Gå til innhold

Oppgradering av Mac til bilderedigering


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lastet for en tid tilbake ned prøveversjonen av Aperture 3 til min Mac. Dette ble en helt ny verden for meg når det kommer til bilderedigering. Men, jeg merket at min 3år gamle Macbook ble i tregeste laget. Jeg tenker da å oppdatere maskinen. Jeg har mer eller mindre komt til at jeg går for Macbook Pro denne gangen. Men hvilken bør jeg velge? Er det slik at Aperture er et veldig tungt program å drive?

Jeg kan legge til at jeg tar bildene mine i RAW-format, og blir derfor veldig store. Noen som vil anbefale å gå tilbake til JPEG-formatet?

 

mvh

Åsbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold deg til RAW. Hvilken maskin? Avhenger av lommebok og tålmodighet. Jeg ville kjøpt enkleste 13" Pro om kronene ikke bør forsvinne for fort, 15" med høyoppløst skjerm om du kan leve med prisen.

 

Aperture er ikke direkte lettdrevet, og spiser minne til frokost.

Lenke til kommentar

Med de prosessorene som står i de nyeste MPBene holdere det bra med billigste utgave. Men jeg ville nok størrelsesmesig gått for 15tommer. Og også vurdert matt skjerm. Som sagt over så er AP3 rå til å gnafse minne - vurdér derfor om du har råd til 8GB (klart billigst om du kan ettermontere selv...).

Endret av Heaven
Lenke til kommentar

Aperture er fantastisk bra, så det anbefales.

 

Du vet det sikkert, men aldri kjøp minne fra Apple, kjøp 3. parts minne i ettertid, mye billigere. Kjøp 8GB og selg de gamle brikkene på finn eller qxl. Jeg måtte oppgradere da jeg gikk fra 400D til 7D, raw-filene ble veldig mye tyngre å dra rundt for den stakkars mac-en...

 

Gå for 15" hvis du har råd, jeg tror det hjelper veldig med ATI grafikkløsningen som er på 15" i stedet for Intel-løsningen som er på 13". Aperture bruker grafikkortet en del for å vise effektene når du redigerer.

 

Lykke til!

 

-Magnus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...