Gå til innhold

Bærbar PC til Medier & Kommunikasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Så, til høsten skal jeg mest sannsynlig begynne på Medier og Kommunikasjon på Vidergående, og trenger derfor en ny PC.

Jeg ser etter en PC som vi holde ut i 3 år, med god byggekvalitet og som er relativt kraftig. Jeg kommer til å bruke den til redigering av bilder og film (Photoshop, After Effects osv.), surfing, skriving og litt gaming (CoD 4, Garrys Mod, BC2). Den burde være relativt mobil, maks 15,6", og ha en god skjerm. Jeg vil helst bruke så lite penger som mulig, men maksgrensen ligger vel på rundt 14000 kroner.

Jeg har sett på den billigste 15" Macbook Pro'en, med i7 prosessor (2.0 GHZ), 4 GB ram, 500 GB harddisk og et AMD Radeon 6490M på 256 MB. Den er overpriset og ikke helt optimal til gaming, men byggekvaliten, det faktum at den funker flott til redigering av film og bilder og at jeg er lei av Windows og vil prøve noe nytt gjør dette til en maskin som jeg vurderer.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626800#extra

En annen maskin jeg har sett på er Asus N53SN. Den har også en i7 prosessor på 2 GHZ, men 8 GB ram, en harddisk på 640 GB og et Nvidia GeForce GT550 skjermkort på 2 GB ram. Denne maskinen har et pent design, er mye billigere enn Macbooken og er kraftigere. Men jeg tviler på at byggekvaliteten er like god som på Macbooken, og ettersom jeg skal ha denne maskinen de neste tre årene fører til at jeg vurderer Mac'en over denne.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=629064#info

Har dere forslag til noen andre PC'er jeg burde vurdere? Det er bare å poste meningene deres, hjelp blir satt stor pris på! :thumbup:

Endret av Blyantkvesser
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja. Du bør absolutt vurdere Multicom Xishan W150. Man får ikke denslags ytelse for en billigere sum penger andre steder. God byggekvalitet og kvalitetsfølelse, veldig god 1920x1080 matt skjerm, konfigurerbar ... En tilsvarende spec'et MacBook Pro vil koste det dobbelte. Konfigurert med f.eks. i7-2720QM, 160 GB SSD, 8 GB RAM ... finn en Mac med tilsvarende hardware, og se så på prisen ...

Vil du ha et hakk bedre spillytelse, så er Kunshan W155 tingen. Samme maskin, men med et litt bedre skjermkort, og den kan "pyntes" med diverse ferdige design, eller ditt eget.

Endret av thomit
Skrevet

Ja. Du bør absolutt vurdere Multicom Xishan W150. Man får ikke denslags ytelse for en billigere sum penger andre steder. God byggekvalitet og kvalitetsfølelse, veldig god 1920x1080 matt skjerm, konfigurerbar ... En tilsvarende spec'et MacBook Pro vil koste det dobbelte. Konfigurert med f.eks. i7-2720QM, 160 GB SSD, 8 GB RAM ... finn en Mac med tilsvarende hardware, og se så på prisen ...

Vil du ha et hakk bedre spillytelse, så er Kunshan W155 tingen. Samme maskin, men med et litt bedre skjermkort, og den kan "pyntes" med diverse ferdige design, eller ditt eget.

Oj, de så veldig bra ut, spesielt W155! Likte også at du kan konfigurere den slik du vil, men noe jeg stusser litt på er Hardware sin anmeldelse av W150, hvor de nevner at selve kabinettet og skjermlokket gir mye etter for trykk og vridninger. Har du erfaringer fra PC'en selv, og kan motsi dette? Hadde vært greit å vite siden du selv sier at byggekvaliteten er bra! Takk for tipset BTW! :)

Skrevet (endret)

Dessverre, jeg har ikke maskinen selv, og min anbefaling er basert på det jeg har lest av anmeldelser av maskinen, og også bruker-anmeldelser på forum der Clevo-eiere møtes. (Clevo er de som egentlig står for design og produksjon av Multicom's laptoper som har enten Alishan, Xishan eller Kunshan i navnet).

Jeg har en Clevo selv også.

Jeg kan derfor ikke si noe angående fleksing og vridninger i kabinett og lokk. En venn av meg har nå en Kunshan P150, kjøpt på anbefaling av meg - dette er stort sett samme chassis som W150, og jeg kan med hånden på hjertet ikke si at det var noen større problemer med fleksing eller vridning i lokket enn på de aller fleste bærbare jeg har vært borti. Jeg har vært borti langt verre, for å si det sånn. Men dette er jo noe de fleste laptoper har felles, mener jeg, og det er vel dette de dyrere og mer solid oppbygde laptopene kan gjøre noe med - men til en pris. Nei, kabinettet er ikke i klasse med de beste ThinkPad'er, Dell Precision'er, HP EliteBook'er, eller MacBook Pro'er. Det har jeg heller ikke påstått - men sammenlignet med sine mer normalt bygde konkurrenter, så står Clevo's maskiner seg bra når det gjelder byggekvalitet, etter min oppfatning.

Husk at prisen på disse mer solide "business"-klassen av bærbare, vil bli nært dobbelt så dyre, eller mer, med nogenlunde tilsvarende hardware. Du kan konfigurere Xishan og få en veldig kraftig laptop, for rundt 10-11k, med en god og romslig SSD og det hele - så spørsmålet er vel om du er villig til å betale 20k, for å få et mer solid chassis? Glem heller ikke skjermen, som er blant de beste man kan få i en bærbar.

Endret av thomit
Skrevet

Dessverre, jeg har ikke maskinen selv, og min anbefaling er basert på det jeg har lest av anmeldelser av maskinen, og også bruker-anmeldelser på forum der Clevo-eiere møtes. (Clevo er de som egentlig står for design og produksjon av Multicom's laptoper som har enten Alishan, Xishan eller Kunshan i navnet).

Jeg har en Clevo selv også.

Jeg kan derfor ikke si noe angående fleksing og vridninger i kabinett og lokk. En venn av meg har nå en Kunshan P150, kjøpt på anbefaling av meg - dette er stort sett samme chassis som W150, og jeg kan med hånden på hjertet ikke si at det var noen større problemer med fleksing eller vridning i lokket enn på de aller fleste bærbare jeg har vært borti. Jeg har vært borti langt verre, for å si det sånn. Men dette er jo noe de fleste laptoper har felles, mener jeg, og det er vel dette de dyrere og mer solid oppbygde laptopene kan gjøre noe med - men til en pris. Nei, kabinettet er ikke i klasse med de beste ThinkPad'er, Dell Precision'er, HP EliteBook'er, eller MacBook Pro'er. Det har jeg heller ikke påstått - men sammenlignet med sine mer normalt bygde konkurrenter, så står Clevo's maskiner seg bra når det gjelder byggekvalitet, etter min oppfatning.

Husk at prisen på disse mer solide "business"-klassen av bærbare, vil bli nært dobbelt så dyre, eller mer, med nogenlunde tilsvarende hardware. Du kan konfigurere Xishan og få en veldig kraftig laptop, for rundt 10-11k, med en god og romslig SSD og det hele - så spørsmålet er vel om du er villig til å betale 20k, for å få et mer solid chassis? Glem heller ikke skjermen, som er blant de beste man kan få i en bærbar.

Flott, da tror jeg at jeg går for denne. Takker for fint svar, du har vært til stor hjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...