TommyGavin Skrevet 17. august 2011 Skrevet 17. august 2011 (endret) Hei! Trenger litt hjelp til oppsettet jeg har laget! Da går jeg kun til diskusjon.no-folket om hjelp ANTEC KÜHLER H2O 920 Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Champion Series ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX ASUS GEFORCE GTX 580 DIRECTCU II 1536MB CORSAIR FORCE SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC CORSAIR HX 750W FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 LOGITECH G110 GAMING KEYBOARD WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 2TB CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X Noe jeg har glemt? Kom med forslag takk Kan vel nevne at jeg ikke har så jævlig peiling på visse pc komponenter ^^ Endret 18. august 2011 av TommyGavin
phlake Skrevet 17. august 2011 Skrevet 17. august 2011 Du har et hovedkort som ikke passer. Du må ha et socket 1155-hovedkort, gjerne sabertooth. Corsair XMS3 1600mhz ram, 4x2GB og et Geforce 560ti eller Radeon 6950.
Stigma Skrevet 17. august 2011 Skrevet 17. august 2011 (endret) Du har et hovedkort som ikke passer. Du må ha et socket 1155-hovedkort, gjerne sabertooth. Corsair XMS3 1600mhz ram, 4x2GB og et Geforce 560ti eller Radeon 6950. Dette er korrekt, og er vel egentlig det eneste direkte "feile" i oppsettet. OP kan ta en titt på f.eks. Asus P8P67 Pro. Det er et meget godt kort for en gaming-maskin som ikke koster skjorta men har alt du trenger. P8P67-M Pro er heller ikke dumt. Det er mini-atx format, koster litt mindre og du mister egentlig bare et par PCI porter - noe som ofte ikke er så viktig for en gaming maskin anyway. På Asus sin frontside (under produkter seksjonen) har de en fin "compare products" funksjon som du kan bruke for å sammenligne hovedkortversjonene side ved side. Det er mange varianter med små forskjeller, i forskjellige formfaktorer. De to jeg nevnte er bare gode steder å starte da de er "mye for pengene" og ideelle kort for et typisk gamer oppsett. Andre produsenter har også gode kort - jeg bare refererer til Asus da det er de jeg har hatt mest med å gjøre i det siste og kjenner best til personlig. Anngående RAM dog, jeg støtter ikke forslag om 4x2GB RAM. Jeg foreslår 2x4 (mulig det bare var feilskrevet?), altså 2 brikker. Grunnen er at 4GB brikker koster ikke mer enn 2stk 2GB brikker nå, og da har du muligheten for å oppgradere senere om du skulle ha behov. Brikkene har også mer verdi senere om du skulle bruke dem til noe annet i fremtiden - og som sagt koster det deg ingenting mer uansett så det er ingen grunn til å ikke gjøre det slik. Ellers annbeflaer jeg å bare kjøpe det billigste du finner av 1600Mhz RAM. Lite poeng med mer frekvens over dette ved mindre du skulle finne noen som selger steget over for under en femtilapp ekstra. Stort mer enn dette er ikke ytelsesøkningen (0-2% avhengig av applikasjon) verdt, spesiellt ikke for spill. GTX560Ti (ikke samme som bare GTX560 som yter mye dårligere) er også et godt sted å starte. Det avhenger selvfølgelig mye av hvor høyt budsjettet er, men dette kortet er godt nok til å drive det aller meste og ligger i den øvre delen av "mest for pengene" sjiktet for en gaming-maskin. Det er ingenting feil med AMD/ATIs alternativer i samme prisklasse forøvrig - det er mye smak og behag. Kjøleren kjenner jeg ikek godt nok til for å kunne annbefale eller ikke, men jeg annebfaler ihvertfall at du leser godt opp på den før kjøp. Les gjerne tester som tester den mot samme eller lignende (2600K f.eks.) prosessor overklokket så du kan få en idè av hva du kan forvente. Ikke annta at alt som er vannkjøling automtisk er bra. Dårlige vannkjølere eller vannkjølere som ikke er designet for å dra unna så mye varme som du skal belaste den med kan fort bli fårligere enn en god luftkjøler selv om vannkjølingen er dyrere. Bare gjør din research på det eller se om noen andre kan kommentere videre eller referere deg til gode tester. -Stigma Endret 17. august 2011 av Stigma
TommyGavin Skrevet 17. august 2011 Forfatter Skrevet 17. august 2011 Takker for bra svar! Har oppdatert første post med minnebrikker fra Corsair 8gb vengeance, hovedkort fra Asus P8P67-M Pro. Ser bedre ut det?
TommyGavin Skrevet 17. august 2011 Forfatter Skrevet 17. august 2011 Hva med dette skjermkortet: ASUS GEFORCE GTX 580 DIRECTCU II 1536MB Vil klare spill bra den?
Stigma Skrevet 17. august 2011 Skrevet 17. august 2011 Hva med dette skjermkortet: ASUS GEFORCE GTX 580 DIRECTCU II 1536MB Vil klare spill bra den? Ja, GTX580 er bra kort. Det er det beste single-kortet du får fra Nvidia. Hvis du har råd til det så bare kjør på. Da vil du ha alt du trenger og vel så det. Jeg annbefaler at du overklokker CPUen ihvertfall moderat (altså opp til 4Ghz ihvertfall) så du kan få ikke ble CPU-bottlenecked på det skjermkortet der. Det er rimelig kraftig. 2500K er skamenkel å overklokke anyway, og gitt kjøleren du valgte så anntar jeg du hadde dette i tankene allerede -Stigma
TommyGavin Skrevet 17. august 2011 Forfatter Skrevet 17. august 2011 Da tror jeg det meste er klart. Takk for hjelpen og gode råd, Stigma Er det noe jeg har glemt før jeg bestiller? Alt passer bra sammen? Ikke noe tull? ^^ Hva med kabinettet, er det stort nok?
Stigma Skrevet 17. august 2011 Skrevet 17. august 2011 (endret) Da tror jeg det meste er klart. Takk for hjelpen og gode råd, Stigma Er det noe jeg har glemt før jeg bestiller? Alt passer bra sammen? Ikke noe tull? ^^ Hva med kabinettet, er det stort nok? Det meste annet er småplukk og smak og behag ting... Det du dog må sjekke er lydkortet ditt. Er det PCI-basert? (ikke PCI-E altså?) Jeg fortalte deg allerede at P8P67-M Pro ikke har PCI slots (til fordel for formfaktoren har de kun beholdt PCI-E sporene videre). Skal du ha PCI spr må du opp i full-ATX kortet, P8P67 Pro for eksempel, eller P8P67. Største fordelen jeg kan komme på i farten mellom non-pro og Pro er vel at kun Pro støtter SLI (begge støtter crossfire). Utover det er det vel en ekstra kontakt eller to på Pro'en. Kabinett: no idea. Har ikek brukt det selv - og det meste på et kabinett kan man ikke se fra spesifikasjoner. Mye smak og behag hva kabinett so mer bra for deg også. 7200RPM på en lagringsharddisk slår meg som en litt waste når du bruker SSD til OSet. Hva gjør det om seek-tiden på harddisken som er dedikert til lagring er 1-2MS tregere liksom? Du kan like godt ta fordelen i pris og støy som de "grønne" 2TB versjonene har. Om du ikke hadde SSD og OSet måtte kjøre fra samme disk var situasjonen kanskje en annen - men du har jo som sagt SSD på listen. Det er alt jeg kommer på av konkrete ting i forbifarten uten at jeg bruker hele dagen på å gå gjennom alle delene dine -Stigma Endret 17. august 2011 av Stigma
TommyGavin Skrevet 17. august 2011 Forfatter Skrevet 17. august 2011 Da tror jeg det meste er klart. Takk for hjelpen og gode råd, Stigma Er det noe jeg har glemt før jeg bestiller? Alt passer bra sammen? Ikke noe tull? ^^ Hva med kabinettet, er det stort nok? Det meste annet er småplukk og smak og behag ting... Det du dog må sjekke er lydkortet ditt. Er det PCI-basert? (ikke PCI-E altså?) Jeg fortalte deg allerede at P8P67-M Pro ikke har PCI slots (til fordel for formfaktoren har de kun beholdt PCI-E sporene videre). Skal du ha PCI spr må du opp i full-ATX kortet, P8P67 Pro for eksempel, eller P8P67. Største fordelen jeg kan komme på i farten mellom non-pro og Pro er vel at kun Pro støtter SLI (begge støtter crossfire). Utover det er det vel en ekstra kontakt eller to på Pro'en. Kabinett: no idea. Har ikek brukt det selv - og det meste på et kabinett kan man ikke se fra spesifikasjoner. Mye smak og behag hva kabinett so mer bra for deg også. 7200RPM på en lagringsharddisk slår meg som en litt waste når du bruker SSD til OSet. Hva gjør det om seek-tiden på harddisken som er dedikert til lagring er 1-2MS tregere liksom? Du kan like godt ta fordelen i pris og støy som de "grønne" 2TB versjonene har. Om du ikke hadde SSD og OSet måtte kjøre fra samme disk var situasjonen kanskje en annen - men du har jo som sagt SSD på listen. Det er alt jeg kommer på av konkrete ting i forbifarten uten at jeg bruker hele dagen på å gå gjennom alle delene dine -Stigma Hmm, hva med dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626381 Og dette er lydkortet jeg har i oppsettet: http://www.dustinhome.no/asus-xonar-essence-st-audio-card-pci/product/5010331714
Stigma Skrevet 17. august 2011 Skrevet 17. august 2011 Hmm, hva med dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626381 Og dette er lydkortet jeg har i oppsettet: http://www.dustinhome.no/asus-xonar-essence-st-audio-card-pci/product/5010331714 Ja, da er lydkortet PCI. Da er M-kortet dårloig egnet (dvs. du kan rett og slett ikke koble det kortet inni i det hele tatt =P ) Dette andre kortet, normal-ATX versjonen har flere PCI slots så det er no problem. Har et veldig lignende kort selv og er storfornøyd. -Stigma
TommyGavin Skrevet 17. august 2011 Forfatter Skrevet 17. august 2011 Det hovedkortet er ikke på lager på dustinhome. Har du et annet du kan anbefale?
Stigma Skrevet 18. august 2011 Skrevet 18. august 2011 Det hovedkortet er ikke på lager på dustinhome. Har du et annet du kan anbefale? Disse tre: http://www.dustinhome.no/asus-p8p67-b3-p67-s-1155-atx/product/5010552345 http://www.dustinhome.no/asus-p8p67-evo-b3-p67-s-1155-atx/product/5010552343 http://www.dustinhome.no/asus-p8z68-v-pro-z68-s-1155-atx/product/5010588693 #1: ikke-pro versjonen. om du ikke skal ha SLI er det ingen problem egentlig. #2: EVO versjonen. Det er den over Pro i hirarkiet. vanligvis ikke verdt prisen, men det er kampanje, så prisen er ikke så mye mer enn pro uansett nå tilfeldigvis. #3: Z68 pro utgaven - har alt som P67 pro utgaven har (og noen ekstrafeatures som SSD caching og støtte for IGP-bruk, men det trenger du sikkert ikke). -Stigma
TommyGavin Skrevet 18. august 2011 Forfatter Skrevet 18. august 2011 Gikk for denne: http://www.dustinhome.no/asus-p8z68-v-pro-z68-s-1155-atx/product/5010588693 Og byttet lydkort til denne: http://www.dustinhome.no/creative-sound-blaster-x-fi-titanium-fatal1ty-champion-series-lydkort/product/5010197342 Da er vel det meste klart. Noen som ser om jeg har glemt no? Er det noe som burde byttes ut?
Stigma Skrevet 18. august 2011 Skrevet 18. august 2011 Gikk for denne: http://www.dustinhome.no/asus-p8z68-v-pro-z68-s-1155-atx/product/5010588693 Og byttet lydkort til denne: http://www.dustinhome.no/creative-sound-blaster-x-fi-titanium-fatal1ty-champion-series-lydkort/product/5010197342 Da er vel det meste klart. Noen som ser om jeg har glemt no? Er det noe som burde byttes ut? Jeg ser ingen store problemer igjen i oppsettet da nei Du trengte ikke å bytte lydkortet om du går med det hovedkortet vel og merke, men om du har bestemmt deg for dette lydkortet så er det PCI-E og ergo så kan du altså velge P8P67-M Pro dersom du vil det (koster litt mindre) siden du ikke vil trenge PCI spor til noen v disse delene (ihvertfall de du har på listen). Lykke til med nytt kjøp -Stigma
TommyGavin Skrevet 20. august 2011 Forfatter Skrevet 20. august 2011 Oppdatert shoppinglista. Satt pris på om du sjekker den ut, Stigma print (3).pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå