Gå til innhold

Asus G53SW


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

 

Jeg skal kjøpe meg ny laptop. Dette i forbindelse med skolestart i august. Type skolearbeid vil være programmering, ikke noe tunge arbeidsoppgaver for en pc.

Jeg vil også bruke pc-en til litt spilling. Jeg har både Ps3 og 360, så en hardcore spillmaskin trenger jeg ikke. Men vil ha en som kan kjøre det meste(dog, ikke på max innstillinger)

 

Budsjett: 10.000 Kr +/-

Noen kriterier er :

 

*ca 15 " skjerm mtp mobilitet.

*Full Hd, vil ha litt arbeidsflate på skjermen

*Helst ikke en som bråker veldig ved vanlig belastning

*Et greit skjermkort mtp spilling

*Ok batteritid v/ normal belastning (les skolearbeid)

 

 

Etter litt lesing her på forumet, samt googling, så har kommet frem til noen modeller jeg finner mer interessante enn andre.

 

Multicom har et par modeller jeg falt veldig for til å begynne med. I ettertid har jeg sett en del på Asus G53-serien.

 

 

*Multicom Compal PBL21 15.6" med følgende selvvalgte løsninger:i7-2720QM firekjernet prosessor, 2.2GHz, 8GB DD3, 120GB SSD

Pris:10.843Kr

 

*Multicom Kunshan W155 med følgende selvvalgte løsninger: i7-2720QM 2.2GHz, 8GB DD3, 120GB SSD

Pris: 11434Kr

 

*Asus G53SW CI7

pris: 9149Kr (http://www.dustinhom...duct/5010596150)

 

*Asus G53 SX

Pris:10995Kr (http://www.komplett....ku=635752#extra)

 

 

Etter at jeg oppdaget maskinene fra Asus, så tror jeg kanskje at jeg vil få mest for pengene ved å velge G53SW CI7 til 9.149kr.

Skulle gjerne sett at det var SSD, men det er vel kanskje mulig å bytte ut den ene harddisken?

Tror heller ikke at disse modellene kjører med Nvidia Optimus, og at dette vil være negativt mtp batteritid?

 

 

Ut i fra specs, så skal vel G53 SX ha et bedre skjermort (Gtx 560m). Men etter nærmere undersøkelser, så er det en del som mener at denne opererer med 128 bits minne-bus, kontra 192 bit på Gtx460 - og at dette taler til fordel for gtx 460...

 

 

Håper noen kan dele sine meninger og erfaringer. På forhånd, takk :)

Endret av R3devil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at du ikke får svar, er grunnet overskriften din.

 

Når det gjelder RAM, så vil du kanskje ikke legge merke til om du har 4 eller 8 GB med RAM, før du kjører programmer som er veldig krevende. Det er typisk Adobe Photoshop som gjerne vil ha mye RAM om den belastes med f.eks. store batch kjøringer og annet. Der i mot en spillmaskin liker best 4 GB RAM. Disse maskinene er dog ikke spillmaskiner, så for deg er det nok best å gå for 8 GB siden prisen på RAM er så lavt.

 

Ja, det er forskjell mellom GeForce GT540M og GeForce GT555. Om du ikke spiller, så er ikke skjermkortet viktig i det hele tatt, så de kr 600 kan du spare.

 

På meg virker det som om Xishan T5100 er rettet mot profesjonelt grafisk bruk.

 

Ser du har konfigurert de tre maskinene med både 5400/250 GB snurredisk og Intel 510 SSD. Kjenner du til SSD?

 

Nei, jeg vet ikke noe om batteritiden, men du kan kanskje få en indikasjon på det her i denne testen. Hverken Compal eller Kunshan maskiner er "verdensmestere" i lang batteritid, så jeg kan ikke si hvilket av de er best på det punktet. Du må lete opp tester av de.

 

Jeg vil dog anta at Multicom Compal PBL21 15.6" vil dekke dine behov.

Lenke til kommentar

Om du skal spille en del (forstod ikke om du skulle eller ikke skulle) + Drive med redigering er anbefalingen min:

 

http://www.dustinhome.no/asus-g74sx-ci7-20-8gb-750-gtx560m-173-w7hp/product/5010598258

http://www.dustinhome.no/asus-g73sw-ci7-20-8gb-500-gtx460m-173-w7hp/product/5010552193

 

Full HD 17,3" skjerm

Meget sterk og bra prosessor.

8gb ram

2x HDD plasser så du kan ha en HDD og en SSD

Knallbra skjermkort som skal kunne dra det meste

USB3

 

I tillegg er Asus helt i toppen på byggekvalitet, støynivå og generelt bra PCer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

 

@Protest : Overskrift er herved modifisert ;) - samt første innlegg

 

 

@Seiran: Fine alternativer du kom med her. Tror kanskje 17" blir litt stort mtp at pc-en skal drasses med til skole og div. Kikket forøvrig på 15" i samme modell, og det virket å passe meg bra.

Lenke til kommentar

Se der ja :)

 

Tror den Asus maskinen burde nesten være i blinken for deg. Skjønner at du vil ha maskinen før skolestart, men etter det kommer Optimus Teknologien for fullt.

Det vil si at maskinen er stillere når du ikke bruker den til spilling, samtidig som du får bedre batteritid, da maskinen har to skjermkort. Et integrert og et heftig etn til den type bruk. Altså ideelt for ditt bruk.

 

Det er forresten kjapt å bytte om fra HDD til SSD. Når du kjøper SSD, så kjøp en slik USB 3 kabinett. Dytt inn SSD'en, og få den klar. Så kjører du et program som heter XXClone. To timer etterpå har du klonet alt, og det er på tide å bytte om. Da har du en rask ekstern disk til rådighet, samt farta til SSD. Programmet er gratis.

Men før du kommer så langt, eller rett og slett før du tar maskinen i bruk, så kjør PCdcrapifier. Den tar vekk alt unødig på maskinen.

 

Til spill på alt på en noenlunde høyt spillbart nivå, trenger du skjermkort av typen GTX 460/560M eller tilsvarende fra AMD. Da er du i tilsvarende 1. divisjon, og har kun eliteserien over deg :)

Det er dog variasjoner mellom de ulike maskinene, selv om skjermkortet er likt. Det at du kanskje har SSD har ikke noen innvirkning på spill, annet enn at det laster inn kjappere. Du vil dog ha en helt annen brukerfølelse med SSD enn med HDD. Alt skjer spontant, og oppstart tar under halvetiden. SSD er dog enda dyrt, men med det prisnivået du sikter til, så bør du unne deg det. Intel bør prioriteres. Dog er det noe med 320 serien som gjør at jeg anbefaler 120 GB fra 510 serien til Intel. Regner dog med at Intel er kjappe med å fikse til 320 serien, men hør hvordan det ligger. Da velger du 160 GB fra 320 serien. Omtrent samme pris som den på 120 GB i 510 serien.

 

Altså mye å tenke på :)

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Det er forresten kjapt å bytte om fra HDD til SSD. Når du kjøper SSD, så kjøp en slik USB 3 kabinett. Dytt inn SSD'en, og få den klar. Så kjører du et program som heter XXClone. To timer etterpå har du klonet alt, og det er på tide å bytte om. Da har du en rask ekstern disk til rådighet, samt farta til SSD. Programmet er gratis.

Men før du kommer så langt, eller rett og slett før du tar maskinen i bruk, så kjør PCdcrapifier. Den tar vekk alt unødig på maskinen.

 

 

 

Kunne du kjapt fortalt hvordan dette med USB 3 kabinett fungerer? Er nytt for meg.

Jeg har prøvd å google/youtube' men fant ingen gode svar. Fungerer Usb-kabinettet som en adapter som man plasserer i HDD-slotten? Eller blir SSDen en ekstrern disk man har på bordet, som man kobler til pc via Usb3?Fant en film på Youtube hvor de tok for seg installasjon av SSD, og da brukte de en 1,8 til 2,5 adapter(som de kalte det).?

Fant også en film/guide hvor man viste hvor og hvordan man bytter ram og Hdd/ssd på G53. Man må tydelig vis demontere keyboard m.m. før man kan snu maskinen og ta av bak lokket, om jeg skjønte det riktig. Murphy ;)

Endret av R3devil
Lenke til kommentar

USB 3 kabinett fungerer som en hvilken som helst annen ekstern disk. Du tar bare kabelen og dytter den i et ledig USB 3 hull, og du får fenomenal hastighet på disken. Nesten like høy hastighet som om du hadde den internt. Du trenger heller ikke ekstra strømkabel, da disken får strøm via USB kontrollen.

 

Det er meningen at du skal ta ut HDD fra maskinen, og bytte den til SSD for raskere fart og respons. Men før du gjør det, er det greit å klone innholdet over på SSD'en, slik at du slipper en masse bryderi med installeringen. Du sparer altså en drøss med timer på å følge oppskriften min, og du får også bort all dritten som er lagt inn på maskinen du har kjøpt, for å gjøre den billigere.

 

Jeg kjenner ikke eksakt til den maskinen du ønsker å kjøpe, men det skal være en kurant sak å bytte HDD/SSD. Regner med at du er kjent med BIOS, og at du vet at du der kan bestemme boot rekkefølgen. Det vil si at du skal skjekke disken etter kloningen, for å se om alt fungerer.

Kort fortalt skal du boote disken du har klonet fra det eksterne kabinettet, for å forvisse deg om den funker.

 

Når alt er klart, og SSD'en er plassert i maskinen, så formaterer du den opprinnelig HDD med OS, og dytter den inn i det nevnte kabinettet. Da har du en liten og kjekk ekstern disk.

Lenke til kommentar

USB 3 kabinett fungerer som en hvilken som helst annen ekstern disk. Du tar bare kabelen og dytter den i et ledig USB 3 hull, og du får fenomenal hastighet på disken. Nesten like høy hastighet som om du hadde den internt. Du trenger heller ikke ekstra strømkabel, da disken får strøm via USB kontrollen.

 

Det er meningen at du skal ta ut HDD fra maskinen, og bytte den til SSD for raskere fart og respons. Men før du gjør det, er det greit å klone innholdet over på SSD'en, slik at du slipper en masse bryderi med installeringen. Du sparer altså en drøss med timer på å følge oppskriften min, og du får også bort all dritten som er lagt inn på maskinen du har kjøpt, for å gjøre den billigere.

 

Jeg kjenner ikke eksakt til den maskinen du ønsker å kjøpe, men det skal være en kurant sak å bytte HDD/SSD. Regner med at du er kjent med BIOS, og at du vet at du der kan bestemme boot rekkefølgen. Det vil si at du skal skjekke disken etter kloningen, for å se om alt fungerer.

Kort fortalt skal du boote disken du har klonet fra det eksterne kabinettet, for å forvisse deg om den funker.

 

Når alt er klart, og SSD'en er plassert i maskinen, så formaterer du den opprinnelig HDD med OS, og dytter den inn i det nevnte kabinettet. Da har du en liten og kjekk ekstern disk.

 

 

 

Takker så meget for gode og utfyllende svar :)

 

Asus G53Sw CI7 og ett stk usb3 kabinett er bestilt.

Skal leite etter SSD og muligens litt ram nå.

Lenke til kommentar

Regner da med at du har skjønt prinsippene jeg beskrev, og at du får til å klone samt bytte om diskene. Det er ikke større heksekunst når en vet hvilke programmer en skal bruke, og vet hva og hvor en skal gå for å gjøre endringer osv.

Er det noe, så fortsett i denne tråden, for da vet jeg mer om deg og hva du vil ha.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar helt feil så er det overflødig med ett USB3 kabinett til G53SW ettersom den har to stk interne harddiskplasser. Dermed er det fritt fram for og putte inn en SSD inn i den pcn sammesn med HDD'n.

 

Regner med du kan bruke samme framgangsmåte som protest beskriver her når du smetter inn SSD internt i PCn istedefor eksternt, eller hva Protest? ^^

Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar helt feil så er det overflødig med ett USB3 kabinett til G53SW ettersom den har to stk interne harddiskplasser. Dermed er det fritt fram for og putte inn en SSD inn i den pcn sammesn med HDD'n.

 

Regner med du kan bruke samme framgangsmåte som protest beskriver her når du smetter inn SSD internt i PCn istedefor eksternt, eller hva Protest? ^^

 

Dere får korregere meg hvis jeg tar feil her nå.

 

Usb3 kabinettet er vel ment til å brukes med den ene Hdden som byttes ut med en SSD. Følger med to stk HDD til G53Sw.

Lenke til kommentar

Ja, om maskinen har to HDD plasser, så kan man fortsatt bruke fremgangsmåten min.

 

Ja, USB kabinettet er tenkt brukt for den HDD som taes ut av maskinen OM det ikke er to HDD plasser i maskinen. Da trenger man ikke USB kabinettet i utgangspunktet.

 

Om det følger med to HDD med maskinen, så er har man likevel bruk for USB 3 kabinettet. Da dytter man inn den harddisken som må ut, som følge av at man plasserer en SSD der i stedet.

The problem solved :)

Lenke til kommentar

Sendte en mail inn til butikken hvor jeg kjøpte maskinen(altså en Asus G53SW). Jeg lurte på om det var stor sjanse for at maskinen jeg har bestilt er en som har ligget på lager en stund. Tanken var da rundt problemet som jeg har skjønt gjaldt SATA port 2-5 på noen kort, noe som ble oppdaget i vinter.

Jeg fikk da til svar at dette ikke gjaldt laptoper, da en laptop kun har 2 stk SATA porter.

 

 

Kan noen bekrefte/avbekrefte denne påstanden?

Lenke til kommentar

jeg trenger litt hjelp med min asus G53SW

på hvilken hdd ligger C:

den under tastaturet eller den som ligger under lokket under pc.

er det noen som har skiftet til ssd som vet det.

 

Den i midten er OS disken. Om du har brent ut recovery cd med det medfølgte programmet til laptopen, må du ta ut begge hdd-ene og kun sette inn ssd-en. Recovery programmet nekter rett å slett å kjøre så lenge den finner 2 hdd

Lenke til kommentar

jeg trenger litt hjelp med min asus G53SW

på hvilken hdd ligger C:

den under tastaturet eller den som ligger under lokket under pc.

er det noen som har skiftet til ssd som vet det.

 

Den i midten er OS disken. Om du har brent ut recovery cd med det medfølgte programmet til laptopen, må du ta ut begge hdd-ene og kun sette inn ssd-en. Recovery programmet nekter rett å slett å kjøre så lenge den finner 2 hdd

 

takk for svaret. som du skriver skal jeg skifte til ssd. så dette er god opplysing for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar

Dytt inn SSD'en, og få den klar. Så kjører du et program som heter XXClone. To timer etterpå har du klonet alt, og det er på tide å bytte om. Da har du en rask ekstern disk til rådighet, samt farta til SSD. Programmet er gratis.

 

 

Etter en kikk på lagringsstørrelsen på begge diskene, så har jeg konkludert med at recovery-partisjonen ligger skjult på samme disk som c: og d:

Vil recovery-partisjonen bli klonet når jeg kloner C: ?

Hvis ikke, er det en måte å gjøre dette på? - Eller er det akkurat det samme å bruke recovery-partisjon som å bruke recovery-disk som jeg brente ut ved oppstart - ved en eventuell formatering i fremtiden?

Endret av R3devil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...