Gå til innhold

Forklare forskjellen på HTML5 og XHTML?


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Driver å leser meg opp på html. Men det er noen forskjellige varianter der, så hva er forskjellen på html5 og xhtml? Jeg leser meg opp på xhtml, og når jeg begynner å forstå dette, vil jeg da kunne bruke html5? Eller er det altfor stor forskjell på disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er med HTML5 er jo alle mulighetene det kommer med, Canvas, webstorage og lignende.

 

HTML5 er vel ment å være det neste standardspråket, og det har en veldig logisk oppbygging som er bra for søkemotoroptimalisering. Alle delene fra HTML5 er ikke fullt støttet av alle nettlesere ennå, så les en del før du benytter blant annet Canvas.

Lenke til kommentar
hva er forskjellen på html5 og xhtml?

 

HTML5 er den nyeste HTML-generasjonen/versjonen.

"XHTML" er ikke noe annet enn et kallenavn på XML-basert HTML (kontra SGML-basert HTML). Videre har vi XHTML1, som da er spesifikke versjoner av HTML, som er ganske identiske med HTML4, men som HTML4 kun finnes som SGML-variant, så finnes XHTML1 kun som XML-variant.

 

Med HTML5 derimot, så er dette helt endret. HTML5 har både SGML og XML-variant, uansett hvilken man velger å bruke så er det "HTML5" (XML-varianten blir populært kalt "XHTML5").

 

"Forskjellen" blir da at HTML5 er noe spesifikt (nyeste versjon av HTML), mens XHTML er et generelt begrep, som bl.a. kan referere til HTML5 (men ikke til HTML4).

 

Jeg leser meg opp på xhtml, og når jeg begynner å forstå dette, vil jeg da kunne bruke html5?

Driver du med lærestoff om XHTML1, så vil det gå glatt å overføre til HTML5 ja.

 

Eller er det altfor stor forskjell på disse?

Nei. HTML5 viderefører så godt som alt fra XHTML1 og HTML4.

 

 

Mistenker at det ble forvirrende mye tall og uttrykk her nå, men det er egentlig ikke mer komplekst enn at alt her er HTML, og er i grunnen veldig veldig likt. Ingen av disse tingene er noen "blindgate", og de forskjellene som er involvert her er noe du uansett vil måtte lære deg etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...