Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

lynnedslag pc oppfører seg merkelig


Anbefalte innlegg

oki.. lynet slo ned..

 

pc sluttet å funke osv..

 

vel.. jeg har klart å lure den igang osv men den henger seg ofte opp og går i blåskjerm osv.

 

jeg har testet ulike ting men har ikke klart å "lokalisere" den endelige feilen/løsningen.

 

min pc består av disse komponentene:

 

foxxconn renesaince 2 hovedkort

intel i7 920 prosessor

3x 2gb ocz pc12800 ram

sapphire 4780x2 skjermkort

"noname" dvd brenner

2 x 2tb wd20ears disker

2 x ocz vertex shader disker

cooler master 850w strømforsyning.

 

hvilket av disse komponentene er det mest sannsynlig at er gåene når følgende skjer:

jeg kan koble til en disk og boote pc inn i bios. der finner jeg disk. noen ganger kan jeg boote til innlogging av windows osv og noen ganger er jeg tilogmed inne i windows7 desktoppen. så henger ting seg osv.

har kjørt en mem86 test uten feil

har testet disker uten feil og med feil (litt ulikt resultat osv)

det som ofte skjer etter at pc har hengt seg er at diskene ikke dukker opp i bios. så må jeg skru av pc en stund og så dukker disker opp igjen.

 

har hatt en teori om at det kunne være noe så enkelt som sata kabler. men jeg har forsøkt å bytte disse.

har reinstallert windows x-ganger.. ikke noen forskjell.. og ofte blå skjerm under install osv. eller noen ganger så finner ikke windows installen disker også.

har også hatt en teori om at det kan være strømforsyning så har forsøkt å bytte ut noen kabler (den har kabler som du kan koble til og fra etter behov, husker ikke hva det kalles). samme feilene dukker opp.

mulig at det er hovedkortet som ikke funker som det skal (evnt sata "punktene"..) er det noen som tenker det samme? evnt kjenner noen til tester jeg kan prøve å bruke (helst i et "live-miljø" da pc virker å fungere mest stabilt når det ikke er tilkoblet disker kun dvd brenner..??

 

alle inspill mottas med takk.. (spesielt siden det ser ut til at forsikringsselskapet kommer til å sparke og slå så mye de kan for å unngå å måtte betale for skadene da et selskap de bruker til å feilsøke pc'r, ikke klarte å finne ut at det var noe feil med pc'n... superselskap)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann...

 

Jeg kan desverre ikke komme med noen supre svar til deg om hva som kan være

galt, men jeg har erfaring med akkurat det samme.

 

Min far skjedde dette med i fjor sommer, etter lynnedslaget fikk vi den igang igjen, men

den ble alldrig den samme maskinen igjen.

Og den ble egentlig bare værre og værre.

 

Jeg feilsøkte og byttet deler i hue og r... men til ingen

nytte.

 

Min far endte opp med og kassere hele maskinen og kjøpe seg ny !

 

Jeg håper du slipper dette, men det er utfallet av denne saken.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Jeg har bare et forslag, overspenningsvern i sikringsskap og i stikkontakt så slipper du sånt.

 

Hvis dere har fått en stor puls så kan alle komponenter ta kvelden og du får intermittent feil som du sliter med nå.

 

Det finnes selskaper som kan feilsøke med hardware men det koster kanskje mer enn det smaker.

Som forrige poster konkluderer så kan enden på visa være å kassere hele boksen.

Lenke til kommentar

Heisann...

 

Jeg kan desverre ikke komme med noen supre svar til deg om hva som kan være

galt, men jeg har erfaring med akkurat det samme.

 

Min far skjedde dette med i fjor sommer, etter lynnedslaget fikk vi den igang igjen, men

den ble alldrig den samme maskinen igjen.

Og den ble egentlig bare værre og værre.

 

Jeg feilsøkte og byttet deler i hue og r... men til ingen

nytte.

 

Min far endte opp med og kassere hele maskinen og kjøpe seg ny !

 

Jeg håper du slipper dette, men det er utfallet av denne saken.

 

Lykke til. :)

 

takker for tilbakemelding.. jepp håper jeg slipper å kaste alt og kjøpe nytt nå som forsikringa prøver å "vri" seg unna.

 

Jeg har bare et forslag, overspenningsvern i sikringsskap og i stikkontakt så slipper du sånt.

 

Hvis dere har fått en stor puls så kan alle komponenter ta kvelden og du får intermittent feil som du sliter med nå.

 

Det finnes selskaper som kan feilsøke med hardware men det koster kanskje mer enn det smaker.

Som forrige poster konkluderer så kan enden på visa være å kassere hele boksen.

 

takker for tips.. dog hjelper slike tips ikke så mye nå som pc allerede har fått seg en "smell"..

 

har du navn på selskaper som kan feilsøke på hardware som andre ikke klarer å finne feilen med?

 

hei så lenge.

Lenke til kommentar

Forsøk med en annen strømforsyning. Er du heldig er det den som har tatt av for smellen. Hjelper mest sannsynlig ikke å bytte rundt på kablene da disse får strømmen fra samme kilde.

 

Ved fortsatt problemer begynner ting å bli vanskeligere da det ofte er hovedkortet som har blitt drept, og dette forplanter seg i mange morsomme feil. Er du virkelig uheldig har flere komponenter feilet, og det fører til feildiagnose.

 

Beste testcase ville vel være å teste med en ny psu først. Deretter eliminere så mange komponenter(alle utenom en rambrikke, disker, brenner etc) som mulig fra oppsettet ditt hvis det fortsatt feiler. Kan være greit å bruke en form for bootable usb som feks.(PartedMagic) som man enkelt kan legge på en usb pinne med unetbootin for å kjøre diagnose/stresstest av maskinen med diverse hardware konfigurasjoner.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...