Gå til innhold

[Løst] Gaming PC til 15-20k - Trenger tips/hjelp


Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

Tiden har kommet for meg å kjøpe meg en ny gaming pc, og jeg leter etter litt tips.

 

Jeg har tenkt til å legge litt penger i denne PCen fordi jeg setter høy standard til ytelse, og at den samtidig skal kunne takle det meste en stund fremover.

Jeg har vært en gamer hele livet mitt, men kan ikke så mye om det tekniske innen hardware.

Jeg har tenkt til bruke et sted mellom 15 og 20 tusen kroner på PCen, og jeg vil få det meste for pengene.

Jeg ser for meg noe rundt 17-19k området, med 20 tusen som absolutt grense.

 

PCen skal kjøpes og være spillklar i forkant av 11. Nov for utgivelsen av Skyrim :thumbup: , men før dette har jeg det ikke travelt.

 

Jeg driver å titter litt på komplett.no sine ferdigbygde PCer under "Xtreme" kategorien, og ser på alternative hardwareløsninger for å se mer eller mindre hva jeg får for pengene. (http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10462)

 

Det jeg lurer mest på er om disse ferdigbygde PCene er en god løsning, eller om jeg bør invistere tid i å bygge en selv? Jeg har ikke så veldig mye erfaring med å bygge PCer, men jeg ikke helt ukjent med det :( . Dersom jeg skal det, vil jeg evt. prøve å få tak i noen som er mer rutinert med dette. Lurer på eventuelt hvor stor prisforskjellen er dersom jeg bygger selv. Det er jo og noen fordeler ved fedigbygde PCer, samtidig som komplett ikke tar så veldig mye betalt, såvidt jeg kan forstå(?).

 

En mulig set-up kan se ut som noe som dette:

Corsair Graphite 600T Midi Tower Hvit

Corsair TX V2 850W PSU

MSI P67A-GD80 B3, Socket-1155

Intel® Core™ i7-2600K Processor

Antec Kuhler H2O 920 CPU Kjøler

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB

HIS Radeon HD 6970 2GB GDDR5 x2 (Crossfire)

Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB

Seagate Barracuda® XT 2TB

 

Mer spesifike ting jeg lurer på er om i7 over i5 er verdt pengene? Hvor mye ytelse taper jeg mer eller mindre?

Kingston/Crosair RAM ? Hvilke av merkene er foretrukket?

 

Og det største spørsmålet er igrunn skjermkortløsningen. Løsningen over er den som er som standard på den ferdigbygde riggen. Burde jeg gå for en SLI/CF løsning eller heller kjøpe ett kraftigere kort med muligheter for å kjøre SLI senere? Hvordan er ytelsen sammenlignet en SLI/CF løsning i forhold til ett kraftigere kort alene? Prøver å tenke litt på fremtiden ang. oppgraderinger. Feks Radeon HD 6990 4GB istedet for 2x Radeon HD 670 2GB.

 

 

Spørsmålet mitt er hva ville DU gjort dersom du skulle kjøpt deg ny PC på dette budsjettet?

Threaden ble litt lengre enn forventet, og litt surrete, men setter pris på all form for hjelp!

En PC er noe man ikke kjøper så ofte, og når man invisterer endel penger så vil man helst gjøre det riktig, så trenger litt hjelp av noen som har litt mer peiling innen temaet enn meg selv :)

 

Tusen takk for at du tittet innom! :new_woot:

Endret av Xathras
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til i7 2600k vs i5 2500k til spilling er forskjellene veldig minimale om det i det hele tatt er noen forskjell.

 

Corsair vs Kingston ram: Der vil du heller ikke merke noe forskjell.

Personlig hadde jeg valgt Corsair, da jeg har gode erfaringer med de og de ser mye bedre ut :p

 

Takk for svar så fort! Hadde ikke regnet med svar før jeg la meg :)

Kan du spesifisere hva du mener ang. processorene? Hvilken processor ville du foreslått istedet? Den jeg har valgt over er i7-2600 Quad Core 3.4 Ghz. Hva er evt. svakere på i5-2500 brikka?

Lenke til kommentar

Kort sagt: i5 2500k til spilling og i7 2600k til bilde og videoredigering.

Her er en link til en benchmark test av de: http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-tested/20

 

Altså: Hvis du kun skal spille er ikke i7 2600k verdt de ekstra kronene.

 

Du kan også ha i bakhodet at den kan veldig lett klokkes til 4-4.5 Ghz.

Lenke til kommentar

Kort sagt: i5 2500k til spilling og i7 2600k til bilde og videoredigering.

Her er en link til en benchmark test av de: http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-tested/20

 

Altså: Hvis du kun skal spille er ikke i7 2600k verdt de ekstra kronene.

 

Du kan også ha i bakhodet at den kan veldig lett klokkes til 4-4.5 Ghz.

 

I see, takk for hjelpen! Jeg får ha dette i bakhuet fremover! Penger å spare :)

Lenke til kommentar

skjermkortløsningen vil være helt avhengig av oppløsningen du har tenkt til å spille på. For et vanlig fullHD oppsett vil nok et enkelt 6970 eller GTX570/580 holde i lange baner i første omgang. Hvis du senere finner ut at du vil ha litt mer "krutt" er det jo bare å legge til et kort til.

 

Personlig vil jeg ALLTID foretrekke en løsning med et enkelt kort over kort i SLI/Xfire da disse teknologiene kommer med drawbacks som til tider er irriterende. Microstuttering, avhengighet av profiler, ytelsesproblemtikk, varme og støy.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Hva skal du med 16GB ram da de fleste spill idag ikke utnytter mere enn 4GB?

 

Hva skal du med 16GB ram, jo det skal jeg si deg... Du kan la alle andre oppgaver(les programmer) gå i bakgrunnen uten å slå dem ned mens du spiller... Kjører selv 24GB med en x980 proc og ligger over 50% minne bruk konstant...så dette argumentet med at spill ikke bruker mer en 4GB... so what???!!! alle andre prosesser bruker minne og.

 

Snabelen

Lenke til kommentar

Hva skal du med 16GB ram da de fleste spill idag ikke utnytter mere enn 4GB?

 

Hva skal du med 16GB ram, jo det skal jeg si deg... Du kan la alle andre oppgaver(les programmer) gå i bakgrunnen uten å slå dem ned mens du spiller... Kjører selv 24GB med en x980 proc og ligger over 50% minne bruk konstant...så dette argumentet med at spill ikke bruker mer en 4GB... so what???!!! alle andre prosesser bruker minne og.

 

Snabelen

 

Han nevnte bare spill, derfor sa jeg det med 4GB.

Hadda han nevnt office, etc++++ så ja, da er mere bra (hastig het også)

Lenke til kommentar

Hva skal du med 16GB ram da de fleste spill idag ikke utnytter mere enn 4GB?

 

Hva skal du med 16GB ram, jo det skal jeg si deg... Du kan la alle andre oppgaver(les programmer) gå i bakgrunnen uten å slå dem ned mens du spiller... Kjører selv 24GB med en x980 proc og ligger over 50% minne bruk konstant...så dette argumentet med at spill ikke bruker mer en 4GB... so what???!!! alle andre prosesser bruker minne og.

 

Snabelen

 

Han nevnte bare spill, derfor sa jeg det med 4GB.

Hadda han nevnt office, etc++++ så ja, da er mere bra (hastig het også)

 

Vel jeg nevnte praktisk talt ikke noe annet enn spill, men som en all-around PC bruker så surfer jeg naturlig nok nettet med X antall sider oppe + musikk + evt andre programmer som word mens jeg spiller, eller driver med annet. Jeg tenker også på å kjøre virtuelle PCer/Konsoller. Kort sagt vil jeg ha nok ram så jeg slipper å tenke på det som en begrensning på noen måte verken nå eller tiden fremover. Kommer også til å drive med tegne/modellernigsprogrammer i fremtiden i forbindelse med utdanningen min. Ram er strengt talt ikke så dyrt heller, så jeg ser ingen grunn til å ikke ha mer enn jeg trenger :)

 

Angående skjermkortet. Jeg spiller hovedsakelig på 1920x1080 oppløsning på en enkel skjerm. Jeg syns det å ha flere skjermer er litt unødvendig + at man må da kjøpe flere skjermer og. Dette er altså en løsning jeg ikke går utifra, i og med at jeg heller vil ha en sterkere PC med en skjerm. Så jeg kjører altså 1920x1080 og målet med PCen er at den skal takle alt som krever høy ytelse så å si på MAX så lenge som mulig fremover. Med det første vil dette mene Skyrim på max mer eller mindre :w00t: , samt BF3 og andre krevende spill.

 

Så jeg vil helst ha mest mulig krutt på en skjerm med 1920x1080 uten å kaste penger ut av vinduet. Fremtidige oppdateringer av hardware er jo og relevant. Før eller siden vil det jo gå ut på dato, og vil helst få mest for pengene men likevel oppnå målet mitt. :thumbup:

 

Etter at alt dette er sagt, hva vil dere foreslå? Tar gjerne imot forslag på set-ups dersom du har veldig lyst og god tid, haha! :)

 

Tusen takk for all den kjappe feedbacken! :thumbup:

Lenke til kommentar

Sjekk systemet i signaturen min. Er vel ganske nære det du skal ha. Kabinett, kjøler etc. er mer personlig valg.

 

Ja det så ut som noe i nærheten av det jeg tenker på! :thumbup:

 

Jeg vil helst ha litt mer ram, men det er bare småtteri. Valget av skjermkort er også noe i den dur jeg tenker på for øyeblikket. Hvordan fungerer denne riggen for deg? Den tar det meste vil jeg se for meg? Tar den feks The Witcher 2 på max? Dersom du har testet dette? :cool:

 

Hva tenker du om fremtidige oppgraderinger? Dette bør jo fungerer en god stund fremover.

 

Hvor mye betalte du for denne PCen? Og bygde du den selv? :)

 

Og ett spørsmål til alle; jeg skal ikke ha PCen i boks før om 4-6 uker, men jeg antar at det ikke kommer til å være så stor forandring frem til da? Kanskje litt senk i prisene? :!:

Lenke til kommentar

Kort sagt: i5 2500k til spilling og i7 2600k til bilde og videoredigering.

Her er en link til en benchmark test av de: http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-intel-core-i7-2600k-i5-2500k-core-i3-2100-tested/20

 

Altså: Hvis du kun skal spille er ikke i7 2600k verdt de ekstra kronene.

 

Du kan også ha i bakhodet at den kan veldig lett klokkes til 4-4.5 Ghz.

 

Lurer og på om noen har noen peil på overclocking mulighetene på i7 sammenlignet med i5?

Og hvor stor effekt vil dette ha på ytelse og hvor lenge det vil være tilstrekkelig.

Dette er kanskje noe jeg kan ta i bruk hvis jeg skal kjøre sterkere fremtidige spil?

Lenke til kommentar

det er null problem å legge på et sett med 2*2 eller 2*4GB brikker til i det oppsettet.

 

Total pris lå på ca 15k, og det inkluderer kjøleren som ble meget dyr grunnet import-kostnader.

 

Jeg har ikke testet witcher, men kjørte opp Age of Conan i fullscreen (2560x1440, 1,77 ganger så mye pixler du har på skjermen din) med alt satt på max inkludert FXAA og alle grafiske godsaker, og lå konstant på over 60PFS.

 

Fremtidige oppgraderinger kan være følgende:

Overklokking av CPU (strengt tatt ingen oppgradering)

Nvidia Kepler grafikkort

Ivy bridge prosessor

Mer ram (ser ikke behovet enda)

PCI-e basert SSD

 

 

Eneste som skjer i den nærmeste tiden er vel at AMD sin Bulldozer kommer på markedet, men det er vel ikke mange som forventer at den tar Intel på annet enn pris.

 

ang overklokking så klokker de to cpu'ne relativt likt, men i7'n har litt høyere varmeproduksjon grunnet hyperthreading.

 

Spill vil nok til en viss grad kunne påvirkes av overklokking av CPU, men det er ofte man treffer veggen på grafikkortet før cpu'n blir et problem.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

det er null problem å legge på et sett med 2*2 eller 2*4GB brikker til i det oppsettet.

 

Total pris lå på ca 15k, og det inkluderer kjøleren som ble meget dyr grunnet import-kostnader.

 

Jeg har ikke testet witcher, men kjørte opp Age of Conan i fullscreen (2560x1440, 1,77 ganger så mye pixler du har på skjermen din) med alt satt på max inkludert FXAA og alle grafiske godsaker, og lå konstant på over 60PFS.

 

Fremtidige oppgraderinger kan være følgende:

Overklokking av CPU (strengt tatt ingen oppgradering)

Nvidia Kepler grafikkort

Ivy bridge prosessor

Mer ram (ser ikke behovet enda)

PCI-e basert SSD

 

 

Eneste som skjer i den nærmeste tiden er vel at AMD sin Bulldozer kommer på markedet, men det er vel ikke mange som forventer at den tar Intel på annet enn pris.

 

ang overklokking så klokker de to cpu'ne relativt likt, men i7'n har litt høyere varmeproduksjon grunnet hyperthreading.

 

Spill vil nok til en viss grad kunne påvirkes av overklokking av CPU, men det er ofte man treffer veggen på grafikkortet før cpu'n blir et problem.

 

Alt det du sier virker mer eller mindre i trå med det jeg ser for meg for min rigg.

Kanskje litt forskjellig på diverse punkter, men hovedsakelig i samme område.

 

Jeg lurer litt på oppløsningen du kjører på 2560x1440. Jeg tok en kjapp google og så at dette gikk ann å oppnå på en enkel skjerm? Jeg trodde at oppløsninger over 1920x1080 ville trenge flere skjermer (at liksom HD 1080p liksom var grensa for en skjerm)? Mer oppløsning betyr jo mer pixels, som betyr bedre kvalitet, og dette er jo veldig interresant for meg.

 

Jeg har vært fast bruker av 1920x1080 siden det kom, og jeg spiller nå på en skjerm med native resolution 1680x og kjører 1920x1080 oppløsning. Burde jeg se på en ny skjerm og? Jeg vil jo helt klart ha høyest mulig kvalitet og utnytte hardwaren jeg kjøper til det ytterste. Ville dette gjøre SLI mer aktuelt?

 

Jeg har ikke tatt med skjerm med i det nåværende budsjettet, men hvis dette vil øke bildekvaliteten drastisk kan jo det være ett tema og. Dersom jeg kjører i5 istedet ofr i7, og ett enkelt skjermkort istedet for SLI etc, så kan jeg det hende jeg får penger til en skjerm og.

 

Burde jeg tenke på dette og? Vil jo som sagt få mest ut av det jeg kjøper.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på oppløsningen du kjører på 2560x1440. Jeg tok en kjapp google og så at dette gikk ann å oppnå på en enkel skjerm? Jeg trodde at oppløsninger over 1920x1080 ville trenge flere skjermer (at liksom HD 1080p liksom var grensa for en skjerm)? Mer oppløsning betyr jo mer pixels, som betyr bedre kvalitet, og dette er jo veldig interresant for meg.[/b]

 

I dag kan man få 27" med denne oppløsningen, men det finnes også 30" med 2560x1600 for den stormannsgale:)

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på oppløsningen du kjører på 2560x1440. Jeg tok en kjapp google og så at dette gikk ann å oppnå på en enkel skjerm? Jeg trodde at oppløsninger over 1920x1080 ville trenge flere skjermer (at liksom HD 1080p liksom var grensa for en skjerm)? Mer oppløsning betyr jo mer pixels, som betyr bedre kvalitet, og dette er jo veldig interresant for meg.[/b]

 

I dag kan man få 27" med denne oppløsningen, men det finnes også 30" med 2560x1600 for den stormannsgale:)

 

Da snakker du altså om PC Skjermer som har disse oppløsningene som NATIVE RESOLUTION?

Altså at når man kjører disse oppløsningene så blir ikke bildet "strukket" opp, og kvaliteten er på maks?

Lenke til kommentar

Hva skal du med 16GB ram da de fleste spill idag ikke utnytter mere enn 4GB?

 

Hva skal du med 16GB ram, jo det skal jeg si deg... Du kan la alle andre oppgaver(les programmer) gå i bakgrunnen uten å slå dem ned mens du spiller... Kjører selv 24GB med en x980 proc og ligger over 50% minne bruk konstant...så dette argumentet med at spill ikke bruker mer en 4GB... so what???!!! alle andre prosesser bruker minne og.

 

Snabelen

 

Han nevnte bare spill, derfor sa jeg det med 4GB.

Hadda han nevnt office, etc++++ så ja, da er mere bra (hastig het også)

 

Vel jeg nevnte praktisk talt ikke noe annet enn spill, men som en all-around PC bruker så surfer jeg naturlig nok nettet med X antall sider oppe + musikk + evt andre programmer som word mens jeg spiller, eller driver med annet. Jeg tenker også på å kjøre virtuelle PCer/Konsoller. Kort sagt vil jeg ha nok ram så jeg slipper å tenke på det som en begrensning på noen måte verken nå eller tiden fremover. Kommer også til å drive med tegne/modellernigsprogrammer i fremtiden i forbindelse med utdanningen min. Ram er strengt talt ikke så dyrt heller, så jeg ser ingen grunn til å ikke ha mer enn jeg trenger :)

 

Angående skjermkortet. Jeg spiller hovedsakelig på 1920x1080 oppløsning på en enkel skjerm. Jeg syns det å ha flere skjermer er litt unødvendig + at man må da kjøpe flere skjermer og. Dette er altså en løsning jeg ikke går utifra, i og med at jeg heller vil ha en sterkere PC med en skjerm. Så jeg kjører altså 1920x1080 og målet med PCen er at den skal takle alt som krever høy ytelse så å si på MAX så lenge som mulig fremover. Med det første vil dette mene Skyrim på max mer eller mindre :w00t: , samt BF3 og andre krevende spill.

 

Så jeg vil helst ha mest mulig krutt på en skjerm med 1920x1080 uten å kaste penger ut av vinduet. Fremtidige oppdateringer av hardware er jo og relevant. Før eller siden vil det jo gå ut på dato, og vil helst få mest for pengene men likevel oppnå målet mitt. :thumbup:

 

Etter at alt dette er sagt, hva vil dere foreslå? Tar gjerne imot forslag på set-ups dersom du har veldig lyst og god tid, haha! :)

 

Tusen takk for all den kjappe feedbacken! :thumbup:

Redigerings programm som photoshop etc?

 

Hvis ikke mener jeg 8GB burde holde i massevis.

Lenke til kommentar

Hva skal du med 16GB ram da de fleste spill idag ikke utnytter mere enn 4GB?

 

Hva skal du med 16GB ram, jo det skal jeg si deg... Du kan la alle andre oppgaver(les programmer) gå i bakgrunnen uten å slå dem ned mens du spiller... Kjører selv 24GB med en x980 proc og ligger over 50% minne bruk konstant...så dette argumentet med at spill ikke bruker mer en 4GB... so what???!!! alle andre prosesser bruker minne og.

 

Snabelen

 

Han nevnte bare spill, derfor sa jeg det med 4GB.

Hadda han nevnt office, etc++++ så ja, da er mere bra (hastig het også)

 

Vel jeg nevnte praktisk talt ikke noe annet enn spill, men som en all-around PC bruker så surfer jeg naturlig nok nettet med X antall sider oppe + musikk + evt andre programmer som word mens jeg spiller, eller driver med annet. Jeg tenker også på å kjøre virtuelle PCer/Konsoller. Kort sagt vil jeg ha nok ram så jeg slipper å tenke på det som en begrensning på noen måte verken nå eller tiden fremover. Kommer også til å drive med tegne/modellernigsprogrammer i fremtiden i forbindelse med utdanningen min. Ram er strengt talt ikke så dyrt heller, så jeg ser ingen grunn til å ikke ha mer enn jeg trenger :)

 

Angående skjermkortet. Jeg spiller hovedsakelig på 1920x1080 oppløsning på en enkel skjerm. Jeg syns det å ha flere skjermer er litt unødvendig + at man må da kjøpe flere skjermer og. Dette er altså en løsning jeg ikke går utifra, i og med at jeg heller vil ha en sterkere PC med en skjerm. Så jeg kjører altså 1920x1080 og målet med PCen er at den skal takle alt som krever høy ytelse så å si på MAX så lenge som mulig fremover. Med det første vil dette mene Skyrim på max mer eller mindre :w00t: , samt BF3 og andre krevende spill.

 

Så jeg vil helst ha mest mulig krutt på en skjerm med 1920x1080 uten å kaste penger ut av vinduet. Fremtidige oppdateringer av hardware er jo og relevant. Før eller siden vil det jo gå ut på dato, og vil helst få mest for pengene men likevel oppnå målet mitt. :thumbup:

 

Etter at alt dette er sagt, hva vil dere foreslå? Tar gjerne imot forslag på set-ups dersom du har veldig lyst og god tid, haha! :)

 

Tusen takk for all den kjappe feedbacken! :thumbup:

Redigerings programm som photoshop etc?

 

Hvis ikke mener jeg 8GB burde holde i massevis.

 

Nei det er snakk om tegneprogram slik som AutoCad og Revit, noe som krever en god del RAM når det kommer til større prosjekter. Pointet er at jeg vil ha MER enn jeg trenger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...