Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Personlig konkurs, anledning til å forfordele kreditorer?


Fattig

Anbefalte innlegg

Hvis man går personlig konkurs, har man da lov å betale regninger som noen kreditorer sender, med henvisning til konkursåpningen?

 

Et kredittkortfirma sender f.eks regning på totalt skyldig beløp i stedet for den tidligere avtalte månedsbetalingen.

Er ikke det da ulovlig forfordeling av kreditor å betale denne regningen, istedet for å be konkursskyldner gi beskjed til kreditor å sende kravet til bostyrer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man går personlig konkurs, har man da lov å betale regninger som noen kreditorer sender, med henvisning til konkursåpningen?

 

Et kredittkortfirma sender f.eks regning på totalt skyldig beløp i stedet for den tidligere avtalte månedsbetalingen.

Er ikke det da ulovlig forfordeling av kreditor å betale denne regningen, istedet for å be konkursskyldner gi beskjed til kreditor å sende kravet til bostyrer?

Jeg er under inntrykket at går man konkurs har man ikke en privatøkonomi lengre. Den blir overlatt til andre, og man oppholder å eie noen ting, altså pantsettes eller aksjoneres bort det som kan for å dekke gjeld. Så etter man slår seg konkurs er det "bobestyrer" som tar over dine eiendeler/gjeld/formue og bruker dette så rettferdig som mulig ovenfor kredittorer, (men ikke deg, så en god advokat er kanskje å anbefale), så åssen avtaler du har med kreditorer fra før av vil ikke gjelde etter du blir ærklert personlig konkurs.

 

(Jeg er ikke jurist eller økonom så jeg kan ta feil, og tolke det jeg har lest helt feil; Du bør uansett snakke med en advokat eller en gjeldsrådgiver. Banken din har nok kompetansen til å rådføre deg om du ikke har brent alle broer med dem)

 

kilde: Wikipedia/konkurs

 

-frank

Lenke til kommentar

Nei, man har ikke anledning til å forfordele en kreditor. Poenget er at konkursboet skal sørge for at de kreditorene som ikke har prioritet mottar lik dekning. Konkursboet kan i tillegg på nærmere vilkår gå inn å omstøte betalinger som er gjort før konkursåpningen, jf. dekningsloven kap 5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...