Gå til innhold

Mulig å få kjøpt batterier som ikke blir ødelagte?


NeEeO

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg har en Acer Aspire 5738ZG, vel batteriet er blitt herpa, dårlig kapasitet, i og med at pcen hart dårlig btteri levetid. Jeg vet at det vil nok skje med neste batteri jeg kjøper, Det er jo sinnsykt dyrt å kjøpe ett batteri også. derfor så vil jeg ikke kjøpe ett nytt batteri hvert 1 år og et halv år.

 

Men jeg skjønner ikke , mange av vennene mine har lapptopper , de trenger ikke å tenke på batterie på pcen. Det blir jo ikke ødelagt for dem. De vet ikke engang at batteriet kan få dårlig kapasitet vis man ikke lader helt fullt ut.

 

EDIT: Og hva er en Discharge Cycle? jeg har Batterycare og det står :

0/30 Dischargecycles progress

Endret av Noreply
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var jo en god forklaring...

 

sitter her med en HP nc2400 som vel gikk ut av salg for 3 - 4 år siden, og den har fortsatt 4timer batterilevetid...

Den er vanligvis tilkoblet lader, men eg lader ut batteriet en gang i måneden eller litt sjeldnere. Og ikkje alltid helt ut heller.

Å lade batteriet helt ut er ikkje alltid bra.

 

Min iBook 12" fra 2005 fikk riktignok nytt batteri for noen år siden da Sony måtte innrømme at de lagde dritt, har også flere timer batterilevetid.

 

Men nå ser eg aldri film eller spiller WoW når eg kjører på batteri.

(Spiller ikkje WoW uansett... Men spiller noen ganger MoM på iBooken)

Lenke til kommentar

Nå roter du vel litt med begrepene...

 

Når du lader batteriet 'helt ut'(dvs. tomt) er det på 0%.

Når du lader det opp(fyller det) skal det etter hvert nå 100%.

 

Batterier har et begrenset antall 'komplette ladesykluser'(helt ned og opp igjen), gjerne 500 - 600 på moderne Li-ion /Li-po batterier.

 

Før hadde man noe man kalte 'minne effekt' og gikk ut på at om batterier bare ble 'klattladet' (litt ned, og så opp igjen) ville batteriet raskere miste kapasitet, og at man derfor burde lade ut batteriet regelmessig. Men det gjelder Ni-Cad, og til en viss grad Ni-mh batterier.

 

Å la maskina stå med lader tilkoblet mesteparten av tiden gjør ingen skade på batteriet.

Faktisk så er det bare bra, for da blir det vedlikeholdsladet, noe som visstnok ikkje påvirker antallet ladesykluser. (Li-ion har ganske høy 'selvutlading' i forhold til mange eldre batterityper, så det å la maskina være uten strøm ett par dager fører til at det må lades igjen.

 

Den første opp og utladingen(slik som f.eks Apple anbefaler) er for å kalibrere lade og overvåkningskretsene korrekt.

Lenke til kommentar

Oja, kanskje det er fordi at jeg har glemt a plugge inn ladern. Ofte har pcen slått/hibernatet seg av, fordi at jg glemte å plugge in laderen. Pcen har kommet på 0% batteri. Er det det du mener er den Store Skaden for batteriet?

 

Men er det mulig? Det a fa kjøpt batteri som ikke kan bli herpa uansett hva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...