Gå til innhold

Dataingeniør utdanning


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg går nå på voksenopplæring for å få generell studiekompetanse. Ønsker å utdanne meg som Dataingeniør men vet ikke hvilke linje jeg skal gå etter det?

 

Har de noen nettbaserte kurs/skoler for å få bachlor innen Dataingeniør?

 

Å jeg ønsker også å ta bachlor innen programmering på nith.no først. Men hva lønner seg?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IT-utdanning bør du velge etter hva slags jobb du ønsker. I hovedsak er det to veier og gå, drift og utvikler

 

Drifteren har som regel med nettverk, programmer, osv

Utvikleren er stort sett programmering og prosjektledelse

 

Er du usikker så finnes det bredere linjer som f.eks informatikklinjer, etc som tar for seg "alt"

Lenke til kommentar

Ville gått en spesialiser linje. Velg ca hvilket programmeringsspråk du ønsker å bruke, vet java er etterspurt for tiden, og i det tilfelle hadde det vært å gå java/objektorientert programmering. .net er også noe som jeg ser mye stillinger innenfor

 

Finnes veldig mange muligheter, hvis du vet ca hvor du vil studere så kan jeg se om jeg finner noe relevant til hvilke språk du liker

Endret av Demantios
Lenke til kommentar

Om man er sikker på at man ønsker å bli systemutvikler og skal ta 3årig utdannelse, så ville jeg gitt faen i ingeniørlinja. Ta en vanlig bachelor i informatikk isteden. Da får du bytta ut noen av de ubrukelige realfagene med it-fag isteden. Tok selv ingeniørlinja, og kan ikke akkurat si jeg har fått så veldig bruk for de ekstra realfagene vi hadde. De it-fagene jeg gikk glipp av på bekostning av blant annet fysikk og kjemi hadde jeg derimot fått bruk for.

 

Anbefaler å sjekke fagene til de forskjellige linjene, og velge utfra det, og ikke en eller annen ubrukelig "tittel".

Lenke til kommentar
Om man er sikker på at man ønsker å bli systemutvikler og skal ta 3årig utdannelse, så ville jeg gitt faen i ingeniørlinja. Ta en vanlig bachelor i informatikk isteden. Da får du bytta ut noen av de ubrukelige realfagene med it-fag isteden. Tok selv ingeniørlinja, og kan ikke akkurat si jeg har fått så veldig bruk for de ekstra realfagene vi hadde. De it-fagene jeg gikk glipp av på bekostning av blant annet fysikk og kjemi hadde jeg derimot fått bruk for.

 

Anbefaler å sjekke fagene til de forskjellige linjene, og velge utfra det, og ikke en eller annen ubrukelig "tittel".

Enig i det du sier, men jeg ville ikke valgt informatikk siden den linja er så bred. Ville heller satsa på en ren programmeringslinje, som f.eks. denne: http://hig.no/studietilbud/bachelor/bpu

 

Vurderte en annen i fjor som jeg tror var ved hive, men finner den ikke igjen i år. Husker ihvertfall det var snakk om blant annet c# og java

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...