Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Prøvemuntlig RLE


Anbefalte innlegg

Da kom jeg opp i RLE, og har hele helgen til å øve og litt til, (framfører på tirsdag).

 

 

Tro og valg

 

- Du skal lage en presentasjon hvor hovedtemaet er tro og valg.

 

Du står fritt til å velge og avgrense oppgaven selv. Aktuelle temaer kan være religion/vitenskap/religionskritikk.

 

Det er viktig at du avgrenser oppgaven.

 

Etter presentasjonen din vil du få spørsmål fra det du har snakket om eller fra andre deler av pensum.

 

Du kan fortelle, gi eksempler, påpeke likheter og forskjeller, sammenligne, vise sammenhenger, reflektere over, drøfte og tolke opplysningene du bruker.

 

Du bør også kunne vise sammenhenger mellom kompetansemålene du velger å bruke.

 

Tid til disposisjon: 15. min

 

 

Selv vurderer jeg å holde tema om de fem verdensreligionene. Synes RLE er veldig kjedelig, men skal nok komme meg gjennom det. Noen som har forslag til andre gode temaer, eller hva dere kommer til å velge? :)

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom selv opp i RLE til muntligeksamen i fjor, og tro meg det er rene drømmefaget å ha muntlig/prøvemuntlig i. Mitt tips er å flette inn din egen mening om det du har presentasjon om. Jeg fikk 6 på muntligen min, og det eneste jeg gjorde var å gi et lite overblikk over kristendommen, si litt om hva abort egentlig er og si hva jeg mente om abort. Ren sekser. Det som kan være nyttig er å ha enkelte svar klart til spørsmålsdelen i etterkant. Jeg ble for eksempel spurt om hva jeg ville gjort mer dersom jeg fikk mer tid - jeg svarte at jeg ville sett på sammenhengen mellom kristendommen og andre paganistiske trosretninger (som jeg forøvrig fikk ideen til ved å se på Supernatural :p).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom selv opp i RLE til muntligeksamen i fjor, og tro meg det er rene drømmefaget å ha muntlig/prøvemuntlig i. Mitt tips er å flette inn din egen mening om det du har presentasjon om. Jeg fikk 6 på muntligen min, og det eneste jeg gjorde var å gi et lite overblikk over kristendommen, si litt om hva abort egentlig er og si hva jeg mente om abort. Ren sekser. Det som kan være nyttig er å ha enkelte svar klart til spørsmålsdelen i etterkant. Jeg ble for eksempel spurt om hva jeg ville gjort mer dersom jeg fikk mer tid - jeg svarte at jeg ville sett på sammenhengen mellom kristendommen og andre paganistiske trosretninger (som jeg forøvrig fikk ideen til ved å se på Supernatural :p).

Takker for svar :)

 

Ja, er ikke så verst å komme opp i det. Liker ikke faget generelt, men skal visst være greit når det kommer til muntlig eksamen.. Mange som fikk bra karakter der :)

Lenke til kommentar

Et annet tips som historie VG3 læreren min gir elevene, er å spesialisere oppgaven, altså ikke så generelt. Snakk for eksempel om religionenes syn på abort, og deretter ditt eget. Abort kan her byttes ut med blant annet temaer som sex utenfor ekteskapet.

 

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...