Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Regler, flislegging av gammelt bad


Anbefalte innlegg

Vurdere å pusse opp et gammel bad på en borretslagsleilighet, hvor det i dag er linoleumsgulsv og våtromsplater på veggen rundt badekaret/dusjen.

 

Skal ikke legge nye rør/flytte sluk eller lignende. Toalett er på eget WC rom.

 

Det jeg ønsker er å legge fliser på gulv og vegger (Alternativt slike "lookalike" flispaneler på veggene).

 

Noen jeg snakket med mente man bare kunne legge flisene rett opp linomeumet, det vil da også kreve at sluken opphøyes noe.

 

Det jeg lurer på er, hvordan vil flislegging av bad (dersom man ikke gjør andre endringer) forløpe seg mht den nye plan og bygningsloven? Må man bruke godkjent fagfolk for å legge fliser på gulv og nye plater på veggene, og må dette i forkant godkjennes av kommunen, eller kan man gjøre dette selv/bruke ufaglært personell.

 

Skal også sette inn ny vask (men på samme sted så skal ikke gjøre noe mht rør) samt et dusjkabinett der det i dag er et badekar. Antar at dette er noe man ikke må søke om, eller bruke fagfolk til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør som du vil. Spør noen så si badet er 10 år gammelt men pent brukt.

(min mening da)

Du hever ikke sluket bare risten.

Du kan legge fliser oppå vinyl da det er en bra membran.

Men etter regler om våtrom så må du nok følge nye forskrifter når du river de gamle platene.

 

De nye reglene er alt for strenge og er utarbeidet og presset igjennom av forsikringsselskapene med velsignelse i fra håndtværkere.

Bor du i eget hus og kan gjøre det meste selv så er det så mye å spare at hvis du skulle få en vannskade

så koster det mindre å fikse selv uansett.(kommer ann på skade og hustype)

 

Bor du i blokk med naboer under ville jeg vært forsiktig med å jukse.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Gjør som du vil. Spør noen så si badet er 10 år gammelt men pent brukt.

(min mening da)

Du hever ikke sluket bare risten.

Du kan legge fliser oppå vinyl da det er en bra membran.

Men etter regler om våtrom så må du nok følge nye forskrifter når du river de gamle platene.

 

De nye reglene er alt for strenge og er utarbeidet og presset igjennom av forsikringsselskapene med velsignelse i fra håndtværkere.

Bor du i eget hus og kan gjøre det meste selv så er det så mye å spare at hvis du skulle få en vannskade

så koster det mindre å fikse selv uansett.(kommer ann på skade og hustype)

 

Bor du i blokk med naboer under ville jeg vært forsiktig med å jukse.

 

Mange takk for svar. 2 spørsmål.

 

Har funnet en del artikler som sier det kommer nye regler innenfor den nye plan og bygningsloven som gjør det strengere/meldepliktig å pusse opp badet. Ref:http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/aktuelt/nyheter/2011/prosess-for-endring-av-regler-ved-oppuss.html?id=636504

 

Men får ikke helt klarhet i om disse er trådt i kraft, eller ikke har gjort det enda?

Quote "Planen er å ha et forslag klar til høring like over påske slik at nye regler kan gjelde fra sensommer"

 

Det andre jeg lurer på er varmeklabler. Dersom man skal legge slike under flisenee, antar jeg dette må gjøres av en elektriker? Og man kan vel gjerne heller ikke legge varmeklbler rett oppå vinyl?

Lenke til kommentar

De nye strenge reglene trådde i kraft 1. juli i fjor. Seinere er det lempet litt på dem slik at ikke bare godkjente rørleggerbedrifter men også eier/privatpersoner selv kan søke og stå ansvarlig for arbeidet.

 

Men dette er borettslag - da bør du definitivt sjekke vedtekter og snakke med styret før setter i gang våtromsarbeide. De kan nekte deg å gjøre noe med dette, eller de kan kreve at de skal godkjenne hva som gjøres og hvem som gjør det. Det kan også være at de har planlagt renovering av bad i alle leiligheter dekket av de månedlige fellesutgiftene. Da er det surt å ha brukt et sekssifret beløp av egen lomme på egen oppussing et år eller før borettslaget bekoster en ny oppussing du allikevel må betale over felleutgiftene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...