Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpe leilighet - ung kjøper


Anbefalte innlegg

God dag.

 

På forhånd, setter meget stor pris på de som bidrar! :)

 

Jeg 22 år og jobber i militæret, og bor derfor meget billig i nord-norge samtidig som jeg har høy inntekt.

Jeg har derfor sett på mulighetene for å kjøpe en bolig som jeg kan leie ut.

 

Leiligheten jeg har sett på: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=29458607

Finanseringsbevis/Lån: Har fått lån ut til 1,8 millioner.

Inntekt: 500.000 brutto

Forventet inntekt av leie: 3500,- per soverom (4 soverom) = 14.000 - 27% renter (3780) = 10.000

 

 

Har vært på visning i dag og fant da ut at det ikke er instalert gulvvarme på badet.

Dette er en leilighet fra 1998, så jeg ble meget overrasket.

For meg betyr dette et tap av verdien på leiligheten, men det skal sies at KVM-prisen på denne ligger noe under gjennomsnittet. Denne leiligheten ligger også meget bra til i et fint strøk.

 

#1: - Hvilke tanker har dere rundt dette?

 

Det neste er at på badet har det kun vært et dusjforheng, jeg har spurt og det sies at det har blitt sjekket og ikke funnet noen fuktskader av fagpersonell. Dette skal jeg sjekke opp i morgen, har fått nummer og navn. I tillegg som dere ser er det da forsenkning i gulvet og jeg kan se for meg at det kan være noe problematisk å montere et dusjkabinett der. Samtidig synes jeg selve dusjhodet er plasert rart (ut mot rommet).

 

#2: - Hvilke tanker har dere rundt dette?

 

BUDSJETT:

 

Kjapp oppsummering.

 

Forventet inntekt: 10.000 netto

Avdrag og renter hver måned: 8000

Fellesutgifter: 500

TV og internett: 1000

Strøm og varme: Betaler leietakerne.

Kommunale avgifter (månedtlig): 800

 

Dersom jeg da ikke har glemt noen kostnader og det ikke dukker opp noe spesielt en måned vil jeg kun måtte legge ut 300,- av egen lomme for å dekke utgiftene.

 

Noen kjappe spørsmål:

 

#3: Dekker jeg eller leieboerne nettleie på strøm?

#4: Hvordan fungerer dette med skatt? Skatter jeg 27% av bruttoinntekten? Eller skatter jeg 27% av det jeg "tjener"? Altså det jeg sitter igjen med etter å ha betalt avdrag på lån, renter, strøm, osv.

 

Vil også nevne at jeg kan spytte inn 6.-10.000 av egen lomme hver måned på lånet og andre utgifter.

 

Videre fremover!

 

Hva burde jeg tenke på før jeg evnt. går inn og legger inn bud? Hvordan gå frem i en evnt. budrunde? Øke med mye kontra lite?

 

Hvis jeg skulle kjøpe leiligheten:

 

Leie ut til studenter? Familie? Personlig intervju? Hva anbefales? Erfaringer?

 

 

Takker igjen og håper på å få meg leilighet! :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

For det første: Er du sikker på at du vil få 14 000 for en leilighet i Elverum, når eneboliger med hage går for vesentlig mindre? I tillegg virker soveromene små, og ujevne i størrelse. Er du sikker på at f.eks studenter vil gå med på å betale flat leie når en kan risikere å få mindre soverom enn en annen som betaler like mye?

 

For det andre: At leiligheten ikke har gulvvarme på badet betyr ikke et tap for deg, all den tid du ikke har betalt for dette,og at så gulvvarmen magisk har forsvunnet. At det ikke er varme i gulvet er jo et punkt du må ta med i vurderingen når du legger inn bud på leiligheten.

 

At det kun er dusjforheng er ikke så uvanlig som man skal ha det til, i disse fliser og dusjkabinett-tider, og gulvbelegg er vel sikrere enn fliser, iom at det er vanntett. Gulvet heller såklart ned mot sluket,siden det ikke har vært kabinett, men løses enkelt ved å kjøpe et dusjkabinett med justerbare føtter.

Dusjhodets plassering følger vel rørsystemmet i veggen, og er vel bare gjort slik for enkelhets skyld da boligen ble bygget.

 

Leietager betaler fastleie og alle slike kostnader hvis strøm kommer utenom leieprisen. Igjen, 14000 for en leilighet, pluss strøm.. jeg vet nå ikke jeg..

 

 

Jeg tror det vil være lurt å satse på en familie kontra et studiebofelleskap, men ulempen er vel da at det er vanskeligere å finne familier som vil betale like mye som en student vil for en "hybel" i bofelleskap. Du må avgjøre om du vil kjøre separate kontrakter med hver "hybelboer" eller om du vil ha en hovedkontaktperson. Det er vel både fordeler og ulemper med begge variantene.

Pass også på at du har noen i lokalmiljøet som kan være kontaktperson ved eventuelle problemer, siden det er en ulempe både for deg og leietager(e) at du er i en annen landsdel om noe skulle skje.

 

Personlig intervju/samtale er en selvfølge, likedan er en grundig kontrakt, f.eks fra leieboerforeningen eller forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...