Gå til innhold

Anbefaling av kniv, allsidig bruk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en SRK i karbon 5 stål, betalte heldigvis ingenting for den...

Pga profilen er det vanskelig å få skikkelig egg på den hvis jeg da ikke bruker et par dager på å sette den opp på en god gammel slipestein...

 

 

Anbefaler deg å ta en titt på Mora sine karbon kniver. Fås for ca. 40,-kr på Biltema, ordna concealex slira med firesteel lomme til mine =)

 

Trenger du foldekniv så ta en titt på Ganzo 704. Kjøpes via www.exduct.com. Kjøp 2 i slengen, selg den ene sånn at den andre i realiteten blir gratis =)

http://budgetlightforum.com/node/2301

 

Veldig glad i min Strømeng 9", men må innrømme at det ikke er så ofte jeg har behov for å hogge ned bjørker i tide og utide.

Lenke til kommentar

En rimelig og solid kniv, sjekk at bladet går igjennom hele håndtaket så den ikke knekker når du skal bruke den til å hugge med ;)

 

Anbefaler deg å starte med denne, rimelig, velprøvd og god.

 

mora_knife_classic.jpg

Enkel og brukbar turkniv. Bløtt stål, men lett å sette opp. Er for lett til å hugge ved, det samme er Bursletto Hunter.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Jeg har denne samekniven i 9". Jeg er veldig fornoeyd, gjoer de fleste oppgaver veldig bra.

Eneste er at den er litt stor aa ha i beltet og funker daarlig til aa skloeye smaafisk.

De som bare har en stor samekniv, holder ikke i skaftet, til pirkearbeid! De holder forran i bladet. Men jeg er enig med deg at slik kniv er unødig stor (for alle oppgaver), unntatt for hugging av kvist/småved, opp til noen få cm. Over det trenger en turøks og eventuellt en tursag. Kaffebål kan en lage med alle kniver, også uten kniv.

 

Helle fjellkniven har vært min trofaste venn på mang en tur i marka og på fjellet. Den er akkurat passe stor, og kvaliteten er god. Bruker den til det meste. Når jeg skal hogge, bruker jeg en turøks.

 

http://www.helle.no/Default.aspx?tabid=3326&language=nn-NO

 

h_fjellkniven.JPG

Passe størrelse (for folk flest), som turkniv.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Problemet med Hunter er at den ikke er like enkel å bruke som øks. Ja, man kan ta greiner med et par centimeter i diameter, men man kan nok ta større "beist" med samekniven. Hunteren er bedre på de andre punktene, mens samenkniven har fordelen som øks.

 

Jeg vil også anbefale en sammenleggbar sag, som dette: http://www.xxl.no/villmarksliv/kniver-oekser/oekser-sag/buck-755-foldesag-9004417

 

Mye enklere å bruke slik på litt mindre grener enn en kniv. Er også fint å ha når man slakter.

 

Skal du ta ned store beist av tre, så er nok en motorsag å foretrekke. ;)

Motorsag ja, he... he... Men er enig med deg angående den sammenleggbare saga du viser til er bra. Lett, praktisk og effektiv. Har brukt slike sager, i over 20 år. Og så har jeg ofte med en lite turøks, i steden for samekniven.

Lenke til kommentar

Samekniv kan ikke erstatte, en liten turøks. Den egner seg mest til småkvist/småtrær, på noen få cm. Så hvis du ikke skal bruke kniven kun på høyfjellet, eller på Finnemarksvidda, kjøp en vanlig turkniv! Og ikke for spiss, for de egner seg lite i smørpakka.

 

Brusletto Hunter er ok., men unødig lang. Jeg skjærer til og med brød, med kniver som har bare 7,5 cm langt blad. Så hva skal du med lange kniver, som ikke egner seg som øks likevell. I skogsterreng er det ikke bestandig du finner småkvis å samle inn, eller hugge. Men små tørrgraner/tørr furu, er ikke uvanlig. Da trenger du en liten øks og gjerne en liten tursag.

 

Du har ikke forklart hvilke type turer, du skal på og hva du skal bruke kniven til. En enkelt kniv som skal oppfylle alle ønsker og funksjoner en vanskelig å finne. Og rådene du får er litt preget av smak og behag, samt bruken til hver enkelt.

 

Jeg har mange kniver (flere ti-talls) og har selv også lagd mange kniver. Men jeg velger kniv ut fra type tur og mulige oppgaver. Og ved behov har jeg med øks/sag. Den store Strømeng kniven er skjelden med. De knivene jeg bruker mest på kano-/fot-/jaktturer i lavlandet, er en kniv med kort blad. Fra 6,5 - 7,5 cm.

 

Men ut fra det jeg nå vet om deg, så anbefaler jeg at du kjøper en kort praktisk turkniv, med middels hardt stål (ca. 55 - 58 HRC). Bløtt stål egner seg best til kjøtt/fisk. Hardt stål til bein/spikking. Så må du velge ut fra dine behov. Norske knivprodusenter og knivmakere har gode jakt og turkniver. CS har kniver av god kvalitet, men er unødig dyre.

Lenke til kommentar

Har en SRK i karbon 5 stål, betalte heldigvis ingenting for den...

Pga profilen er det vanskelig å få skikkelig egg på den hvis jeg da ikke bruker et par dager på å sette den opp på en god gammel slipestein...

 

 

Anbefaler deg å ta en titt på Mora sine karbon kniver. Fås for ca. 40,-kr på Biltema, ordna concealex slira med firesteel lomme til mine =)

 

Trenger du foldekniv så ta en titt på Ganzo 704. Kjøpes via www.exduct.com. Kjøp 2 i slengen, selg den ene sånn at den andre i realiteten blir gratis =)

http://budgetlightforum.com/node/2301

 

Veldig glad i min Strømeng 9", men må innrømme at det ikke er så ofte jeg har behov for å hogge ned bjørker i tide og utide.

Jeg har ikke CS kniv selv, men har ved noen anledninger likevel prøvd dem. Mener de har ganske hardt stål. Tipper rundt 60 HRC, eller mer. Harde knivbled (eller innleggsstål), krever noe mer av eieren. På de hardeste må en bruke egnet redskap. Bryning med kanske kjeramikk bryner. Sliping med egnet saktegående slipemaskin, med smergelpapir. Men det går også greit med en gammeldags grovkornet slipestenin. Men, dem er det ikke mange av. Det er bakdelen med hardt stål i knivegger. Men, de holder lenge da. :)

Lenke til kommentar

Jeg skal selv gå til innkjøp av en kniv jeg kan bruke til litt av hvert. Driver ikke med jakt så dette er ikke en faktor for valg av kniv. Jeg har da sett en del på Fällkniven sine kniver, og går vel for en Fällkniven A1. Dette er en mellomstor kniv med en bladlengde på 160mm, total 280mm. Har lest mye positivt om disse knivene, både forum og tester. A1 har en ganske stiv pris, nå 2098,- på turlageret.no

 

Fällkniven A1

Det finnes praktiske utenlandske turkniver. Men, ingen går så mye på tur som nordmenn. Norske produsenter produserer gennerelt bedre turkniver, enn de i utlandet. Se på de norske turknivene først, så du finner helt sikkert en kniv som passer deg. Og til en mye hyggeligere pris. :) Hva skal du med en lang turkniv? Du klarer deg lenge med et knivblad, under 10 cm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...