Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kan jeg få trådløs nett i leiligheten?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har flyttet inn i en ny leilighet hvor jeg deler internett med 4 andre leiligheter. Vi har ikke trådløst nett, bare kabel i veggen. Er det mulig for meg å kjøpe en router å koble den til veggen i leiligheten min slik at jeg får trådløst nett i min leilighet?

Hvis dette lar seg gjøre, har noen en bra router å anbefale? :)

 

på forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal fungere uten problemer. Bare husk at routeren eller aksesspunktet trenger riktig wan-settings (Sannsynligvis DHCP, som er standard)

 

Hvilken router kan jeg ikke hjelpe deg med siden jeg ikke er oppdatert siden wrt54gl-tiden :p

 

Må innrømme at disse tingene ikke er min sterkeste side, så når du sier jeg må endre på wan-settings, må dette gjøres på routeren som jeg eventuelt kjøper, eller på den for alle leilighetene?

Lenke til kommentar

Du kan gjøre det enda enklere ved å kjøpe et aksesspunkt.

Kobles til nettverksuttaket og virker "out of the box".

Dette aksesspunket er på tilbud hos komplett nå hvis du vil ha det billig.

 

Tusen takk for bra tips! men jeg må bare spørre hva som er forskjell på en router å et aksesspunkt? Ser på dette som en bra mulighet for meg å lære litt ;)

Lenke til kommentar
Du kan gjøre det enda enklere ved å kjøpe et aksesspunkt.

Kobles til nettverksuttaket og virker "out of the box".

Dette aksesspunket er på tilbud hos komplett nå hvis du vil ha det billig.

Av brukeranmeldelsene på den der er 2 av 5 minstekarakter. Det er sjeldent bra nok

 

Tusen takk for bra tips! men jeg må bare spørre hva som er forskjell på en router å et aksesspunkt? Ser på dette som en bra mulighet for meg å lære litt ;)

Nå kan det hende jeg blingser, er så mye forskjell på alt mulig.

 

Men ja, jeg mener aksesspunktet ikke tenker og bare sender informasjonen videre ut portene i håp om må nå den tiltenkte mac-adressen pakken er adressert til. Mens en router har en tabell hvor det er lagret hvilken port mac-adressen er koblet til hvilken port via hvilken ip.

 

Altså tenker en router mer og passer på at den sender riktig, mens et AP sender ut alle veier, og pakken blir forkastet av klientene som ikke skulle ha den.

 

Detta blei dårlig forklart og sikkert noe feil, de ligger ihvertfall på forskjellig lag i OSI og har samme forskjeller som en switch og en hub

Endret av Demantios
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...