Gå til innhold

Hjelp til vurdering av PC-oppsett


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tenkt å bygge ny pc for første gang på 9(!) år.

 

Har kikket litt på komponenter på komplett, og kommet fram til denne lista:

 

Kabinett: Cooler Master CM 690 II Advanced Sort 845.00

SSD: Corsair SSD Force Series™ F115, 115GB 1395.00

PSU: Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W PSU 785.00

Minne: Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB 859.00

GPU: ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA 2595.00

DVD: Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-5260S 199.00

Harddisk: Western Digital Caviar® Green™ 1TB 419.00

CPU: Intel® Core™ i5-2500K Processor 1595.00

Hovedkort:MSI P67A-GD55 B3, Socket-1155 1190.00

 

Totalt 9882.00

 

Nå er det som sagt lenge siden jeg har bygd pc, men tror jeg skal klare meg fint med litt guider. Det jeg trenger hjelp til er en vurdering av oppsettet, og om jeg mangler noe vesentlig.

 

Jeg skal primært bruke PCen til programmering og spilling, og kommer til å legge inn både W7 og ubuntu. Jeg vil gjerne ha et Nvidia-kort, da jeg er avhengig av å kunne programmere litt i CUDA. Ellers ønsker jeg å kunne spille dagens spill med god grafikk, og vil ha en PC som takler battlefield 3 når det kommer.

En ting jeg spesielt lurer på er om jeg trenger eget kort for trådløst internett, og om lyden i hovedkortet er anstendig, eller om jeg trenger eget lydkort.

Jeg vil prøve å holde meg under 10k.

 

Jeg setter stor pris på alle tanker og innspill

Endret av GeneralDisarray
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin den, men anbefaler Corsair XMS3 1600mhz RAM. Litt billigere også :o) Corsair er velg også kongen når det gjelder strømforsyninger. så det bør du vurdere. 550W holder fint, men hvis du vil ha mulighet til å kjøre SLI senere bør du kjøre på med 750-800W.

Forøvrig kan det hende du sparer en del penger ved å handle på Dustinhome.no :o)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg har tatt til meg rådene om å endre PSU, kabinett og minne(tror jeg har valgt den dere mente).

 

Da blir oppsettet:

 

Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl 795.00

SSD: Corsair SSD Force Series™ F115, 115GB 1395.00

PSU: Corsair HX 750W PSU 1198.00

Minne: Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL8 699.00

GPU: ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA 2595.00

DVD: Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-5260S 199.00

Harddisk: Western Digital Caviar® Green™ 1TB 419.00

CPU: Intel® Core™ i5-2500K Processor 1595.00

Hovedkort: MSI P67A-GD55 B3, Socket-1155 1190.00

wifi: TP-LINK TL-WN951N 11n Wireless Adapter 349.00

 

Totalt 10434.00

 

Litt mer enn jeg hadde tenkt, men ikke mye, så hvis ingen har noen invendinger tror jeg vel at jeg går for dette. Får undersøke litt på nettbutikkene og se hvem som er billigst.

Lenke til kommentar

Ja, forsåvidt, men jeg ser at du har valgt et GTX570 referansekort? Du får et kort med bedre kjøleløsning og mye mindre støy til like mange kroner. MSI GTX570 Twin FrozrIII eller Asus GTX570 DirectCUII f.eks. Disse er tilnærmet lydløse. Sistnevnte er dog et enormt kort som legger beslag på hele tre slots.

 

Utover det så er det bare å kjøpe og sette sammen :) Ta deg tid, vær strukturert og klå litt på kjøkkenvasken innimellom så går det fint.

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer på. Jeg er avhengig av å ha både win 7 og ubuntu eller en annen linux variant. Hvordan blir dette i forhold til SSD-disken? Er det noen som har erfaringer med å dual-boote fra SSD? Forslag til partisjonstørrelse osv.

 

Har lite eller ingen erfaring med ubuntu. (Mener forøvrig å ha lest en plass at ubuntu kan kjøres fra Win 7)

MEN: Jeg ville gått for en 2TB disk fra samsung. Koster vel litt over hundre kroner mer enn den disk nummer to som du har valgt.

Ubuntu kan da legges på en partisjon av disk nummer to, pluss at du har mye større lagringskapasitet til andre ting. Kan aldri få nok lagringsplass:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...