Gå til innhold

Opptjent ferie. Slutter i jobb


jke

Anbefalte innlegg

Jeg nærmer meg slutten av læretiden(IKT-lærling) min hos UiB. Det er snakk om at jeg skal få feriepenger for dette året når jeg slutter.

 

Men hva med feriedagene jeg har opparbeidet meg i år? Kan jeg kreve å ta ut feriedagene for neste år i år? Kan jeg kreve å få betalt for ferie jeg ikke tar ut eller mister jeg dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-gu5FnYol

Jeg nærmer meg slutten av læretiden(IKT-lærling) min hos UiB. Det er snakk om at jeg skal få feriepenger for dette året når jeg slutter.

 

Men hva med feriedagene jeg har opparbeidet meg i år? Kan jeg kreve å ta ut feriedagene for neste år i år? Kan jeg kreve å få betalt for ferie jeg ikke tar ut eller mister jeg dem?

 

Når jeg gikk ut som lærling tok jeg ikke noe ferie, men fikk lønn som normalt. Senere på høste valgte jeg å ta ut feriepengene jeg hadde opparbeidet for neste år. Gikk ikke helt etter planen, da jeg hadde tabell skattetrekk. Så det ble trukket vanvittig mye skatt fra den siste lønnen :p Det ble bare bonus i år på skatteoppgjøret.

 

Å ikke ta ut den ferien du har arbeidet opp påvirker ikke neste år, tror du får det som vanlig lønn. Tar du ut feriepengene du har arbeidet opp i dette året må du skatte på de(Selv om du får de skattefritt neste sommer går de inn i den totale brutto inntekten din når skatten for året skal beregnes), og får ingen ting utbetalt neste sommer. Da har du også krav på ferie, men ingen feriepenger :|

Lenke til kommentar

Du har krav på å ta ut feriepenger opparbeidet i innværende år, når man fratrer et arbeidsforhold. Men du må da skatte på de ved utbetalting. (Men du vil skatte på feriepenger uansett, da man skatter litt mer gjennom året for å kunne få "skattefrie" feriepenger og halv saktt i desember). Dersom du mener du kommer til å ha en laveresakttesats i inneværende år, kan det lønne seg å ta ut feriepengene i år, mht til at marginalskatten for neste inntektsår forhøyes ved høyere inntekt.

 

Når du slutter i en jobb, har du rett på å få utbetalt utestående feriedager i lønn. For eks, slutter du 1 sep, og har tatt ut 3 uker (men har 5 ukers ferie igjennom arbeidsgiver, med en feriepengestas på 12,1 %) har du rett på å få utbetalt de resterende dagene i nåværende arbeidsforhold i lønn. Med mindre du tar ut alle 5 ukene i nåværenmde arbeidsforhold. Den nye jobben fra og med 1 september, må du isåfall ta ulønnet ferie i inneværende år. Men er igjen dette du får kompensert for igjennom å få utbetalt "ubrukte feriedager" i inneværende arbeidsforhold.

Lenke til kommentar

Først:

Feriepenger du får utbetalt i 2011 tjente du deg opp i 2010. Disse pengene skal gå med å dekke ferien i 2011 da du ikke får utbetalt lønning for disse dagene. Feriedager i 2011 har du "tjent opp" i 2011, altså det kommer ann på stillingsprosenten din og hvor mye du har jobbet i år.

 

Men hva med feriedagene jeg har opparbeidet meg i år?

Har du mer ferie igjen kan du velge å ta ut ferien i slutten av ansettelsesperioden, evt. etter avtale med arbeidsgiver få disse utbetalt som lønn. De fleste arbeidsplasser utbetaler feriepenger ved mai/juni utbetalingen. Samtidig trekker de deg i lønn for antall feriedager. (Feriepenger og lønn er ikke det samme). Så det vil si at hvis du har 100% stilling, men bare har opparbeidet deg 3 uker ferie fordi du ikke skal jobbe hele året så blir din utbetaling den måneden feriepenger + (lønn - 3 uker fri). Dette er selv om du er på jobb i mai/juni. Derfor har du da rett på å ta ut de resterende feriedagene og få lønn for selv om du ikke jobber fordi du ble trukket i lønn i mai/juni. har jobben din en annen ordning er det den som gjelder.

 

Kan jeg kreve å ta ut feriedagene for neste år i år?

Nei, du har ikke opparbeidet deg feriedager for neste år.

 

Kan jeg kreve å få betalt for ferie jeg ikke tar ut eller mister jeg dem?

Du kan ikke kreve å få dem utbetalt. Arbeidsgiver kan tvinge deg til å ta ut resterende feriedager i slutten av ansettelsesforholdet.

Lenke til kommentar

Må si jeg sliter litt med å forstå dette.

Det jeg har blitt fortalt er at feriedager blir opptjent året før. Altså at den ferien jeg har tatt ut i år, tjente jeg opp i fjor.

 

Pga. dette hadde jeg ingen/lite ferie da jeg startet i denne jobben(August 2009).

Jeg fikk beskjed om at det var fra 1. januar 2010 - 31. desember 2010 som gjorde at jeg kunne ta ut 5 uker i år(har tatt ut alt).

 

Stemmer dette?

 

Hvis dette stemmer så lurer jeg på hva som skjer med de dagene jeg har opparbeidet meg i år(fra 1. jan - 21. nov(slutter) 2011) når jeg ikke skal jobbe her til neste år?

 

Hvis jeg har skjønt det riktig så er det nesten 5 uker jeg kommer til å opparbeide meg i år, som jeg ikke vil få tatt ut i 2012.

 

Edit: Jeg vil få feriepengene for i år, men hva med selve fri/feriedagene jeg opparbeider meg nå? I år fikk jeg både feriepenger + fri. Til nå har jeg kun hørt snakk om feriepengene når jeg slutter. Jeg vil jo også ha fridagene evt. lønn for de dagene jeg ikke tar ferie.

Endret av jke
Lenke til kommentar

Først:

Feriepenger du får utbetalt i 2011 tjente du deg opp i 2010. Disse pengene skal gå med å dekke ferien i 2011 da du ikke får utbetalt lønning for disse dagene. Feriedager i 2011 har du "tjent opp" i 2011, altså det kommer ann på stillingsprosenten din og hvor mye du har jobbet i år.

 

 

Vil det da si at fra august 2010(1år) så hadde jeg 5 uker ferie?

Jeg fikk da beskjed om at jeg måtte vente til 1. januar 2011 siden jeg da hadde full lønnet ferie pga. jobbet hele forrige år.

 

 

Jeg fikk beskjed fra jobben nå om at jeg vil få feriepengene utbetalt når jeg slutter i år istedenfor til neste sommer. Det jeg da ikke forstår er hvor blir det av fridagene for neste år når jeg før feriepengene for neste år når jeg slutter?

Endret av jke
Lenke til kommentar

Må si jeg sliter litt med å forstå dette.

Det jeg har blitt fortalt er at feriedager blir opptjent året før. Altså at den ferien jeg har tatt ut i år, tjente jeg opp i fjor.

...

Jeg fikk beskjed om at det var fra 1. januar 2010 - 31. desember 2010 som gjorde at jeg kunne ta ut 5 uker i år(har tatt ut alt).

 

Stemmer dette?

Det stemmer ikke. Feriedager for 2010 opparbeider man seg i 2010. Dette regnes ut på bakgrunn av stillingsbrøk og antatt jobbperiode.

 

Pga. dette hadde jeg ingen/lite ferie da jeg startet i denne jobben(August 2009).

Nei, det var pga. at du startet jobben så sent på året at du ikke fikk ferie.

 

Hvis dette stemmer så lurer jeg på hva som skjer med de dagene jeg har opparbeidet meg i år(fra 1. jan - 21. nov(slutter) 2011) når jeg ikke skal jobbe her til neste år?

 

Hvis jeg har skjønt det riktig så er det nesten 5 uker jeg kommer til å opparbeide meg i år, som jeg ikke vil få tatt ut i 2012.

Som sagt opparbeider man seg ikke feriedager året før og derfor kan man ikke ta ut feriedager for neste år nå når du slutter. Du har tidligere nevt at du har brukt dine 5 uker i år så da har du ikke mer ferie å ta ut.

 

Enten har du misforstått eller så har personen som har fortalt deg dette ikke peiling. FeriePENGER opparbeider man seg året før. FerieDAGER opparbeider man seg samme år. Når man tar ferie får man ikke lønn (Feriepenger er ikke lik lønn). Man får derimot utbetalt feriepenger opptjent i fjor for at man skal ha penger i ferien.

 

Etter det du har forklart nå har du altså ikke feriedager igjen. Feriedagene for 2012 hører til 2012 og som du opparbeider deg hos ny arbeidsgiver.

 

 

Husk dette kompis, at feriedager er dager man IKKE får betalt. Man blir trukket i lønn/får ikke utbetalt lønn disse dagene. Så du kan ta 8 uker fri neste år hvis arbeidsgiver tillater deg, men du har rett på 5 uker fri. Uansett er størrelsen på feriepengene den samme og disse pengene skal dekke 5/8 uker uten arbeidsinntekt i dette tenkte tilfellet.

 

Jeg fikk beskjed fra jobben nå om at jeg vil få feriepengene utbetalt når jeg slutter i år istedenfor til neste sommer. Det jeg da ikke forstår er hvor blir det av fridagene for neste år når jeg før feriepengene for neste år når jeg slutter?

Jeg vil anbefale deg å be om å få dem utbetalt neste år. Da slipper du at de brenner i lommen. Husk at det er disse pengene som skal dekke ferien du har neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...