Gå til innhold

Lystube uten Tenner?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en lystube fra osram, som plutselig ikke ville starte helt opp når jeg trykket på bryteren. Det kom bare litt lyd. Når jeg vridde litt på tuben fikk jeg lys men da måtte jeg holde den stødig. Derimot hvis jeg tok ut tenneren på lystuben, st111

http://www.osram.com/osram_com/Professionals/General_Lighting/Fluorescent_lamps/With_system_for_perfection/Starters/LONGLIFE_starters/index.html

 

var det mulig å slå på lystuben.

 

SPM: Er det farlig å ha på lystuben uten denne tenneren?

Hva gjør denne starteren?

Hvor kan je få kjøpt den her i Oslo?

 

mvh

Endret av kasana
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og for å være kverulant og pirkete, så ja det er en glimtenner, men den varmer fortsatt opp enden

 

Sakset fra engelsk wikipedia:

When the light is turned on, the electric power heats up the cathode enough for it to emit electrons (thermionic emission). These electrons collide with and ionize noble gas atoms inside the bulb surrounding the filament to form a plasma by the process of impact ionization.

 

så den varmer opp!

 

EDIT: lenke: Wiki

Endret av haavardgj
Lenke til kommentar

den kobler ikke forbi drosselen nei... hvis du leser på wikilenken jeg postet, vil du se hva som står der.

 

her er link til start av lysrør

 

se på koblingskjemaet som står der, da vil du se at glimtenneren legger seg inn og seriekobler spolene i begge sidene av lysrøret sånn at de "varmer opp", etter en stund vil den legge seg ut igjen og da kommer drosselen og gjør sin jobb...

Endret av haavardgj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...