Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matteeksamen: Hjelp til en opg om tid og strekining!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, da er jo jeg så heldig å ha kommet opp i muntlig MATTE på eksamen, wohoo liksom. Ja, men vertfall, et av kompetansemålene mine var om tid, strekning og lengd. Derfor bestemte jeg meg for å lage en oppgave om det:

En bil kjører i 50 Km/h mens en anen kjører i 70 km/h. Den som kjører i 50 starter 10 minutter før den andre, hvor lang tid tar det før den i 70 km/h tar igjen den bilen som kjører i 50? :)

Så jeg sitter litt fast med å finne det ut selv, og tenkte at jeg kanskje var så heldig å få noe svar herifrå. Vist ingen finner det ut lager jeg bare en enklere oppg, men jeg har såååå lyst på en god karakter så oppg. må jo være litt vanskelig :)

Kan noen av dere klare å forklare meg hvordan man rekner det ut? :D

Endret av Elisabeth 95
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du oppgir at den ene bilen ligger 10 min foran den andre, gjør vi om farten til km/m istendenfor km/t.

Henholdsvis 5/6 km/m (50 km/t) og 7/6 km/m (70 km/t). Så setter du opp en ligning der disse skal være lik hverandre.

5/6 km/m * x + 10 min = 7/6 km/m * x, løser for x (minutter)

x = 35 min

Skrevet

Siden du oppgir at den ene bilen ligger 10 min foran den andre, gjør vi om farten til km/m istendenfor km/t.

Henholdsvis 5/6 km/m (50 km/t) og 7/6 km/m (70 km/t). Så setter du opp en ligning der disse skal være lik hverandre.

5/6 km/m * x + 10 min = 7/6 km/m * x, løser for x (minutter)

x = 35 min

åå, tusen takk ! :D

MEn en ting jeg lurer på, skal jeg ta 5 delt på 6? som er 0, 83 og gange med x *10, og så ta 7 delt på 6 og gange med x? :D eller jeg forstod ikke helt det med 5/6 og 7/6, hvorfor deler vi på 6?! :D

Tusen takk for svar :))

Skrevet

Det blir mye det samme som 50 km/t / 60 min, siden det er 60 min i en time. Da kan du korte det ned til 5/6 km/m eller 0,83 km i minuttet om du vil.

Skrevet på en annen måte: (0,83 km/m * X) + 10 min = (1,16 km/m * X)

Her skal du finne ut hva X er. Det er det antall minutter det tar før de har kommet akkurat like langt. Og jeg skrev feil i sted. Det tar 30 min, og som supplement 35 km før de er like langt. Spør hvis du lurer på noe mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...