Gå til innhold

Trenger råd! ang. forbedring av vitnemål fra VGS


krabbelax

Anbefalte innlegg

Hei skulle gjerne hatt litt rådgivning fra folket, eller noen som kunne tipset om en skikkelig god rådgiver jeg kan gå å spør om råd. Har seg slik at jeg gikk utav VG3 med stryk i 1 fag (norsk), skal ta det opp og kommer nok til å bruke en god del tid på dette faget.

 

Men vil gjerne forbedre andre fag samtidig, og lurer på om folk kan hjelpe meg litt med å lage en plan. Og om de fagene under her ikke er for vanskelige å forbedre seg i.

 

Planen min er å studere økonomi. Men med snitt på 3.1 kommer jeg men nok ikke inn på stedene jeg helst vil innpå, som UiA, UiB og dvs. andre skoler. Og vil derfor gjerne forbedre meg i alle fagene som er listet under, men ser på BI som en grei nødløsning om dere mener det blir for mye å fokusere seg på. Da jeg må bruke tid på min norsk samt. så jeg har førstegangstjenesten å tenke på som jeg skal inn i 25september.

 

Fag jeg ønsker å forbedre:

 

edit: fjernet 2fag

Fag / Karakter

Engelsk - 3

Naturfag - 3

Norsk hovedmål skriftlig - 3 og stryk på eksamen

Norsk sidemål - 2

Norsk muntlig - 2

Mattematikk S1 - 2

Rettslære 1 - 3

Økonomistyring - 2

 

Engelsk:

Nokså flink i engelsk, har troen på minst 4

 

Naturfag:

Lesefag, lett å fikse 4+ vil jeg tro, men er det tid?

 

Norsk hovedmål skriftlig:

Hvor skal jeg starte?? er et must!

 

Norsk sidemål:

Om norsk kunnskapen forbedres generelt gjennom hovedmål trening kanskje det er mulighet for forbedring av denne karakteren samtidig?

 

Norsk muntlig:

Hvordan forbedrer man denne karakteren? Kan man få ta en muntlig eksamen?

 

Mattematikk S1:

Frister å forbedre karakteren, må skaffe bok og se hva jeg kan og om det er mye å øve på, får kutte ut om det blir for mye

 

Rettslære 1:

Helt klart et fag jeg kan klare 4-5 i uten mange problemer

 

Økonomistyring vg1:

Husker økonomistyring var et vanskelig fag ettersom vi fikk veldig mange tall som skulle organiseres riktig, krøllet alltid dette litt men skal nok klare det om det er tid til øving.

Endret av krabbelax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du det er mulig å ta et år på VGS om igjen hvor jeg har fag fra vg1,vg2 og vg3 ? fagene jeg har listet opp er ikke fra samme trinn.

 

Ellers vet godt at livet er langt, men føles ut som jeg går glipp av så mye om jeg tar 1 år ekstra på skolebenken, penger er ikke et problem er ikke akkurat fattig, men vil naturligvis ikke sløse bort pengene på tull.

 

Ettersom det er så mange økonomi skoler i norden og bachelor i økonomi og administrasjon er veldig grunnleggende etter hva jeg har hørt, er det egentlig det samme for meg hvilken skole jeg kommer inn på bare den har et ok rykte og miljøet er greit. hvor jeg tar mastergrad er derimot veldig viktig for meg helst NHH

 

sist men ikke minst, er jeg veldig skeptisk til det du sa, og ta et år om igjen på VGS, ser på det som sosialt selvmord

Endret av krabbelax
Lenke til kommentar

???????????????????????????

 

Forsto ikke helt hva du mener, mye av det du skriver er uklart.. snakker du om å ta opp hele faget om igjen? jeg ønsker bare å ta eksamen i fagene som jeg har listet opp....

 

Elementære metoder for prøveøving er jeg ikke interessert i

På prøvene må du bare pugge kapitlet, kjedelig, men det virker.

 

Jeg ønsker råd fra folk, gjerne de som har tatt opp fagene som er listet opp. om det er mye å øve på i enkelte fag, om det blir for mange fag om jeg skal ta andre fag i tillegg til norsk for en vanlig nordmann som ikke klarer å sitte 15timer i strekk inngrodd i en bok, men som kan presse seg til et par gode timer daglig.

 

Om du eller noen andre kan hjelpe meg med dette setter jeg stor pris på det :yes:

Lenke til kommentar

Norsk hovedmål:

 

Bruk litt tid på sjangerlære, og sørg for å få taket på et par av de sjangrene som antakeligvis dukker opp på eksamen. Det kommer utvilsomt til å dukke opp noen artikkeloppgaver, så det kan være lurt å fokusere mest på denne sjangeren. Det er også viktig å skaffe seg noenlunde oversikt over ulike former for analyse. Kikk på tidligere eksamensoppgaver for å få oversikt over hva slags oppgaver som vanligvis blir gitt. Bruk litt tid på grammatikk og rettskriving hvis du mener det er nødvendig, og øv deg gjerne på å skrive noen tekster.

 

 

Norsk sidemål:

 

Her gjelder de samme tingene som for hovedmål, men det er nok ekstra viktig å sørge for at du faktisk behersker sidemål greit, så det er sikkert greit å bruke litt ekstra tid på grammatikk osv.

 

 

Norsk muntlig:

Du kan ta muntlig eksamen, ja. Her er det viktigste å ha oversikt over litteratur- og språkhistorie. Ta utgangspunkt i kompetansemålene i faget, les det pensumet som er relevant, og les gjerne et utvalg tekster fra de forskjellige litterære epokene. På eksamen kan du også få spørsmål om fordypningsemnet ditt, så dette er også noe du må ha i orden.

Endret av Era Vulgaris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry tenkte ikke over at det ikke var fra samme året, men selvom du vier et ekstra år til videregående blir det nok ikke sosialt selvmord:P det er mange som tar et friår eller folkehøyskole før universitet uansett. Og også endel som bytter linje slik at videregående blir på 4 år. Hvis du tror du klarer å studere alle fagene som privatist burde ikke det være noe problem. Personlig syns jeg det er lettere å holde fokus når jeg følger timer, men hvis du får til å studere på egen hånd er det bare bra:)Som nevnt er det veldig dyrt å ta opp fag du ikke har strøket i. Det du har strøket i mener jeg er gratis å ta opp første gangen.

 

Eventuelt har jeg hørt det er mulig å ta et år om igjen å få fritak fra fagene du ikke trenger å ta opp, hvertfall hvis det er veldig mange i samme årstrinnet du gjorde det dårlig i. Kan hende dette kun gjelder hvis du hadde strøket i flere fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...