Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Diverse problemer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bygde min første PC for et par måneder siden og er ganske fornøyd. Det er bare et par merkelige ting som skjer som jeg ikke vet hva kommer av. OS: Windows 7 Professional.

 

1. Når jeg startet PCen starter alt av vifter og lys (gamingkabinett), før det slukner igjen, for så å starte opp igjen. Denne sekvensen kan skje opptil 3-4 ganger før PCen starter skikkelig. Har vært sånn fra første oppstart.

 

2. Når jeg skal starte PCen for dagen, kan det hende det kommer opp en melding fra American Megatrends at overklokkingen feilet. Dette skjer tross jeg aldri har overklokket PCen, eller prøvd på det. PCen blir avskrudd på riktig måte. Det skjer helt tilfeldig. Ikke veldig ofte men det skjer et par ganger i måneden. Jeg er nødt til å klikke F1 og boote fra BIOSen.

Merk at dette skjer etter problem 1, såklart.

Husker ikke når første gangen var, men ikke så lenge etter at PCen var ny.

 

--------------------

Edit:

-Relevant informasjon om maskinvare og operativsystem.

Når oppstod problemene? Installerte du noe maskinvare eller programvare rett før?

 

Maskinvare:

i5 2500k (Intel)

P8P67 PRO (ASUS)

8 GB RAM (Corsair)

60 GB SSD (Corsair)

1 TB HDD (Samsung)

GTX 560 (ASUS)

HAF 912 kabinett (Cooler Master)

 

-Forklar mest mulig om problemet, og hvis du får en feilmelding, hva står det der?

 

Forklart best mulig over.

 

-Har du nylig søkt etter virus og spyware/adware med ett oppdatert antivirusprogram og antispywareprogram?

(Har du ikke dette, så har vi en flott kategori for sikkerhet her på forumet, hvor du kan få hjelp.)

 

Ja, fant ingenting.

 

-Har du nyeste drivere til all maskinvaren din?

(For å laste ned nye drivere må du gå til produsentens offisielle hjemmeside.)

 

Ja

 

-Har du lastet ned alle oppdateringer til Windows?

 

Ja

 

-Er du sikker på at all maskinvare fungerer bra? F. eks. er en av de vanligste grunnene til at PC-en skrur seg av selv at CPU-viften (prosessorviften) eller PSU-viften (strømforsyningsviften) er defekt, slik at prosessoren blir for varm.

 

Regner med det, ja.

 

--------------

Hvis noen her visste løsningene på problemene ville jeg vært svært takknemlig :) Takk for all respons.

Endret av Epicmc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe å si om grafikkortet er overklokka når du får "Overclocking failed" i bios ved oppstart. Overklokking av GPU og CPU er to helt forskjellige ting - CPU gjøres (som oftest) i BIOS mens grafikkortet ikke har noe med BIOS å gjøre.

 

Vanskelig å si hva det kan være. Kan være ustabil CPU, hovedkort eller PSU. Du kan jo evt søke om retur om det plager deg mye. Har samme problemet på en litt eldre gamer (intelcore2quad q9400), jeg får også på "Overclocking failed ! Intel Core 2 Quad Q9400 Reset to old frequency" elns, selvom PCen aldri har vært overklokka..

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...