Gå til innhold

Komme i gang med fallskjermhopping?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Vurderer å spare opp penger, og komme i gang med fallskjermhopping, noe jeg har hatt lyst til ganske lenge. Lurer litt på hva jeg trenger for å komme i gang, av kurs; utstyr o.l. Blir vel Stavanger fallskjermklubb (på Sola?) som er nærmest meg. Jeg ser at de har "grunnkurs" hvor man får hoppe linehopp. Blir nok ikke før neste sommer, siden jeg har full rulle nå i sommer.

 

Noe som driver med det her inne? Hvor mye må man regne med å betale for utstyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har meldt meg på kurset som begynner 3. august.

 

Ut i fra det jeg har skjønt, så går grunnkurset ut på å lære deg å hoppe med line. Etter kurset følger du en progresjons plan, der utvikler deg fra linehopp til frittfallhopping med stadig lengre frittfall.

 

Jeg har ikke tenkt til å kjøpe utstyr med en gang, blir nok å leie noen måneder.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Driver selv aktivt med fallskjermhopping.

Selv tok jeg AFF kurset for 3 år siden. Vil anbefale dere dette. Da denne veien er den raskeste for å bli selvstendig hopper (den koster dog litt mer).

Vil også anbefale dere å ta kurset på et "stort" hoppfelt. Sola flyplass er et veldig lite hoppfelt som ligger litt for nære den kommersielle flyplassen. Dette medfører hyppige "standbys/holdings" som gjør at dere ikke får dra opp med flyet/hoppe ut av flyet.

Kan anbefale å ta kurs på enten Østre Æra eller Voss, da disse er noe større hoppfelt som fører til flere "løft" eller flyavganger om du vil :)

 

Bruktutstyr ligger på alt fra 15-30tusen. Helt OK utstyr ligger ofte på 20-25k.

Om dere har planer å ha dette som en fast hobby er det bare å kjøpe utstyr med engang! Det lønner seg. Om du skulle angre er det ikke særlig vanskelig å få solgt utstyret.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vil anbefale å ta kurset på Sola. Lineutdanningen, som Stavanger fallskjermklubb benytter, vil ta lengre tid en AFF. Men hvis du har et ønske om å bli fallskjermhopper, så vil du bli det på Sola.

 

Når det gjelder utstyr, så ikke kjøp noe før dere starter på kurs!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...