Gå til innhold

Studentbyer i Oslo, noen spørsmål


mondema

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått tilbud om umøblert hybel på Carl Berner. Pris og størrelse er veldig OK, og et STORT pluss er at man har eget bad. Men på feks Bjølsen står det at man deler bad med 0-1. Hvem "bestemmer" om du må dele eller ikke? Jeg er skeptisk på Carl Berner fordi det ryktes at det "skjer mye" rundt de områdene. Dette er vel eneste grunnen til at jeg ikke har takket ja enda.

Har lagt inn ny søknad nå, med både Ullevål, Bjølsen og Vestgrensa - samt Carl Berner en gang til.

Dette med bad er avgjørende, derfor lurer jeg på hvordan det fungerer. Kan godt dele kjøkken med 6 personer, men vil ha eget bad. Har man rett og slett flaks/uflaks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Har fått tilbud om umøblert hybel på Carl Berner. Pris og størrelse er veldig OK, og et STORT pluss er at man har eget bad. Men på feks Bjølsen står det at man deler bad med 0-1. Hvem "bestemmer" om du må dele eller ikke? Jeg er skeptisk på Carl Berner fordi det ryktes at det "skjer mye" rundt de områdene. Dette er vel eneste grunnen til at jeg ikke har takket ja enda.

Har lagt inn ny søknad nå, med både Ullevål, Bjølsen og Vestgrensa - samt Carl Berner en gang til.

Dette med bad er avgjørende, derfor lurer jeg på hvordan det fungerer. Kan godt dele kjøkken med 6 personer, men vil ha eget bad. Har man rett og slett flaks/uflaks?

 

Jeg ville sjekket ut St.Hanshaugen studentboliger. Der har jeg hørt bare positive ting rundt - nå vet jeg ikke helt hvilken pris de legger seg på - men jeg bor selv privat et kvartal der studentboligene ligger og kan si at omgivelsene er kurant. St.Hanshaugen er midt i byen, men samtidig skjermet for mye trafikk og folkeliv. Ligger 10min gå avstand fra stortinget. 200m til St.hanshaugen kjøpesenter, et lite senter med 2 dagligvarebutikker, vinmonopol, nille og skredder. Kollektiv transport til alle steder i byen.

 

Andre alternativet er anker studentbolig. Det ligger i nedre del av Grunerløkka, også veldig nært sentrum, men er som sagt nærme brugaten og andre ymse steder i Oslo så litt skeptisk til nabolaget.

Lenke til kommentar

Hei

Har fått tilbud om umøblert hybel på Carl Berner. Pris og størrelse er veldig OK, og et STORT pluss er at man har eget bad. Men på feks Bjølsen står det at man deler bad med 0-1. Hvem "bestemmer" om du må dele eller ikke? Jeg er skeptisk på Carl Berner fordi det ryktes at det "skjer mye" rundt de områdene. Dette er vel eneste grunnen til at jeg ikke har takket ja enda.

Har lagt inn ny søknad nå, med både Ullevål, Bjølsen og Vestgrensa - samt Carl Berner en gang til.

Dette med bad er avgjørende, derfor lurer jeg på hvordan det fungerer. Kan godt dele kjøkken med 6 personer, men vil ha eget bad. Har man rett og slett flaks/uflaks?

For å svare på spørsmålet: Ja man har enten flaks eller uflaks.

Selv hadde jeg flaks i fjor, mens en venn hadde uflaks. Når man flytter inn i august har man ingenting man skulle sagt. Ta det du får tilbud om, og vær glad for at du fikk et tilbud.

 

Du kan søke om flytting etterhvert, men akkurat nå bør du akseptere det du har fått fordi du får ikke noe annet tilbud (mest sannsynlig).

 

Bare et lite spørsmål du bør stille deg selv: Hvor viktig er det egentlig med et eget bad, i forhold til å begrense antallet du deler kjøkken med?

6 personer på et kjøkken er minst 2 for mye, det blir mye raskere rot og skittent på et kjøkken enn på et bad.

 

Andre alternativet er anker studentbolig. Det ligger i nedre del av Grunerløkka, også veldig nært sentrum, men er som sagt nærme brugaten og andre ymse steder i Oslo så litt skeptisk til nabolaget.

Anker studentbolig bør ikke være et alternativ for noen studenter. Meget tvilsomt strøk, med meget tvilsomme beboere. Trenger ikke være student for å bo der, og dermed finnes det mange forskjellige folk der...Stay away!

Lenke til kommentar

Hei

Har fått tilbud om umøblert hybel på Carl Berner. Pris og størrelse er veldig OK, og et STORT pluss er at man har eget bad. Men på feks Bjølsen står det at man deler bad med 0-1. Hvem "bestemmer" om du må dele eller ikke? Jeg er skeptisk på Carl Berner fordi det ryktes at det "skjer mye" rundt de områdene. Dette er vel eneste grunnen til at jeg ikke har takket ja enda.

Har lagt inn ny søknad nå, med både Ullevål, Bjølsen og Vestgrensa - samt Carl Berner en gang til.

Dette med bad er avgjørende, derfor lurer jeg på hvordan det fungerer. Kan godt dele kjøkken med 6 personer, men vil ha eget bad. Har man rett og slett flaks/uflaks?

For å svare på spørsmålet: Ja man har enten flaks eller uflaks.

Selv hadde jeg flaks i fjor, mens en venn hadde uflaks. Når man flytter inn i august har man ingenting man skulle sagt. Ta det du får tilbud om, og vær glad for at du fikk et tilbud.

 

Du kan søke om flytting etterhvert, men akkurat nå bør du akseptere det du har fått fordi du får ikke noe annet tilbud (mest sannsynlig).

 

Bare et lite spørsmål du bør stille deg selv: Hvor viktig er det egentlig med et eget bad, i forhold til å begrense antallet du deler kjøkken med?

6 personer på et kjøkken er minst 2 for mye, det blir mye raskere rot og skittent på et kjøkken enn på et bad.

 

Andre alternativet er anker studentbolig. Det ligger i nedre del av Grunerløkka, også veldig nært sentrum, men er som sagt nærme brugaten og andre ymse steder i Oslo så litt skeptisk til nabolaget.

Anker studentbolig bør ikke være et alternativ for noen studenter. Meget tvilsomt strøk, med meget tvilsomme beboere. Trenger ikke være student for å bo der, og dermed finnes det mange forskjellige folk der...Stay away!

 

 

Anker er IKKE et alternativ, etter å ha snakket med bekjente som har slitt seg gjennom ett år der.

Jeg er ikke "så fin på det" når det gjelder kjøkken. Det skal jeg nok fint klare å dele. Men eget bad - dét vil jeg helst ha. Et delt bad er så mye eklere enn et delt kjøkken, synes jeg.

Jeg vet ikke om jeg tør å la være å svare ja på dette tilbudet, i frykt for at jeg da ikke vil bli tilbudt noe mer. Markedet er vel ganske hett i disse dager tenker jeg..

Lenke til kommentar

Jeg er ikke "så fin på det" når det gjelder kjøkken. Det skal jeg nok fint klare å dele. Men eget bad - dét vil jeg helst ha. Et delt bad er så mye eklere enn et delt kjøkken, synes jeg.

 

Denne diskusjonen er kanskje litt på siden av saken, men jeg må egentlig si meg enig med Oreokjeks over her. Jeg bor i studentby og deler bad og kjøkken med fire andre nå. Kjøkkenet er MYE verre enn badet, og det er min erfaring fra andre studentbyer også. Matrester, oppvask på benken, oppvask i vasken, oppvask på ovnen, søpla renner over, klissete på gulvet, ekle flekker i kjøleskapet, på/ i ovnen og på veggene. En normalt hygienisk person har mye lettere for å la f.eks. oppvasken stå en dag ekstra enn vedkommende har for å grise ned badet. Jeg går gladelig barbeint rundt på badet her, men kjøkkenet oppsøker jeg ikke uten sko på. Men dersom jeg aldri hadde delt kjøkken eller bad med noen før ville jeg også tenkt at badet var det ekleste.

 

Bare en kommentar, altså.

Endret av 1503
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...