Gå til innhold

HTML og CSS - Spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på en ting angående HTML og CSS. Jeg har fått i oppgave å lage en enkel hjemmeside, med 3-4 forskjellige undersider. Er det slik at jeg må lage en CSS-fil til hver av disse undersidene? F.eks hvis jeg har en forside, en faktaside, en side med bilder og en kontakt meg side. Da må jeg lage en CSS-fil til hver av disse sidene?

 

Også en annen spørsmål. Til denne hjemmesiden trenger jeg 3 forskjellige CSS-filer, som skal kunne enkelt bytte på de aktive CSS-filene. Hvordan skal jeg gjøre dette? Vil jeg da ende opp med litt over 12 CSS-filer hvis jeg har 4 sider tilsammen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurte på en ting angående HTML og CSS. Jeg har fått i oppgave å lage en enkel hjemmeside, med 3-4 forskjellige undersider. Er det slik at jeg må lage en CSS-fil til hver av disse undersidene? F.eks hvis jeg har en forside, en faktaside, en side med bilder og en kontakt meg side. Da må jeg lage en CSS-fil til hver av disse sidene?

 

Også en annen spørsmål. Til denne hjemmesiden trenger jeg 3 forskjellige CSS-filer, som skal kunne enkelt bytte på de aktive CSS-filene. Hvordan skal jeg gjøre dette? Vil jeg da ende opp med litt over 12 CSS-filer hvis jeg har 4 sider tilsammen?

 

Du inkluderer bare 1stk CSS fil i de forskjellige html/php sidene dine.

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="class.css" />

(Dette er hvis css filen "class.css" er i samme mappe som websiden din)

 

Hvorfor trenger du 3 forskjellige css filer ? Skjønner ikke målet. Bytte på de aktive css filene ? Du mener som en slags theme som brukere kan velge? Isåfall vet jeg av en måte men da må du bruke jquery.

Lenke til kommentar

Jeg lurte på en ting angående HTML og CSS. Jeg har fått i oppgave å lage en enkel hjemmeside, med 3-4 forskjellige undersider. Er det slik at jeg må lage en CSS-fil til hver av disse undersidene? F.eks hvis jeg har en forside, en faktaside, en side med bilder og en kontakt meg side. Da må jeg lage en CSS-fil til hver av disse sidene?

 

Også en annen spørsmål. Til denne hjemmesiden trenger jeg 3 forskjellige CSS-filer, som skal kunne enkelt bytte på de aktive CSS-filene. Hvordan skal jeg gjøre dette? Vil jeg da ende opp med litt over 12 CSS-filer hvis jeg har 4 sider tilsammen?

 

Du inkluderer bare 1stk CSS fil i de forskjellige html/php sidene dine.

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="class.css" />

(Dette er hvis css filen "class.css" er i samme mappe som websiden din)

 

Hvorfor trenger du 3 forskjellige css filer ? Skjønner ikke målet. Bytte på de aktive css filene ? Du mener som en slags theme som brukere kan velge? Isåfall vet jeg av en måte men da må du bruke jquery.

 

Tusen takk for svar :) Kan forklare litt om oppgaven:

 

" Den andre delen av oppgaven går på å lage tre forskjellige CSS-filer til hjemmesiden din. Du skal sørge for at man forholdsvis enkelt kan bytte mellom de aktive CSS-filene. Det er flere måter å gjøre dette på, og det er ikke så farlig hvordan dette gjøres, men det skal være en prosess som kan velges via et valg på nettstedet. "

 

Kan lage tre CSS-filer, men lurer på hvordan jeg skal få laget en "valg" mulighet som bytter på disse på nettstedet...

Lenke til kommentar

Har du mulighet til å bruke PHP?

Isåfall kan $_SESSION eller $_COOKIE løse dette lett.

 

 

JavaScript > PHP for slike ting, sjekk: http://www.kelvinluck.com/assets/jquery/styleswitch/toggle.html

 

Ingen javascript eller php dessverre.. Ikke mulig vha HTML og CSS?

 

Det skal ikke brukes javascript eller php eller noe sånt. Det skal bare brukes enkel HTML og CSS, selv jeg skjønner ikke helt hvordan det skal gjøres.

 

Jobber du med samme oppgave?

Lenke til kommentar

Ettersom HTML og CSS er statiske språk, er det ikke mulig å endre stilsett gjennom funksjoner på nettsiden ved å kun bruke HTML/CSS. Dere må ha inn noe dynamikk enten serverside eller clientside (F.eks. PHP eller javascript).

 

" Den andre delen av oppgaven går på å lage tre forskjellige CSS-filer til hjemmesiden din. Du skal sørge for at man forholdsvis enkelt kan bytte mellom de aktive CSS-filene. Det er flere måter å gjøre dette på, og det er ikke så farlig hvordan dette gjøres, men det skal være en prosess som kan velges via et valg på nettstedet. "

 

Om dette er oppgaven, så gir ikke den noen begrensning i forhold til dette. Følg denne, så er dere i mål ganske kjapt.

Lenke til kommentar

Går dere tilfeldigvis på HioA? Jeg går 2 året på IT der, og vi hadde en akkurat lik oppgave i fjor i et fag kalt Web-prosjekt. Resultatet av min side kan du se her. Siden er utdatert og er kun online når PCen min er på. Merk at det ikke er brukt noen form for PHP, og ikke noe javascript utover styleswitcher.

 

Som nevnt er det <link>-tagen dere må bruke for å inkludere .css-filene deres. Hadde dog anbefalt dere å heller kalt .css-filene deres noe beskrivende i dette tilfellet da de ikke er det samme. Som f. eks har jeg kalt min som er standard for standard.css, en fancy.css og en accessiblity.css.

 

Jeg har brukt et script fra alistapart.com som er free to use, og baserer seg på javascript og cookies, slik at den lagrer hvilken .css du har valgt fra side til side. Det er ikke noe problem å bruke samme metode så lenge dere spesifiserer at dere ikke har skrevet koden selv (oppgi kilde!).

 

Aller først må .css-filene inkluderes via <link>-tagen i <head>-biten.

<link href="default.css" rel="stylesheet" type="text/css" title="default"/> 
<link href="fancy.css" rel="alternate stylesheet" type="text/css" title="fancy"/> 
<link href="accessibility.css" rel="alternate stylesheet" type="text/css" title="accessibility"/>

Deretter må .js-filen bli inkludert vha <script>-tagen som også skal ligge i <head>-tag'en.

<script type="text/javascript" src="styleswitcher.js"></script>

Og til slett selve HTML-biten for at det skal være noe å trykke på.

<div id="styleswitcher"> <!--Javascript for bytte av CSS med minnefunksjon(cookies)--> 
<hr> 
<a href="#Standard" onclick="setActiveStyleSheet('default'); return false;">Standard</a> /  
<a href="#Fancy" onclick="setActiveStyleSheet('fancy'); return false;">Fancy</a> /  
<a href="#Accessibility" onclick="setActiveStyleSheet('accessibility'); return false;">Accessibility</a> 
</div>

Endret av Occi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobber du med samme oppgave?

 

Ja begynte idag, skal skrive her hvis jeg finner løsningen.

 

Nice! :)

 

Ettersom HTML og CSS er statiske språk, er det ikke mulig å endre stilsett gjennom funksjoner på nettsiden ved å kun bruke HTML/CSS. Dere må ha inn noe dynamikk enten serverside eller clientside (F.eks. PHP eller javascript).

 

" Den andre delen av oppgaven går på å lage tre forskjellige CSS-filer til hjemmesiden din. Du skal sørge for at man forholdsvis enkelt kan bytte mellom de aktive CSS-filene. Det er flere måter å gjøre dette på, og det er ikke så farlig hvordan dette gjøres, men det skal være en prosess som kan velges via et valg på nettstedet. "

 

Om dette er oppgaven, så gir ikke den noen begrensning i forhold til dette. Følg denne, så er dere i mål ganske kjapt.

 

Tusen takk, skal sjekke det ut!

 

Går dere tilfeldigvis på HioA? Jeg går 2 året på IT der, og vi hadde en akkurat lik oppgave i fjor i et fag kalt Web-prosjekt. Resultatet av min side kan du se her. Siden er utdatert og er kun online når PCen min er på. Merk at det ikke er brukt noen form for PHP, og ikke noe javascript utover styleswitcher.

 

Som nevnt er det <link>-tagen dere må bruke for å inkludere .css-filene deres. Hadde dog anbefalt dere å heller kalt .css-filene deres noe beskrivende i dette tilfellet da de ikke er det samme. Som f. eks har jeg kalt min som er standard for standard.css, en fancy.css og en accessiblity.css.

 

Jeg har brukt et script fra alistapart.com som er free to use, og baserer seg på javascript og cookies, slik at den lagrer hvilken .css du har valgt fra side til side. Det er ikke noe problem å bruke samme metode så lenge dere spesifiserer at dere ikke har skrevet koden selv (oppgi kilde!).

 

Aller først må .css-filene inkluderes via <link>-tagen i <head>-biten.

<link href="default.css" rel="stylesheet" type="text/css" title="default"/> 
<link href="fancy.css" rel="alternate stylesheet" type="text/css" title="fancy"/> 
<link href="accessibility.css" rel="alternate stylesheet" type="text/css" title="accessibility"/>

Deretter må .js-filen bli inkludert vha <script>-tagen som også skal ligge i <head>-tag'en.

<script type="text/javascript" src="styleswitcher.js"></script>

Og til slett selve HTML-biten for at det skal være noe å trykke på.

<div id="styleswitcher"> <!--Javascript for bytte av CSS med minnefunksjon(cookies)--> 
<hr> 
<a href="#Standard" onclick="setActiveStyleSheet('default'); return false;">Standard</a> /  
<a href="#Fancy" onclick="setActiveStyleSheet('fancy'); return false;">Fancy</a> /  
<a href="#Accessibility" onclick="setActiveStyleSheet('accessibility'); return false;">Accessibility</a> 
</div>

 

Jepp, jeg går 1. året HiOA nå! Techn9e gjør vel det samme. Og tusen takk for den koden! Skal sjekke den ut når jeg har kommet så langt. Har så og si gjort ferdig det første stilarket, må bare finpusses litt! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips er å skaffe deg firebug eller bruke Operas dragonfly for å enkelt lese koden til andre nettsider + tilhørende CSS. Kombinasjon av dette og å ha lest igjennom hele HTML- og CSS-delen hos w3schools.com så lærte jeg meg basics veldig fort, er å anbefale :)

 

Bare å sende en PM om det er noen oppgaver du lurer på, det virker som om de bruker igjen oppgavene fra år til år. Men foretrekker helst webprogrammering og hvertfall ikke matte ^_^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips er å skaffe deg firebug eller bruke Operas dragonfly for å enkelt lese koden til andre nettsider + tilhørende CSS. Kombinasjon av dette og å ha lest igjennom hele HTML- og CSS-delen hos w3schools.com så lærte jeg meg basics veldig fort, er å anbefale :)

 

Bare å sende en PM om det er noen oppgaver du lurer på, det virker som om de bruker igjen oppgavene fra år til år. Men foretrekker helst webprogrammering og hvertfall ikke matte ^_^

 

Tusen takk for svar! Kanskje du kan hjelpe meg med Java å :p Matte skal jeg nok klare selv xD

Jeg bruker Google Chrome + Inspect Element! Veldig nyttig :)

 

Men tilbake til topic; Jeg prøvde javascripten du la til med switcheren, og alt blir "rot". Den funker av og til, men når jeg f.eks går til stil2, så funker ikke linker til undersiden.

Stil1 ser ut til å funke fint, men ikke stil2..

Her er link til siden min: http://www.stud.hio.no/~s181104/Index.html

NB - Den er ikke ferdig, mangler fortsatt en god del! :p

 

Edit: Knappene på Stil2 funker av og til, men veldig sjeldent. Når jeg oppdaterer siden, så går det tilbake til Stil1 med Google Chrome..

Endret av Thumbsup
Lenke til kommentar

Først av alt; ikke navngi filene med stor forbokstav á Index.html. Det er standard at slike filer skal være med liten forbokstav, og det skaper mye forvirring om det plutselig blir stor forbokstav :)

 

Angående buggen så klarte jeg å force buggen selv når jeg byttet til stil2.css. Plutselig fungerte ikke linkene til menyen hele tiden, bare innimellom. Men jeg aner ikke hvorfor det er slik, både HTMLen og CSSen ser jo grei ut. Virker egentlig litt som en javascript-bug, er litt usikker. Har du endret noe i javascriptet?

 

Om du ikke får det til så kan du kanskje like greit drite i det og bare bruke denne metoden i firefox:

 

View - Page Style - Stil1 / Stil2

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først av alt; ikke navngi filene med stor forbokstav á Index.html. Det er standard at slike filer skal være med liten forbokstav, og det skaper mye forvirring om det plutselig blir stor forbokstav :)

 

Angående buggen så klarte jeg å force buggen selv når jeg byttet til stil2.css. Plutselig fungerte ikke linkene til menyen hele tiden, bare innimellom. Men jeg aner ikke hvorfor det er slik, både HTMLen og CSSen ser jo grei ut. Virker egentlig litt som en javascript-bug, er litt usikker. Har du endret noe i javascriptet?

 

Om du ikke får det til så kan du kanskje like greit drite i det og bare bruke denne metoden i firefox:

 

View - Page Style - Stil1 / Stil2

 

Jeg fikk det til! Bør funke nå :) Var noe feil med CSS-koden til innholdet som på en måte var "over" menyen, tror jeg. Fiksa litt på størrelsene, og vips, så funka det :) HTML og CSS er veldig morsomt, spesielt når man leker seg fram til en løsning! :D

Lenke til kommentar

Flott, funker fjell :-)

Husker når jeg startet så satt jeg i timesvis og bare lekte meg med HTML og CSS selv, gjorde veldig mye mer enn jeg trengte. Men blir veldig mye bedre når dere også lærer PHP til neste semester :)

 

Jeg går dataingeniør-linja, og det ser ikke ut som at vi vil lære PHP. Synes det er litt kjip, hadde vært morro å fortsette med webprogrammering!

Lenke til kommentar

Ah, stemmer kanskje det. Hvis du vil kan jeg godt sendte deg en haug med forelesingsnotater og videoer fra når vi hadde PHP så kan du lære det på egenhånd. Er null problem å lære deg PHP uten å være i noen forelesinger (selverfart :)). Send meg en PM om du er interessert, gidder ikke poste slikt offentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg brukte JS, men får problem med at hvis f.eks jeg er i index og klikker på "css2" og går til "om meg" skifter stilen til "css1" og da må jeg skifte manuelt til "css2" hvergang jeg skifter side fordi stilen går til "css1" automatisk når man skifter side.

Endret av techn9e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...