Gå til innhold

Service og Samferdsel/Vekter/Politi


Vadefugl

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Får å bli vekter, må man gå VG1 Service og samferdsel, VG2 Salg, service og sikkerhet ikke sant? Men hva går man på VG3?

 

Og får man generell studiekompetanse av det?

 

Det jeg tenker er å først utdanne meg som Vekter, også videre gå på politihøyskolen (Da trenger jeg Generell studekompetanse). Jeg har hørt at Vekterfaget er et godt grunnlag for å bli politi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Får å bli vekter, må man gå VG1 Service og samferdsel, VG2 Salg, service og sikkerhet ikke sant? Men hva går man på VG3?

 

Og får man generell studiekompetanse av det?

 

Det jeg tenker er å først utdanne meg som Vekter, også videre gå på politihøyskolen (Da trenger jeg Generell studekompetanse). Jeg har hørt at Vekterfaget er et godt grunnlag for å bli politi.

 

Du har flere valg:

1. Ta fagbrev --> VG3 og VG4 - ingen studiekompetanse

2. Ta påbygg til generell studiekompetanse på VG3 = generell studiekompetanse, dog ingen fagbrev.

3. Ta alternativ 2, og deretter søke om lærlingplass i bedrift = generell studiekompetanse og fagbrev som vekter.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Får å bli vekter, må man gå VG1 Service og samferdsel, VG2 Salg, service og sikkerhet ikke sant? Men hva går man på VG3?

 

Og får man generell studiekompetanse av det?

 

Det jeg tenker er å først utdanne meg som Vekter, også videre gå på politihøyskolen (Da trenger jeg Generell studekompetanse). Jeg har hørt at Vekterfaget er et godt grunnlag for å bli politi.

 

Du har flere valg:

1. Ta fagbrev --> VG3 og VG4 - ingen studiekompetanse

2. Ta påbygg til generell studiekompetanse på VG3 = generell studiekompetanse, dog ingen fagbrev.

3. Ta alternativ 2, og deretter søke om lærlingplass i bedrift = generell studiekompetanse og fagbrev som vekter.

 

Hei, og takk for svar!

 

Slik jeg har forstått det så må man ikke ha fagbrev, men det er ett pluss hvis man har det. Kan noen bekrefte/avkrefte det?

 

For meg så er alternativ 1 utelukket da man må ha generell studiekompetanse for å komme inn på politihøyskolen.

Lenke til kommentar

Se på opptakskravene. Der står det klart og tydelig at det er kun generell studiekompetanse som er krav fra VGS, og ikke noe fagbrev.

 

Leser du mellom linjene på hva som vektlegges utenom de formelle kravene, er det åpenbart tydelig at et fagbrev kan komme svært godt med. Men vil også tro at bare det å ha tatt VG2 med sikring er et godt utgangspunkt, og det vil nok bli lagt merke til på den positive siden.

Lenke til kommentar

Se på opptakskravene. Der står det klart og tydelig at det er kun generell studiekompetanse som er krav fra VGS, og ikke noe fagbrev.

 

Leser du mellom linjene på hva som vektlegges utenom de formelle kravene, er det åpenbart tydelig at et fagbrev kan komme svært godt med. Men vil også tro at bare det å ha tatt VG2 med sikring er et godt utgangspunkt, og det vil nok bli lagt merke til på den positive siden.

 

Eisann, nå er det jeg som har blitt litt kjapp og vanskelig og forstå her ser jeg.

 

Det jeg mente å spørre om var om man trengte fagbrev for å bli vekter. Såvidt jeg har forstått det så er det heller ingen krav om fagbrev innen det yrket.

 

Så jeg kan velge alternativ 2 for og bli vekter, og evt gå politihøyskolen senere, men med det minuset at jeg ikke har fagbrev, tror du det spiller noen stor rolle?

 

Og hvor lenge må man være lærling får og få fagbrev?

 

Beklager for mange spørsmål, prøver å skaffe meg lit mer kunnskap innen dette området jeg nå.

Lenke til kommentar

Å ta fagbrev som vekter er bare crap. Du gjør den samme jobben som alle andre vekter, bare for luse lønn. Så å ta det fagbrevet lønner seg kun hvis du skal jobbe som vekter i mer enn 8-9 år.

 

I skrivende øyeblikk sitter jeg på jobb som vekter i en resepsjon. Kurset tok meg 3 ettermidager (15 timer totalt) og jeg tjener 153.5.- (ca) i timen, har ikke jobba et år engang (skal studere nå til høsten).

 

Om du skal bli Politi så trenger du ikke å ha noe vekter erfaring, og de to yrkene er så langt forskjellige at du ikke drar noe nytte av det (utenom livserfaring og litt penger i banken).

 

For å ta spm dine du har stilt over:

- Du trenger ikke fagbrev for å bli vekter, det er et 15 timers kurs til 5000.- (du må også være over 18år)

- At du ikke har vekterfagbrev har ingenting å si hvis du vil bli Politi

- Du må være lærling i 2 år (med rundt 75.- time første året, og rundt 113.- andre året)

 

Ta deg generell studiekompetanse på videregående, ta vekterkurste å ha det som en side jobb / fri års jobb før du søker Politi høgskolen. Vekter yrket er ikke noe likt politi yrket (jeg f.eks sitter å svarer telefoner, tar i mot pakker, og lukker noen vinduer før jeg går hjem, ellers er jeg på facebook og nett generelt).

Lenke til kommentar

Å ta fagbrev som vekter er bare crap. Du gjør den samme jobben som alle andre vekter, bare for luse lønn. Så å ta det fagbrevet lønner seg kun hvis du skal jobbe som vekter i mer enn 8-9 år.

 

I skrivende øyeblikk sitter jeg på jobb som vekter i en resepsjon. Kurset tok meg 3 ettermidager (15 timer totalt) og jeg tjener 153.5.- (ca) i timen, har ikke jobba et år engang (skal studere nå til høsten).

 

Om du skal bli Politi så trenger du ikke å ha noe vekter erfaring, og de to yrkene er så langt forskjellige at du ikke drar noe nytte av det (utenom livserfaring og litt penger i banken).

 

For å ta spm dine du har stilt over:

- Du trenger ikke fagbrev for å bli vekter, det er et 15 timers kurs til 5000.- (du må også være over 18år)

- At du ikke har vekterfagbrev har ingenting å si hvis du vil bli Politi

- Du må være lærling i 2 år (med rundt 75.- time første året, og rundt 113.- andre året)

 

Ta deg generell studiekompetanse på videregående, ta vekterkurste å ha det som en side jobb / fri års jobb før du søker Politi høgskolen. Vekter yrket er ikke noe likt politi yrket (jeg f.eks sitter å svarer telefoner, tar i mot pakker, og lukker noen vinduer før jeg går hjem, ellers er jeg på facebook og nett generelt).

 

Så flott å få svar fra noen med erfaring, og samme tankegang som meg!

 

Det er akuratt det jeg tenker, å ha vekterjobben som en sidejobb før/da jeg studerer, akuratt nå så vurderes politihøyskolen.

Endret av Vadefugl
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at Vekterfaget er et godt grunnlag for å bli politi.

Ikke nødvendigvis.

 

Skjønner jo at det ikke er det hvis man sitter i resepsjonen f.eks, men hvis man for eksempel er utrykningsvekter så kan det jo være et godt grunnlag for politi det?

 

Noen som vet hvor denne politihøgskolen finner sted? Oslo? Jeg befinner meg i Trøndelag, jo nærmere jo bedre.

 

Er det noen her som er utdannet politi og kan fortelle deres histore? Hvordan var politihøgskolen og hva gjorde du før du begynte der?

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at Vekterfaget er et godt grunnlag for å bli politi.

Ikke nødvendigvis.

 

Skjønner jo at det ikke er det hvis man sitter i resepsjonen f.eks, men hvis man for eksempel er utrykningsvekter så kan det jo være et godt grunnlag for politi det?

 

Noen som vet hvor denne politihøgskolen finner sted? Oslo? Jeg befinner meg i Trøndelag, jo nærmere jo bedre.

 

Er det noen her som er utdannet politi og kan fortelle deres histore? Hvordan var politihøgskolen og hva gjorde du før du begynte der?

 

Utrykknings vekter er bare en kar som sitter å ser på tv / gamer hele natta, og hvis det går en alarm så kjører han ut dit (ikke med blå lys eller noe sånt), og sjekker alarmsystemet... Generelt så har ikke vekter yrket noe med politiets utdanning eller virksomhet å gjøre (stor forskjell mellom en med politimyndighet, og vekter som kun har vanlige borgerrettigheter).

 

PHS (politihøgskolen) har flere avdelinger, de holder til i: Oslo, Bodø, Kongsvinger og Stavern. (ref: http://www.phs.no/no/Studietilbud/Bachelor/Studiesteder/). Og hvorfor, jo nærmere jo bedre? Å gå på en skole et anna sted i landet gir jo en ypperlig mulgihet for å se litt mer av landet vårt =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...