Gå til innhold

BK: Graphosoma lineatum


Anbefalte innlegg

Fikk et bilde jeg selv er veldig fornøyd med av to Graphosoma lineatum biller da jeg var på ferie i Turkia i sommer.

Canon 450D
Sigma APO-DG 70-300mm @300mm
1/200s
f/5.6
ISO: 200

Har også lagt ved en redigert versjon, hvor fargemetning og temperatur har blitt endret. Dette ble gjort kjapt i UFRAW.

Konstruktiv kritikk på hva som kan gjøres bedre ønskes smile.gif

Suppekatten

Endret av Suppekatten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du leste retningslinjene til bildekritikken før du postet.

 

Uansett når du skal ta bilde med en zoomlinse så er det nesten vitalt(slik jeg har forstått det) at du tar bilde på mindre brennvidde og heller går nærmere det du skal ta bilde av.

Synstest bildet ble veldig uklart og det hadde sikkert blitt bedre om du hadde valgt å ikke zoome helt inn, og bruk av stativ og fjernutløser/timer.

Lenke til kommentar

Uansett når du skal ta bilde med en zoomlinse så er det nesten vitalt(slik jeg har forstått det) at du tar bilde på mindre brennvidde og heller går nærmere det du skal ta bilde av.

 

Hvorfor i all verden er det så vitalt??

 

 

Fordi når linsen brukes på maks brennvidde så er det lettere for at bildet skal bli påvirket av rystelser i kameraet. Med bruk av stativ skal det gå fint da, men ser ikke ut til at vedkommende brukte stativ når bildet ble tatt.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Vel, nå har trådstarter postet bildet i full størrelse, og du sitter og pixel-peeper. Selvsagt ser det ikke helt skarpt ut. Hadde han/hun heller lagt det ut i en størrelse i tråd med retningslinjene og tatt en liten oppskarping, så skal du se at det ikke hadde vært noe å utsette på skarpheten. Tar man også i betrakntning at dette er et relativt billig zoom-objektiv så er det egentlig ikke mer å si om den saken.

 

Med et zoom-objektiv må man ta på den lengste brennvidden for å få størst mulig forstørrelse. Mindre brennvidde, mindre forstørrelse.

 

Men til bildet. Det er litt å gå på i komposisjonen, dyrene er veldig midtstilt her. Det er også litt mørkt, og det kunne godt ha vært litt mer sprut i fargene. Alt dette kunne ha vært forbedret i etterbehandlingen.

 

Men alt i alt så er det et fint forsøk, som sikkert hadde vært enda bedre med et "ordentlig" macroobjektiv, og litt mer fiksing i etterbehandlingen.

 

Og vær så snill å les retningslinjene før du poster :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...