Gå til innhold

Valg av pumpe for vannkjøling


Anbefalte innlegg

Jeg holder på og bygge min første vannkjøling, målet er og få et stille men høy ytelse. Det gjør ikke noe om pcen støyer litt under høy last, men når den idler ønsker jeg at den skal være nærmest lydløst som mulig.

 

Har lest mye på forskjellige forum og fulgt anbefalingene. I første byggetrinn er det cpu og hovedkort som skal vannkjøles, skal utvides til skjermkort nå jeg skal bytte det.

 

Følgende komponenter er valgt til nå:

 

EK CPU-vannblokk, Supreme HF

EK vannblokk for hk, EK-FB ASUS Max4 Extr - Acetal

Coolgate radiator, 3x120-60, vil bli utvide med 1 radiator til når skjermkort skal kjøles.

Har valgt og gå for 1/2" slanger

Diverse nipler, og tilpassinger.

 

Det jeg sliter med og velge er riktig pumpe, har vurdert 2 pumper i det siste.

 

Aquastream XT Ultra USB

Swiftech MCP35X

 

Usikker på om Aquastreamen gir nok ytelse og er redd for at Swiftech bråker for mye.

 

Det andre jeg lurer på er hva som lønner seg når det gjelder tank, burde jeg gå for en som er koblet direkte til pumpa eller gå for en større tank som er koblet til via slange? For eks en av de sylinder forma

 

Har dere noen råd på hva jeg burde gå for?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er kanskje for sent å komme med anbefalinger nå; jeg leser ikke forumet så ofte.

 

Men uansett; slangestørrelse har ingenting å si for kjøleevne eller pumpen. Velg det du synes ser best ut, om det er 1/2" eller ikke.

 

3x120mm er nok til CPU+GPU, du trenger ikke installere enda en radiator når den tid kommer. Eller ihvertfall om du har vifter som duger - kanskje om du skal kjøre på <800 RPM så er det noe annet - jeg kjører på 800 RPM selv med 360 radiator og det er fint for i5 760 + GTX460.

 

Når det gjelder en vanntank så gir det ingen ytelsesøkning i seg selv. Det vanntanken gir deg er en lettere fylle/tømme-prosedyre (eller er ihvertfall det den teoretisk skal gi - noen vanntanker, slik som Koolance' 5.25"-serie er et mareritt å tømme.)

 

Nå som det er sagt, så finnes det noen vanntanker som erstatter den "toppen" som sitter på mange Laing D5/DDC-pumper (Swiftech MCP35X er en Laing DDC-modell), og disse vil sannsynligvis i de fleste tilfeller øke ytelsen til pumpen. Denne ytelsen vil du da også se om du bytter "toppen" på pumpen med en som ikke inkluderer en vanntank, og har en vanntank ellers i vannkjølingsystemet.

 

Med andre ord; velg den tanken du liker best.

 

En Swiftech MCP655 vil kanskje være det beste valget ditt; det er også kjent som en Laing D5 Vario, og kan reguleres med en liten rød knott bak fra styrkegrad 1-5. Husk at de fleste pumper kan også reguleres via en voltregulator, slik som vifter kan - men dette må gjøres med omhu, og er ikke trygt om du kjører den for høyt.

 

Aquastream har egen software som lar deg styre pumpen fra Windows. Personlig kjører jeg Linux og har ikke peiling på om softwaren fungerer via WINE, så dette er kanskje noe du bør undersøke først om du ikke har Windows selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...