Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

samboer rettigheter uten samboer avtale


hapetter

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er samboer, men har ingen samboer avtale. Jeg har noen spm rundt dette.

 

Jeg og min samboer har ganske skjevfordelt eierandeler i det meste. Jeg har vært ganske økonomisk av meg, mens hun har vært motsatt. Resultatet er slik:

 

Vi har kjøpt et hus sammen. Hun hadde anledning å kjøpe seg inn med 9% når vi kjøpte det. Huset står på meg og huslånet står også på meg. Vi har 2 felles barn. Jeg har betalt 91% av lånet (renter og avdrag) siden jeg eier tilsvarende i huset. Vi har en fordelingsnøkkel på fellesutgifter (strøm, kommunale avg, telefon, etc) jeg bataler mest siden jeg tjener mest. Videre har vi pusset opp huset endel. Jeg har betalt alle utgiftene i forbindelse med dette.

 

Mitt spm er. Hvis det skulle ende med samlivsbrudd. Hvilke rettigheter har min samboer da? Kan hun f.eks kreve 50% av huset?

 

Mvh

Hans Pettersson

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra hva du her har beskrevet vil jeg anta at du eier 91% av huset og samboeren din 9% jf. sameieloven § 2 første ledd.

 

Etter sameieloven § 3 første ledd har hver av sameierne rett til å nytta sameietingen til det den er vanlig brukt til. En interessant problemstilling her blir da hvorvidt samboeren din da vil fortsatt kunne kreve å bo i huset. Jeg tror svaret på dette må bli nei, da det trolig både må anses for større mon enn det som svarar til hennes og det vil være urimelig for medeier jf. sameieloven § 3 annet ledd.

 

At dere har felles barn har ingen betydning ved samlivsbrudd. Felles barn har betydning for eventuell arverett etter samboer, se arveloven kapittel III A.

 

For øvrig bør dere skrive kontrakt. Samlivsbrudd etter lang tids samboerskap kan fort koste dere dyrt i advokatutgifter om dere er uenige om hvem som eier hva.

Lenke til kommentar

At dere har felles barn har ingen betydning ved samlivsbrudd. Felles barn har betydning for eventuell arverett etter samboer, se arveloven kapittel III A.

Joda, den annen part har (kan ha) rettigheter i forbindelse med felles bolig både i forhold til den andre parts arvinger i tilfelle død, men også i forhold til rettigheter i forbindelse med felles bolig ovenfor den annen part ved et sammlivsbrudd. Du kan lese mer om det i Husstandsfellesskapsloven http://www.lovdata.n...910704-045.html Det må "særlige grunner" og "sterke grunner" til for at rettighetene skal tre i kraft og felles barn er/kan være et slikt vilkår i så måte. Men dette er nærmest en nødløsning, nettopp for å unngå de mest urimelige tilfellen.

For øvrig bør dere skrive kontrakt. Samlivsbrudd etter lang tids samboerskap kan fort koste dere dyrt i advokatutgifter om dere er uenige om hvem som eier hva.

Det beste er å skrive en samboerkontrakt mens dere enda er venner, enige, og i live, ikke bare for å sikre dere i tilfelle dere går fra hverandre, men vel så mye for å sikre hverandre etter den enes død.

 

G. :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...