Gå til innhold

[D-Link DWA-140 USB, Ubuntu] Hvordan installere drivere?


Anbefalte innlegg

jeg har en D-Link DWA-140 usb internett adapter. når jeg går inn i ubuntu får jeg ikke meg på internett. det jeg lurte på var hvordan jeg får installert driverne i ubuntu siden CD'en jeg fikk med ikke starter i ubuntu.

Endret av cyclo
Emnetittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar at du bruker Ubuntu 11.04? CDen du fikk med fra produsenten innholder bare Windows-drivere, så den er nok ikke noe poeng i å bruke. :-)

 

Med utgangspunkt fra denne guiden:

http://askubuntu.com/questions/34742/how-do-i-get-a-d-link-dwa-140-usb-wlan-working

 

Tar videre litt mer teskjeforklaring her, siden den ikke var spesielt nybegynnervennlig.

 

Hvis du skal få den til å fungere uten reboot (forsvinner igjen etter neste reboot):

1. Åpne en terminal. (Trykk Windows-tast + a og skriv terminal eller let den fram i menyene i Ubuntu).
2. Lim inn dette: 
sudo modprobe -rf rt2870sta rt2800usb rt2800lib rt2x00usb rt2x00lib && sudo modprobe rt2870sta
(sudo gir det root/admin-rettigheter og gjør at du må skrive inn passord). 

 

Hvis du skal aktivere dette permanent:

1. Åpne en terminal
2. Lim inn dette:
sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf  (gedit er et program tilsvarende notepad. Man åpner altså filen blacklist.conf i gedit) 
3. Lim inn dette i slutten av filen:
blacklist rt2800usb
blacklist rt2800lib
blacklist rt2x00usb
blacklist rt2x00lib
4. Reboot

 

Håper du får det ordnet, synd at det fortsatt i noen tilfeller fortsatt er slik med Linux...

Lenke til kommentar

Antar at du bruker Ubuntu 11.04? CDen du fikk med fra produsenten innholder bare Windows-drivere, så den er nok ikke noe poeng i å bruke. :-)

 

Med utgangspunkt fra denne guiden:

http://askubuntu.com/questions/34742/how-do-i-get-a-d-link-dwa-140-usb-wlan-working

 

Tar videre litt mer teskjeforklaring her, siden den ikke var spesielt nybegynnervennlig.

 

Hvis du skal få den til å fungere uten reboot (forsvinner igjen etter neste reboot):

1. Åpne en terminal. (Trykk Windows-tast + a og skriv terminal eller let den fram i menyene i Ubuntu).
2. Lim inn dette: 
sudo modprobe -rf rt2870sta rt2800usb rt2800lib rt2x00usb rt2x00lib && sudo modprobe rt2870sta
(sudo gir det root/admin-rettigheter og gjør at du må skrive inn passord). 

 

Hvis du skal aktivere dette permanent:

1. Åpne en terminal
2. Lim inn dette:
sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf  (gedit er et program tilsvarende notepad. Man åpner altså filen blacklist.conf i gedit) 
3. Lim inn dette i slutten av filen:
blacklist rt2800usb
blacklist rt2800lib
blacklist rt2x00usb
blacklist rt2x00lib
4. Reboot

 

Håper du får det ordnet, synd at det fortsatt i noen tilfeller fortsatt er slik med Linux...

har testet dette og det funket :) takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...