Gå til innhold

Hjelp til kjøling/støydemping.


Anbefalte innlegg

Sitter her med ett Chieftech DX-01B-D tower, og irriterer meg over alt bråket. Jeg sover med hodet en knapp halvmeter ifra maskina, og vil gjerne ha den litt mer stillegående.

 

Samtidig så plager temperaturen meg noe grenseløst. Kjører AMD T-bird 1,33 GHz som holder normalt 51 grader, og 49 grader ellers i kabinettet.

CPU-viften er en GlobalWin WBK68(opp til 1,5 GHz), og har en PAPST-vifte i front av kabinett som jeg kjøpte sammen med kabinettet ifra microplex.no.

 

Noen som har noe tips til hvordan få mere effektiv kjøling samtidig som støyen reduseres? (Tror dessverre vannavkjøling funker dårlig siden jeg er ett LAN-menneske som har behov for å flytte pc'en, og er student uten alt for god råd.)

 

Ser også frem til å få vite om støydemp-mattene til Chieftech-kabinettene er verdt prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør virkelig ha fire kabinettvifter i kabinnettet ditt! Det hjelper godt på kjøling. Den vifta du har nå ville vært bedre å plasser bak i kabinettet for utblåsing. Plasser den nærmest kjøleribba på cpu'en.

Prøv også å plassere ei 80mm vifte på kjøleribba!

 

Til slutt bør du huske støvfilter!

Lenke til kommentar

Jeg har også Chieftech, og samme prosessor som deg.

 

Jeg bruker Noise Control Silverado CPU-kjøler i tillegg til et par kabinett-vifter. Silveradoen kan kjøres på flere spenninger (adaptere følger med). Dersom jeg ikke overklokker kjører jeg den på 8V og da er det svært lite støy.

 

Siden du har så høy temperatur i kabinettet er det likevel mye som tyder på at du har for dårlig gjennomlufting. En vifte til utsugning er sikkert fornuftig.

 

Dersom du har et moderne hovedkort vil jeg tro at du kan bruke et viftestyringsprogram (Speedfan) for å la (noen av) viftene styres avhengig av temperatur. Speedfan er gratis.

 

http://www.almico.com/speedfan.php

 

Så får du en god kombinasjon av kjøling/støy; dvs. kjøling kun når du trenger det.

 

I mitt kabinett tror jeg det nå er PSU-vifta som bråker mest. Har tenkt enten å bytte PSU eller vifta i PSU-en.

 

Ellers er det også, hvis du har hovedkort med VIA-chipset, kanskje mulig å hjelpe prosessoren til å idle bedre. Jeg bruker WPCREDIT/WPCRSET. Her kan du sette verdier i chipsettets register som påvirker bl. a. prosessorens mulighet for å hvile bedre. Se

 

http://www.viahardware.com/download/wpreso...sourcepage.shtm

 

Du vil evt. også trenge en plugin for ditt aktuelle chipset. (Jeg har KT266A - Epox8KHA+.) Søk deg frem på nett. NB! Jeg vet ikke hvilken risiko det er i å bruke WPCREDIT/WPCRSET så bruk det evt. på eget ansvar! Jeg har imidlertid ingen negative erfaringer.

 

På min PC er temperaturene uten last: System ca. 26 grader og CPU ca. 30.

 

Har ikke fått målt den skikkelig ved last, men da hører jeg kabinettviftene slå inn, og det gjør de først når temperaturen passerer 40 (konf. i Speedfan). Rett etter kjøring av f. eks. 3DMark2001 ligger temperaturen på ca. 45-48 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...