Gå til innhold

Spill på Android og iOS - Fordeler og ulemper


Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Hadde lyst til å få i gang litt diskusjon på dette ellers ganske stille underforumet. Det er altså jeg som skriver iOS-artiklene for Gamer, og personlig har jeg vel stort sett vært orientert rundt Apple de siste årene. Er et godt stykke unna "fanboy" eller Apple-evangeliker, men har aldri lagt skjul på at jeg har sansen for Apples måte å gjøre ting på.

 

For en stund tilbake fikk jeg tilgang på en Optimus 3D, som har vært min første opplevelse med Android-plattformen. Inntrykket mitt har stort sett vært positivt, og jeg har kvittet meg med mange av fordommene jeg hadde mot Android i utgangspunktet.

 

Jeg er gammel PC-mann, og jeg merker at det å ha friheten til å velge den maskinvaren eller de løsningene jeg liker (som man til større grad får på Android), er veldig tiltalende for meg. Men likevel syns jeg det blir ganske tåpelig å skulle styre unna Apple av prinsipielle årsaker, hvilket det virker som mange gjør. Om jeg brukte et Android-håndsett som min telefon, ville jeg nok likevel ha kjøpt en billig iPod Touch som jeg kunne brukt ved siden av.

 

Noe som jeg vil påstå er et faktum, er at det er en helt annen bredde på spillene som er å få til iOS. Det er få gode spill på Android som du ikke kan få på iOS, men andre veien er det en hel hærskare av ting du går glipp av. Særlig gjelder det konverteringer, av en eller annen grunn. King of Dragon Pass, som jeg holder på med å teste nå, er et av mange nisjespill som vi trolig aldri vil se på Android.

 

Etter hva jeg har forstått, er det store problemer med inntjeningen på Android. Det er mange Android-brukere, men undersøkelser viser at prosentandelen som kjøper spill er mye lavere enn på iOS. Jeg har sett flere forklaringer på hvorfor dette er tilfelle. Noen sier at de fleste Android-brukere rooter håndsettet sitt så de kan laste ned gratis spill, andre sier at markedet er for fragmentert, og andre igjen sier at Android-brukere er vant til å få ting gratis. Hva føler dere selv?

 

Som sen bruker av Android, har jeg vel gått glipp av det verste rotet i begynnelsen. App Market fungerer utmerket for meg, og mange ting, som grensesnittet og søkefunksjonen, tør jeg si er bedre enn App Store på iOS. Har lastet ned og kjøpt flere spill uten problemer, og bortsett fra noen kræsj her og der virker det ganske stabilt. Men da må det sies at dette er et ganske kraftig og dyrt håndsett jeg har her, og andre kanskje har mer blandede opplevelser.

 

Regner med at det er flere enn meg som har vært innom begge plattformene. Hvilke inntrykk har dere å komme med? Er det spillmessige ting dere føler er bedre på den ene eller andre?

 

Prøv å ikke gjør dette til en ideologisk diskusjon, som f.eks. FOSS vs. proprietær programvare. Det er mye interessant som kan sies om det, men det hører hjemme i en annen tråd. I utgangspunktet er jeg ute etter brukeropplevelser som kan deles med andre, hva dere savner, hva dere liker, hva enkeltplattformene kunne lært av hverandre osv. Håper på å få i gang en spennende diskusjon!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig vet jeg ingenting om iOS gaming, jeg er hardbarka Android-tryne som "hater" alt Apple kommer med, som det trollet jeg er...

 

Den var satt litt på spissen, og det var kanskje sånn jeg tenkte en gang, men jeg ser heller for meg at idag er det ganske likt - iallefall hvordan spill yter og oppfører seg osv.

 

Jeg har alltid fått høre hvordan Android driver og tar innpå Apple på app-fronten, men det er mulig det bare er oppspinn. Personlig er jeg svært fornøyd med Android Market, jeg kjøper alle apps og spill som jeg mener er verdt noe, og det har blitt en del det siste året... *kremt*.

 

Jeg har også root'et min Samsung Galaxy S2, det samme gjorde jeg på min første Android telefon - HTC Desire, men det var aldri for å kunne skaffe meg apps gratis og på ulovlig vis, det var heller hovedsakelig for at Titanium Backup skulle funke og for at jeg ville åpne opp for alle de muligheter en har når Android telefonen er rootet.

 

Jeg spiller en god del på mobilen, og har kjøpt masse "dyre" spill fra Gameloft (GO GO Dungeon Hunter 2!) og de fleste gode spillene som ligger på Android Market. Jeg har blitt helt anti-piratkopiering de siste 5-6 årene, både på PC- og mobilfronten. Det kommer stadig oppdateringer og tilleggspakker som man aldri ville fått i en piratversjon - ergo er man stadig avhengig av at en crack-group (av mangel på bedre ord) skal komme ut med de siste oppdateringene osv.

 

Forferdelig tungvint.

 

Det er mye gratis på Android, og det er kanskje å skyte seg selv i foten i det lange løp, men Android Market er nok desverre enda i en slags oppstartsfase virker det som. Det er nesten som Linux vs Windows. Linux = alt gratis og open source. Windows = omvendt.

 

Wall of text. End.

Lenke til kommentar

Har bare erfaring fra iOS selv. Liker mengden man har å velge mellom på appstoren, nesten litt for mye til tider da det kan være vanskelig å finne alle som det er verdt å prøve. Da blir det jo ofte at man stikker innom de forskjellige review sidene for å se hva som dras frem der. Har vel aldri kjøpt så mange spill som det jeg har gjort de siste par årene siden jeg fikk iphone og etter ipad kom i hus så har det ikke blitt færre.

 

Begynte også som utvikler nå i sommer på hobbybasis og siktet mot iOS platformen og gitt ut ett spill sålangt. Dette litt fordi jeg har iOS enheter selv såklart, men også på grunn av det som nevnes med at Android brukere går for å være de som kjøper minst. Var iallefall det som var gjengangeren på utvikler forumet og det at mange som har gitt ut på Android har opplevd at spillet deres har blitt piratkopiert. Nå er det mulig jeg skal prøve meg på å gi ut på Android etterhvert da markedet der er veldig stort, men blir vel om litt isåfall. For tror det sakte men sikkert endrer seg i hvordan folk ser på pirat kopiering etterhvert som ting har blitt letter tilgjenglig på lovlig vis.

 

Er vel og sånn at det som er gratis ofte har reklame i seg. Mange som går den veien for da er det ingen grunn for piratkopiering. Selv så foretrekker jeg å betale de 7kr eller hva det nå enn koster for å slippe denne reklamen. Prisene er jo en annen sak som er litt interessant. 7kr er jo egentlig ingenting men merker man forventer veldig mye hvis noe koster penger. Satt å tenkte på det da man bladde litt på kanalene i helgen og det var det der skal vi danse.. hvor det kostet 5kr for å stemme.. og hva får du ut av det liksom? Verden er rar :)

 

Det jeg synes er veldig bra med mobilspill generelt er at det har skapt ett helt nytt marked og man får veldig mange morsomme og utfordrende spill som aldri ville sett lyset ellers. Om det er så mye forskjell på ett spill på Android vs iOS det vet jeg ikke, men ville jo ikke tro det. Brukergrensesnittet er jo det samme, må jo da kun være titlene som blir gitt ut. Men etterhvert som systemer som Unity hvor man kan krysspublisere blir mere og mere brukt så blir det vel mindre forskjell der og. Så sant ikke det blir at Apple eller Google betaler penger for eneretten.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har bare prøvd android. Det er utrolig frustrerende å se alle de kule spillene venner med iPhone har. Mine eneste erfaringer med Apple-produkter er Quicktime og itunes på pc. Det var så vanskelig å bruke og vanskelig å avinstallere at det ikke frister å kjøpe verken i- pod, pad, phone eller mac.

 

Har aldri lastet ned noe illegalt til android. Men det er bare siden jeg er paranoid og redd for virus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...