Gå til innhold

[Løst] el. energi oppg. tegning rett?


Anbefalte innlegg

hei. fått en oppgave i der jeg skal koble opp to endevendere og to kryssvendere med 4 lys i en gang.

 

poenget her et at man skal kunne skru på lyset uansett hvilken av de 4 dørene man kommer ut ifra i gangen, ganske selvsagt i seg selv. Jeg er egentlig ganske sikker på hvordan koblingen utføres men slenger ut en tegning om noen gidder å ta en titt på det, hadde vert fint :)

 

det jeg er mer usikker på er hvilken kvadrat jeg skal bruke på kabel, men jeg vet at gangen er 20 meter og det er ca 5 meter mellom dørene.. ca.

 

tenker jeg burde bruke kansje 3mm, 2,5 er kansje litt for lite, 4 er vel litt overkill, eller?

er jo bedre med større kvadrat enn mindre..

 

jeg velger å bruke forlegningsmåte A1 her siden det er lettest,

andre info: IT nett, 230V~, jordfeilbr. på 25/30mA 500V

 

bilde/vedlegg under..

post-100591-0-80036800-1316120156_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt uoversiktlig tegning, men det ser ikke riktig ut, med ende/ kryssvender system skal N som alltid direkte, L skal inn på "inngangen" på endevender #1 og ut fra "inngangen" på endevender #2 og til lampe.kryss/mellomvenderene kobler man bare "gjennom" men det ser det ut til at du har gjort riktig.

 

3mm2 kabel er det så vidt meg bekjent ikke noe som heter, men vanligvis er 2,5 gull, det færreste av denne typen installasjonsmateriell har klemmer godkjent for 4mm2. uten å vite noe om belastningen og avstand fra tavla blir det vanskelig å si noe om tverrsnitt, men det skal være høy belastning og lange strekk før 2,5mm2 ikke holder.

Lenke til kommentar

takk!

 

ja, det du sier om kryssvender er rett ja, det er en L og en trekant/pil på hver sider (siden det heter kryssvender) bare fannt en vanlig open bryter med 2 poler.. så L og pil er i et kryss på en måte..

 

ja det stemmer vel at det er ingen ting som heter 3mm2, tenkte kansje 4 ville bli litt vel mye..

kom også på at noen bruker å si at hvis kabellengden er over 30m går man opp ett tverrsnitt...

 

skal du grave ned kabel til fjøset ditt eller uteboden på 60m ville ikke 2,5mm vert tilstrekkelig siden det blir såpass stort spenningsfall...

Lenke til kommentar

takk!

 

ja, det du sier om kryssvender er rett ja, det er en L og en trekant/pil på hver sider (siden det heter kryssvender) bare fannt en vanlig open bryter med 2 poler.. så L og pil er i et kryss på en måte..

 

ja det stemmer vel at det er ingen ting som heter 3mm2, tenkte kansje 4 ville bli litt vel mye..

kom også på at noen bruker å si at hvis kabellengden er over 30m går man opp ett tverrsnitt...

 

skal du grave ned kabel til fjøset ditt eller uteboden på 60m ville ikke 2,5mm vert tilstrekkelig siden det blir såpass stort spenningsfall...

 

30m ? mener jeg en gang lærte 50... Der har du forøvrig grunnen til at jeg er forsiktig med å lære bort tommelfingerregler til lærlingene mine... du må ikke la dem distrahere deg fra å tenke selv.

hva som er akkseptabelt tverrsnitt, kommer ikke bare an på kabel lengden men også belastningen, og man bør alltid ha kortsluttningsberegningen i bakhodet. i eksempelet ditt med fjøs eller bod(bod er vel mer realistisk for en 2,5mm2)

det vil også komme an på typen belastning (faseforskyvning) ved temmelig ohmsk last vil faktisk eksempelet ditt gå greit (mht. spenningsfall, man må også vurdere om kortsluttningsberegninger må gjøres.)

 

spenningsfall = 2*16*60*0,0175*0,5/2,5 = 6,72V

6,72*100/230 = 2,94% som er godt innenfor de ANBEFALTE 4%, det er viktig å huske at 4% er ikke noen absolutt regel... så lenge man har gjort kortsluttningsberegningen, og den går opp for mindste kabel, vil jeg si det blir feil å si at man skal gå opp fra f.eks 95 til 150 eller 150 til 240, bare fordi spenningsfallet tilfeldigvis skulle bli 4,2% for når vi begynner å snakke de tverrsnittene og lengdene kan jeg love deg at kronene ruller fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...