Gå til innhold

Oppgradering av bærbar PC (skole-pc)


LBS

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sitter i besittelse av en HP bærbar PC, hvor jeg er usikker på hva dens navn eksakt er, men om det er til noe hjelp, så er det den nyeste skole-pcen. Policyen til skolen jeg går på tillater ikke elever å bruke egne bærbare pc-er på skolen, så jeg ble pent tvunget å gå bort ifra ideen om å kjøpe en ny bærbar pc, og heller betale leien på denne.

Pcen i seg selv fungerer greit som skole-pc, men alt utenom det er den totalt hjelpesløs. Grunnen til dette vil vell være dens ubrukelige integrerte grafikkort.

 

Noen av spesifikasjonene;

- Windows 7 Enterprise 64-bit

- Intel Core i3 350 @ 2,27 GHz

- 4,0 GB RAM (vet dessverre ikke merke eller noe annen info)

- Intel Graphics Media Accelerator HD

 

Nå, jeg har tidligere hatt to stasjonære pc-er, begge hvor jeg stod for byggingen, så jeg har en vis form for erfaring innen bygging og oppgradering av pc-er. Men aldri har jeg prøvd å oppgradere en bærbar pc.

 

Er det mulig å få installert et separat skjermkort som da vil erstatte den håpløse Intel-greia jeg foreløbig har?

 

Må noen vifter isåfall byttes?

 

Er prosessoren noe som kanskje også må byttes?

 

Mvh, LBS. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette tviler jeg på at PC-ansvarlige på skolen din vil gå med på.

 

Det er umulig å bytte skjermkort om det er integrert, men CPU er ofte mulig å bytte. Det hadde hjulpet om du la ved navn på laptopen det gjelder, da støtte for forskjellige CPUer ofte er begrenset.

 

Uansett: Med tanke på kjøling og støttede prosessorer, og hvor vanskelig jeg ser for meg at det er å få tak i en CPU med lav nok TDP til å kunne brukes i en laptop vil jeg fraråde deg det. (for ikke å snakke om hva PC-ansvarlige på din skole vil si) Det er ikke nok å 'bare bytte en vifte' heller desverre.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Hei.

Det første du må vite om du ønsker å oppgradere er hva du har. Nyeste HP skole pc forteller jo ingen ting. Trykk på start, høyre klikk på datamaskin og trykk på egenskaper. Skal stå under modell hva du har. På HP pleier det også å stå på en klistrelapp under hvilken modell det er. Du kan også bruke verktæy som Lavalys Everest for å finne ut alt om pcn.

 

HP pleier å være ganske greie å oppgradere. Siden de vanligvis lager flere modeller basert på samme basis modell. Skjermkortet går ikke ann å bytte om det er integrert. Men ofte kan man allokere mere minne til skjermkortet. Dette gjøres i BIOS. For å være sikker på at delene du bruker er kompitable, så bør du sjekke med HP sin dele katalog. Ikke sett inn prosessor som er kraftigere enn hva den beste utgaven av laptopn din ble levert med! Sjekk også at du har riktig kjølevifte ved å samenligne HP dele nr. Minne oppgradering burde heller ikke være noe problem siden du har 64bit Windows.

 

Så JA oppgradering er fullt mulig!

 

Men husk at om du forandrer på pcn så har du ingen garanti lengere. Så sannt det ikke gjøres av en autorisert fagmann som gir garanti for jobben. Kan på forhånd garantere deg at it ansvarlig ved skolen ikke tilater deg å oppgradere pcn. Så sant ikke it ansvarlig er beste kompisen din eller du har sjenket ham full...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...