Gå til innhold

Får jeg ikke lønn når jeg er syk?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 20år gammel jente som i 12 månder nå har jobbet som assistent på sykehjem. Jeg har hatt noen faste vakter tidligere, men nå er jeg, etter egent ønske, kun vikar, ettersom at jeg uansett får 3-5 vakter hver uke.

Denne helgen skulle jeg egentlig jobbet lørdag senvakt (i dag altså) og søndag (imorgen) tidligvakt, men har fått høy feber og orker ingenting. Jeg ringte derfor jobben i dag tidlig og sa jeg var syk og ikke kunne komme på jobb. Jeg sa også at jeg nok ikke kom til å være frisk til imorgen (søndag) heller. Hun ene sykepleieren jeg snakket med, sa at det gikk fint og at hun skulle få tak i noen til både i dag og imorgen, og at jeg ikke trengte å ringe imorgen, men bare dukke opp som ekstra om jeg skulle føle meg frisk nok.

Men ikveld fikk jeg en telefon fra jobben igjen, om jeg hadde mulighet til å jobbe tidligvakt imorgen (altså den vakten jeg tidlige i dag ringte om at jeg ikke kunne ta pga. sykdom). Jeg syns jo det var veldig rart at de ringte meg angående den vakten, men er jo ikke alle som studere arbeidslistene så nøye før de ringer etter folk. Men jeg spurte nå likevel om jeg ikke var merket som syk (man merker alltid folk som er syke slik at de likevel skal få lønn), men da sa hun at jeg ikke sto på vaktlisten for verken i dag eller imorgen.

 

Altså: Jeg har bare blitt trukket blanko over i vaktlistene når jeg ringte inn og sa jeg var syk, ikke merket som syk. Jeg har da ikke noen "bevis" for at jeg har hatt vaktene, og vil da ikke få noen lønn for disse to dagene. Er det bare jeg som har missforstått hele systemet (har ikke vært syk mens jeg har vakter før), eller har ikke en vikar rett på lønn når man er syk på vakter man allerede har fått?

Endret av Helene-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sett opp på ei vakt i ein vaktplan skal du ha vanleg løn (evt sjukepengar, om du har vore sjuk utover arbeidsgjevarperioden) når du vert sjuk på vakta di, anten du er vikar eller fast tilsett. Vaktplan skal vera sett opp seinast 14 dagar før dei tek til å gjelda, arbeidsmiljølova §10-3 er klår nok. Å endra ei vakt i siste sekund når ein ser det vert "dobbel kostnad" er vel kjent som "lett problemløysing" på stader kor ein skal spara på lønsbudsjettet. At det er "vanleg" gjer det altså ikkje meir lovleg, det har vore ført rettsaker nok på området til å ha DET stadfesta.

 

Problemet i slike saker er ofte å prova retten sin og dokumentera at ein VAR sett opp på vakt. Serleg på stader kor det i praksis er godteke av dei tilsette at vakter vert endra etter at vaktplan skal vera lagt. Her er altså i prinsipp berre EIN ting å gjera på stader kor ein ikkje får vaktplanen utlevert, eller på stader kor det er "no-no" å nytta korrekturlakk på ein vaktplan som er signert og sett opp: Eit foto av vaktplanen kvar 14. dag!

 

Har du ikkje nokon som kan stadfesta AT du sto på vaktplanen er eg diverre redd du ikkje FÅR rett i ei sak som dette, sjølv om du absolutt HAR rett.

Lenke til kommentar

Er du sett opp på ei vakt i ein vaktplan skal du ha vanleg løn (evt sjukepengar, om du har vore sjuk utover arbeidsgjevarperioden) når du vert sjuk på vakta di, anten du er vikar eller fast tilsett. Vaktplan skal vera sett opp seinast 14 dagar før dei tek til å gjelda, arbeidsmiljølova §10-3 er klår nok. Å endra ei vakt i siste sekund når ein ser det vert "dobbel kostnad" er vel kjent som "lett problemløysing" på stader kor ein skal spara på lønsbudsjettet. At det er "vanleg" gjer det altså ikkje meir lovleg, det har vore ført rettsaker nok på området til å ha DET stadfesta.

 

Problemet i slike saker er ofte å prova retten sin og dokumentera at ein VAR sett opp på vakt. Serleg på stader kor det i praksis er godteke av dei tilsette at vakter vert endra etter at vaktplan skal vera lagt. Her er altså i prinsipp berre EIN ting å gjera på stader kor ein ikkje får vaktplanen utlevert, eller på stader kor det er "no-no" å nytta korrekturlakk på ein vaktplan som er signert og sett opp: Eit foto av vaktplanen kvar 14. dag!

 

Har du ikkje nokon som kan stadfesta AT du sto på vaktplanen er eg diverre redd du ikkje FÅR rett i ei sak som dette, sjølv om du absolutt HAR rett.

 

 

Vaktplanen er klar i god tid ja, men ved ferie, sykdom, sykemeldinger o.l. blir vikarer fyllt på med penn. Våres vaktplaner har 3 kolonner, 1. kolonne: alle som skal på vakt den dagen står oppført, 2.kolonne: vaktkode (når du starter og slutter), begge disse to er skrevet på data, siden blir dermed skrevet ut å sittet inn i vaktpermen, 3.kolonne: vikarene blir ført opp er på raden til den som er vekke.

 

Altså etterhvert som de som er satt opp på vakten fast ikke kan komme på jobb, blir de merket (markeringstusj, forskjellige fargekoder for de forskjellige fraværsgrunnene). Så blir vi vikarene ringt opp (gjerne samme dag som vakter er) og spurt om vi kan ta vakten, sier vi ja, blir vi skrevet opp med penn på vakten i 3. kolonnen. Når vikarer blir syke, skal de også merkes, og en ny vikar skrevet opp ved siden av der igjen. Mens i mitt tilfelle har jeg bare blitt trukket ut med blanko også har de skrevet en annen vikar opp meg.

Så derfor har jeg ikke noe bevis (annet enn en papirlapp hvor jeg har skrevet opp vaktene mine på)på at jeg skulle hatt vakten, men håper det ordner seg, for jeg blir utrolig irritert om jeg mister en hel helg med lønn bare fordi en på jobb ikke vet hvordan ting skal gjøres når folk er syke :p

Nå vet jeg godt hvem hun jeg snakket med i dag er da, og hun vet godt hvem jeg er, så får gi beskjed til han som er ansvarlig nå mens sjefen er på ferie, så kan jo han høre med hun som strøk meg ut at jeg faktisk sto der, og ringte inn syk. Så kanskje det ordner seg, får håpe det hvertfall. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...