Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i fysikk 2. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kommet opp i muntlig eksamen i fysikk 2. Som tema har jeg fått:

 

Fra klassisk til moderne fysikk. Modeller og begreper.

Beskriv forsøk og eksperimenter fra klassisk fysikk og moderne fysikk som har hatt stor betydning for oppfatningen og beskrivelsen av naturen. Klargjør teorier, modeller og begreper til disse forsøkene.

 

Jeg har tenkt i foredraget å snakke hovedsakelig om kvantefysikk og hvordan disse teoriene i moderne fysikk bryter med klassisk fysikk. Snakker derfor om Heisenbergs uskarphetsrelasjon, sannsylighetsfordelig, atommodellen, sammenfiltrede fotoner og Aspetcs forsøk. Problemet er at vi har gjort få forsøk og i tillegg er det ingen aktuelle forsøk i læreboka. Er det noen som har tips til et forsøk jeg kan ta med? Hva tror dere jeg vil få spørsmål om? Tenker at jeg vil få spørsmål om relativitetsteorien, både den spesielle og den generelle og deretter om gravitasjonsfelt. Og ikke minst om fotoelektrisk effekt og comptonspredning. Kanskje om partikkelfysikk og bevaringslovene? Har jeg forstått temaet og oppgaven riktig? Jeg trenger vel strengt tatt ikke å bry meg så mye om elektrisitet, magnetisme, induksjon, krefter, bevgelse og teknologi, når temaet er slik ovenfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Induksjon bør du vel egentlig ha med da vårt moderne samfunn bygger på dette.

 

Har tenkt på det jeg også, men finner det egentlig ikke like aktuelt. Samfunnet legger induksjon til grunn, men når det gjelder forståelsen og oppfatningen av naturen blir vel dette noe annet. Induksjon er vel heller et redskap til å få mer kunnskap i forsåelsen av naturen gjennom transistorer, dioder, satelitter og ulikt utstyr. Altså gir ikke induksjon noe direkte kunnskap, men ved en indirekte måte. Naturen og samfunnet er i dette tilfellet to ulike begreper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...