PC-bygging: Har noe forandret seg siden jeg sist bygget en PC? Er det fremdeles like "lett"?

 

Hva lønner seg: Blir det veldig mye billigere å sette sammen selv, i forhold til å kjøpe en komplett PC fra f.eks. Komplett.no?

 

Satte akkurat isammen en PC på Komplett.No som inneholder disse komponentene:

 

QPAD CT Komplett

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort

Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W PSU

Intel® Core™ i7-2600K Processor

ASUS P8P67 B3, Socket-1155

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5

Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB

OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA

Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S

 

Denne PCen, inkludert Win7 og 3 års garanti kom på 11500 kr. Er dette en god pris? Hadde det blitt mye billigere å bygge den selv? Tenker at Win7 koster litt om en skal kjøpe fullversjon, pluss 3 års garanti er jo greit om noe går galt og jeg ikke klarer å finne utav det selv.

 

Jeg ønsker å få meg en PC som ikke hører til i steinalderen om 3 år, men som allikevel ikke koster skjorta! Vi studenter lever allerede på fattiggrensa, så jeg jeg har satt ei grense på rundt 12000 kr i budsjett.

 

Alle svar, meninger og anbefalinger er velkomne!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke spare rundt tusen kroner om du velger en annen nettbutikk, og i tillegg bygger selv.

Men det er andre faktorer som spiller inn her som jeg vil du skal ta rede for når du tenker på bygging/ikke bygging, og det er ved reklamasjon.

Det er såklart svært mye enklere å reklamere på noe som er ferdigbygd fra fabrikk/nettbutikken, istedet for å reklamere på den del du har handlet selv. Her kan det være noen feller å gå i, da du må betale frakt og for teknikerns tid hvis du har feilsøkt feil (sendt inn feil del) osv..

 

Bare et lite innskudd akkurat der :)

Lenke til kommentar

Du vil ikke spare rundt tusen kroner om du velger en annen nettbutikk, og i tillegg bygger selv.

Men det er andre faktorer som spiller inn her som jeg vil du skal ta rede for når du tenker på bygging/ikke bygging, og det er ved reklamasjon.

Det er såklart svært mye enklere å reklamere på noe som er ferdigbygd fra fabrikk/nettbutikken, istedet for å reklamere på den del du har handlet selv. Her kan det være noen feller å gå i, da du må betale frakt og for teknikerns tid hvis du har feilsøkt feil (sendt inn feil del) osv..

 

Bare et lite innskudd akkurat der :)

 

Takk for raskt svar! Var litt av det jeg tenkte på, i forhold til at det kan være greit å ha reklamasjonsrett og 3 års garanti.

Men du mener det ikke er mer enn 1000 kroner å spare på å bygge selv? Da kjenner jeg pendelen svinger litt mer mot pakke-PC...

Lenke til kommentar

Du vil ikke spare rundt tusen kroner om du velger en annen nettbutikk, og i tillegg bygger selv.

Men det er andre faktorer som spiller inn her som jeg vil du skal ta rede for når du tenker på bygging/ikke bygging, og det er ved reklamasjon.

Det er såklart svært mye enklere å reklamere på noe som er ferdigbygd fra fabrikk/nettbutikken, istedet for å reklamere på den del du har handlet selv. Her kan det være noen feller å gå i, da du må betale frakt og for teknikerns tid hvis du har feilsøkt feil (sendt inn feil del) osv..

 

Bare et lite innskudd akkurat der :)

 

Takk for raskt svar! Var litt av det jeg tenkte på, i forhold til at det kan være greit å ha reklamasjonsrett og 3 års garanti.

Men du mener det ikke er mer enn 1000 kroner å spare på å bygge selv? Da kjenner jeg pendelen svinger litt mer mot pakke-PC...

 

Rundt tusenlappen, kanskje littegranne mer eller litt mindre. Det er ikke enorme forskjeller rent prismessig lengre i forhold til hva det var før i tiden. Så ja, hadde jeg vært deg ville jeg gått for en ferdigpc i tilfellet her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...